پرندگان مهاجر زیادی این روز‌ها در آسمان مشهد به چشم می‌خورد حکایت زیبای این مهمان‌های ناخوانده را در این خبر مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این روزها آسمان مشهد دیدنی شده است گاهی با  باران بهاری و صدای رعد و برقش خودنمایی می‌کند و گاهی با حضور پرندگان مهاجر، پرندگانی که از سفری دور و دراز میهمان مشهدی ها شده‌اند .
 
 
محمد عرفانی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در این خصوص گفت: بخشی از این پرندگان مهاجر در آسمان مشهد  " سار صورتی " هستند ،خراسان رضوی نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی و مرزی خود با کشور‌های دیگر و نیز وسعت و وجود تالاب‌ها و زیستگاه‌های موقت مناسب سالانه پذیرای تعداد زیادی از این پرندان مهاجر است.

او افزود: تنوع گونه‌های زیستی و پرندگان در استان خراسان رضوی بسیار بالاست و این استان سالانه براساس آمار‌ها پذیرای ۱۵ هزار پرنده مهاجر است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: کوچ پرندگان ممکن است در پاسخ به تغییرات آب و هوا، دسترسی به مواد غذایی و یا زیستگاه باشد.
ماجرای پرندگان مهاجر این روزها در آسمان مشهد چیست؟
عرفانی بیان کرد: به طور میانگین چیزی در حدود ۱۳ تا ۱۷ هزار پرنده مهاجر در فصل زمستان است که با گرم شدن هوا و شروع فصل گرما از، از زیستگاه‌های موقت خود در خراسان رضوی خارج می‌شوند.

او تصریح کرد: این روزها در بین پرندگان مهاجر گونه" سار صورتی " هم دیده می شود و همچنین  «لیکو» که زیستگاه نواحی جنوب کشور بوده، اما در سال‌های اخیر در نواحی شهرستان خواف مشاهده شده که این تغییرات دامنه زیستگاهی نشان از تغییرات اقلیمی است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی تاکید کرد: پرندگان جنوبی از عرض‌های شمالی می‌آیند و پرندگان مهاجر در حوزه تابستانی از عرض‌های پایین دست‌تر می‌آیند.
ماجرای پرندگان مهاجر این روزها در آسمان مشهد چیست؟

عرفانی بیان کرد: پرندگان حلقه مهمی از زنجیره غذایی طبیعت هستند که در تعادل غذایی نقش اساسی ایفا می‌کنند؛ از طرف دیگر بحث زیبایی‌شناختی این پرندگان در اقتصاد کشور مهم است. همچنین اهمیت این پرندگان مهاجر از لحاظ ذخایر ژنتیکی کشور از فواید ورود این پرندگان به شمار می‌رود.

 او تصریح کرد:  از مهترین گونه‌هایی که تحت حفاظت اتحادیه جهانی و در رده پرندگان در حال انقراض محسوب می‌شوند می‌توان به اردک بلوطی، سنقر سفید، گیلانشاه دم سیاه، پلیکان، اردک سرحنایی و خروس گلی اشاره کرد که در دسته گونه‌های آسیب پذیر محسوب می‌شوند. همچنین در دسته پرندگانی که در فصل گرما (بهار و تابستان) وارد این استان می‌شوند باید از سبزه قبا به عنوان گونه مهم و در حال انقراض نام برد.
 
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
خواهشن دیگه این پرندگان و ازادشون بزارین بزارین زندگیشونو بکنن مهمان هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی شاهین وعقاب میفروشن به این پرنده هارحم میکنن کم کم تو پرنده فروشی هامیشه دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
پروانه ها کجا رفتن امسال نبودن





.