به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از حدود دو هفته پیش ستاد تنظیم بازار موضوع تعیین قیمت خودرو در سال٩٩ را دستور کار قرار خود داده است، این موضوع از طریق دو نهاد یعنی شوراى رقابت و سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده پیگیری میشود و برخی منابع آگاه خبری از بروز اختلاف بر سر اینکه کدام یک از این دو نهاد مرجع تعیین قیمت خودرو باشد، خبر میدهند.
در حالی که تعلل در تصمیم گیری برای این موضوع بر تعلیق به وجود آمده در بازار دامن زده است. برخی رسانهها مدعی شدهاند که سازمان حمایت به هیچ وجه حاضر به واگذارى این جایگاه به شوراى رقابت نیست و طولانى شدن جلسات کمیته خودرو نیز بیش از آن که مربوط به تعیین نحوه قیمتگذارى خودرو باشد، به این دلیل بوده است.
همچنین گفته شده سازمان حمایت پیشنهاد تغییر قیمت را ارائه می کند ولى در این میان شوراى رقابت معتقد است که اگرچه باید قیمتگذارى دستورى خودرو حذف شود، اما لازم نیست که زیان خودروسازان که بخشى از آن متاثر از اقدامات خودشان بوده، از این محل جبران شود.
عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر قیمت خودرو از درب کارخانه اظهار کرد: هنوز جلسه تصمیم گیری درباره تغییر قیمت خودرو از درب کارخانه برگزار نشده و تصمیمی درباره این موضوع گرفته نشده است.
او بیان کرد: بعد از برگزاری جلسه، مصوبات ستاد تنظیم بازار این موضوع سریعا از طریق سازمان حمایت اطلاع رسانی خواهد شد.
بیشتر بخوانید: ۷۵۸ هزار دستگاه خودروی سواری در سال ۹۸ تولید شد
سال گذشته مدیران عامل خودروسازىها علت اصلى زیان خود را سیاست قیمت گذاری دستوری میدانستند؛ بنا بر گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان مجموع زیان انباشته خودروسازان و قطعه سازان کشور را تا پایان سال ۹۸، بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده اعلام کرد.
با این وجود برخی منابع خبری اعلام میکنند علیرغم آشکار بودن تبعات قیمتگذارى دستورى خودرو، سازمان حمایت قصد عقبنشینى از این سیاست اشتباه را ندارد و اگر همچنان مرجع قیمتگذارى باشد همین سیاست را برای سال آینده هم اعمال خواهد کرد.
فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره می گوید: نرخ خودرو باید به قیمت واقعی برسد. به این معنا که این نوع قیمت گذاری هم بر اساس فرمول عرضه و تقاضا و البته به دور از ورود دلالان به آن تعیین شود.
او گفت: متاسفانه در کشور آفتی با نام دلالی وجود دارد، اما نمیتوان آن را تنها عامل تغییر قیمت ها در بازار خودرو دانست. علت فعالیت دلالها سرمایه سرگردانی بوده که در دست مردم باقی مانده است. مشکل از خلق نقدینگی اشتباهی است که زمانی رخ داده و هنوز هم ادامه دارد.
زاوه گفت: قیمت گذاری دستوری زیان بسیاری را به خودروسازها تحمیل کرد و حالا برای حل این مشکل سراغ تجدید ارزیابی رفتهاند، یعنی صورتهای مالی دست برده میشود تا شرایط برای درخواست حمایت های دولتی را برای خود فراهم کنند و این در حالی است که هنوز تسهیلات قبلی آنها تسویه نشده است. فروش خودرو با قیمت گذاری دستوری در نهایت منجر به تغییر نرخ تورم و اخذ آن از همه مردم میشود.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: ۱۶ سال از عمر شورای رقابت گذشته و هیچ قدمی برای رفع انحصار برنداشته است, درهای بازار اقتصاد کشور ما باید باز شود و طبق گفته رئیس جمهور دخالت دولت در آن کاسته شود. ترکیه را میتوان به عنوان یک مثال مناسب برای این موضوع در نظر گرفت هیچ تعرفهای بر هیچ کالایی ندارد و توانسته سالیانه ۳۰ میلیارد دلار یعنی بیش از درآمد نفتی ما در روزهای اوج از صادرات قطعه درآمد داشته باشد.
بیشتر بخوانید: تولید موتور دیزل با استاندارد یورو ۵
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر قیمت خودرو در کارخانه، گفت: خودروسازان از سیستم قیمت گذاری دستوری و ثابت نگه داشتن قیمت در درب کارخانه تاکنون ضرر و زیان زیادی دیده اند چرا که تفاوت زیادی بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار وجود دارد.
او بیان کرد: سازمان حمایت و وزارت صمت تصمیماتی در خصوص تغییر قیمت خودرو در کارخانه پیشنهاد داده اند اما هنوز رسما موضوعی مطرح نشده است. در جلسات آینده قیمت گذاری خودروهای تولیدی در کارخانه مشخص شده و از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اطلاع رسانی میشود. اکنون همین اختلاف قیمت عامل اصلی در رشد قیمت خودرو است.
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با تاکید بر اینکه خودروسازیها در شرایط فعلی با کمبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: ادامه دار شدن این روند در نهایت باعث تغییر روزافزون ضرر خودروسازها و افزایش بدهی آنها خواهد شد؛ ادامه دار شدن قیمت گذاری دستوری آینده خودروسازی کشور را تحت تاثیر قرار میدهد.
نعمت بخش بیان کرد: زمانی که قیمت کارخانه تغییر پیدا کند، خودروسازان میتوانند کیفیت و تنوع محصولات را توسعه دهند. ما در مقایسه با سال گذشته با افت تولید خودرو مواجه بودیم در صورتی که توان تولید ما بیشتر از این میزان است.
حالا در میان این اختلاف نظرها، قیمتهای بازار افسارگسیختهتر از قبل شده است و از طرفى کاهش عرضه خودروسازان نیز بر این آشفته بازار دامن زده است. در مجموع این اتفاقات باعث شده تا عدهاى از آشفته بازار این روزهای کشور سو استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی بگیرند.
با توجه به اظهارات مسئولان این حوزه به احتمال زیاد با تغییر قیمت در کارخانه مواجه خواهیم شد اما این که تغییر قیمت تا چه میزان خواهد بود و چقدر به قیمت بازار نزدیک خواهد شد هنوز مشخص نیست؛ شیوه برخورد مسئولان در دوران بعد از قیمت گذاری میتواند بسیار تعیین کننده باشد.
در صورتی که دولت بتواند در کنترل بازار عملکرد خوبی داشته باشد این تغییر قیمت باعث کاهش فاصله قیمت بازار و کارخانه شده و در نهایت دست دلالها را تا حدودی کوتاه میکند اما در صورتی که کنترل مناسبی وجود نداشته باشد این تغییر قیمت به میزان مشابه بر قیمتهای بازار اعمال خواهد شد و شاهد تغییر قیمت چشمگیر در بازار خواهیم بود.
انتهای پیام/
چرا در این وانفسا کسی سراغ قیمت های نجومی شرکت مديران خودرو و افزایش قیمت اخیرشان نمی رود
در کجای دنیا در سال قیمت یه چیزی چند بار بالا میره،یک ذره مرد باشید،حداقل شورای رقابت زمانی یک ذره انصاف داشت و جلوی گرانی را میگرفت،پراید،تیبا و ساینا قیمت واقعیش15 میلیون تومنه و پژو،پرشیا،ال نود و دنا زیر25میلیون تومن،بترسید از خدا اگر یک ذره اعتقاد دارید.اللهم عجل لولیک الفرج.نصیروند،دوسال سربازمملکت،فوق لیسانس،فرزندایثارگر،بیکار.باتشکر
حداقل تولید رو زیاد کنید تو نمایندگیا ماشیتن بریزید سایت خود شرکت رو باز کنید ببینم کی ضرر میکنه شما یا دلال
امیدوارم کسی نخره همین
نخرین تا ورشکست بشن و ارزون بشه تنها راهشه نخرین جون هر کی می خواین
#نخریم_ورشکست_می شوند_ارزان_می شود
اگه پول داری برو همین الان از بازار یه ماشین بخر.که چند هفته دیگه ده تومنی بالاتر نخری.
اینجا ایرانه، هرچی هم دادبزنی، هیچ فایده ای نداره.
مسیولین کشور از روی قصد دارن به مردم فشار میارن که ایمانشون بره بیرون...
لندکروز به پول ایران 300میلیونه شما میخوای کمک کنی به تولید ملی ولی جون مردم و به لبشون رسوندی با تولید بی کیفیت ترین خودروها و گرانترین خودروها اینجوری اصل حمایت از تولیدات ملی رو به خاطر سودجویی زیرسوال بردین
اگه اینطور نیست چرا خودرو را با کد ملی روز فروش نمی کنید
و احتکار می کنید
اگه اینطور نیست چرا خودرو را با کد ملی روز فروش نمی کنید
و احتکار می کنید
یبارگفتن زیر۵درصدبازار الان خودرو روانقدرتوبازاربردن بالا که حتی ۳۰درصد زیربازارهم کارخانه بفروشه اواان باز کلی سودداره براش ثانیا بازقدرت خریدخریدارواقعی وجودنداره پس باز دلال بازی است ومافیا
تنها راه ازادسازی قیمت خودرو س بشرط ایجادرقابت با ازادسازی واردات خودرو صفروکارکرده
با۵۰۰۰دلار بهترین ماسین میشه خریدکه کارگدش ازهزارتاخودروصفرما باارزشتره
وسلام
اگر راست میگید قیمت خودرو آزاد بشه
ورود خودرو خارجی هم آزاد بشه
تا مردم بخرن اینا هم گرون می کنن ، پراید برای کسی که حقوقش یکی دو تومنه تهش 8 تومن می ارزه
همه چیز ده برابر شده همه چیز ، مافیا و دلالان دولتی خودشون قانونند
کجای دنیا در سال قیمت یه چیزی چند بار بالا میره اینجا شب میخوابی صبح میبینی یه قیمت جدید گفتند،یک ذره مرد باشید،حداقل شورای رقابت زمانی یک ذره انصاف داشت و جلوی گرانی را میگرفت،پراید،تیبا و ساینا قیمت واقعیش15 میلیون تومنه و پژو،پرشیا،ال نود و دنا زیر25میلیون تومن،بترسید از خدا اگر یک ذره اعتقاد دارید.اللهم عجل لولیک الفرج
4سال دیگه با دلار 50 تومنی ماشین زیر 100 تومن محاله!
بده نصیروند گرمی
به والا مردم خسته شدن از این تصمیمات شما
ماشین ها مونتاژی هستند هنوز!
صبر کن تا سال 1408 بیان منتت را با ارائه وام و غیره بکشند تا بری خودرو بگیری الان مواد اولیه نداریم قطعه سازان نمیتوانند تیراژ بالا بزنند صبر کن تیراژ بره بالا درست میشه
اگر فردی که ثبت نام میکنه تا ۶ماه بعد از تحویل ماشینش حق فروش اون خودرو رو نداشته باشه دیگه دلال ها هم دستشون از بازار کوتاه میشه یا کمرنگ تر میشه
یعنی این دولت تدبیر و امید نه تدبیری داره و نه امیدی برای مردم گذاشته
هر چی پول جمع میکنیم ولی پراید روزی یک میلیون میره روش یکی هم نیست جلوشو بگیره
آخه یکی نیست بگه تو بازار آزاد هر کس پراید رو بالاتر از ۵۰میلیون بده متخلف هست و باهاش برخورد میشه مثل محصولاتی مثل میوه و گوشت ولی خود مسئولین نمیخوان مردم در رفاه و آسایش باشن
۲ برابر میشن همشون
مردم فکر میکنن مسابقه افزایش قیمته که میرن و میخرن در صورتی که نباید اصلا سمت خودرو بروند الان بدترین زمان برای خرید خودرو هست تا 1408 نخرید خودرو روال عادی پیدا میکند
۱_این نقشه بود ک ازاول بین درب کارخانه وکف بازار اختلاف فاحش بندازن تا بعدازمدتی این نقششون ک اختلاف بین خودروسازوبازار زیاده،،دوباره قیمت کارخانه روچندبرابرافزایش بدهند!
۲_ماوالتفاوت بازار وکارخانه ازطریق دلال هایی ک خود خودروسازان وقتی سایت بازمیکنن و ب۶۰ثانیه نرسیده چندهزارخودرو رو بضم خودشون ثبتنام میکنن وبمردم میدن وتموم میشه،،اما دودستی تقدیم دلال هاشون توکل کشور میدن،،مجددا همون ماوالتفاوت توسط اونا بخودشون پرداخت میشه بس بحث ضرر خودروسازها بکل منتفیه و دروغی بیش نیست.
۳_شما ک میگین اگه قیمت کارخانه ب قیمت واقعی((یعنی کف بازار))برسه کیفیت واپشن خودروها بالاخواهد رفت،،بنده ازشما گاری سازها میپرسم طی این چندین سال کدوم اپشن ب روز درخودروها نصب واضافه کردین؟!!
بس بشعور مردم احترام بزارین اگه میخواین گرون بکنین خب بکنین
رحمت بر اون شیری که خوردی.درود بر پدر و مادر آدم راستگو.
چرا مردم را گول میزنید وقتی قیمت ها آزاد میشود که هرکس رفت درب نمایندگی خودرو خواست همان لحظه تحویلش دهند نه چند ماه یا سال بعد
تحریم ها تو کشور ما 15 نقش داره باقی شو مردم خودشون میدونن ای کاش بجای شهید حاج قاسم سلیمانی این اختلاس گران و دزدان بیت المال ملت نیست و نابود میشدن
فقط خودروساز مهمه؟؟
پس مصرف کننده چی؟؟
دلال هست قبول ولی چنتا؟؟وقتی خود خودرو ساز دلالی میکنه نمیتونه چشمش رو سود دلالی ببند میشه همین
چرا هیچکس به فکر ما نیست؟
چرا هیچکس صدای ما نیست؟
خودمونم بیایم اعتراض کنیم که هزار و یک داستان درست میشه
ما شهروندای عادی ایران چقدر بدبخت و ذلیل شدیم
قیمت پراید به خاطر از رده خارج شدن یک مدل و نبود جایگزین برای ان افزایش می یابد و قیمت سایر خودرو ها را هم تحت تاثیر قرار میدهد.
این موضوع مرا یا دوران دانشگاه میاندازد که استاد نمرات دانشجویان را روی نمودار میبرد و همه نمرات را افزایش میداد برای اینکه یکی که نمره اش پایین است قبول شود.