در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تأمین انرژی بدن با غذای مناسب در وعده سحر و افطار

یک متخصص تغذیه گفت: تغذیه مناسب و اهمیت دادن به وعده‌های سحری و افطار انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه را در بدن تأمین می‌کند.

نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغذیه مناسب در افطار گفت: روزه داران در فاصله زمانی ۱۵ الی ۱۶ ساعت هیچ غذایی میل نمی‌کنند، بنابراین برای باز کردن افطار اولین چیزی که باید میل کنند، نوشیدن آب گرم است.

او با بیان اینکه در افطار افراد باید غذا‌های سبک میل کنند، مطرح کرد: آب گرم، چای گرم و نوشیدنی‌هایی از این قبیل، گزینه مناسبی برای باز کردن افطاری افراد هستند، البته نظر من این است که برای شروع افطاری‌های سبک، وعده ساده صبحانه مانند نان و پنیر، گردو، خرما و ... مصرف شود.

جوزدانی با اشاره به فاصله زمانی میان مصرف افطاری با شام توصیه کرد: بهتر است روزه داران نیم ساعت میان افطاری و شام فاصله بیندازند، یعنی غذای  سنگین در وعده افطار مصرف نشود و از غذاهای سبک مانند سوپ استفاده کنند.

وعده‌های غذایی مناسب در وعده افطار را بشناسید

تاثیر منفی مصرف غذاهای پرچرب بر خواب شبانه

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره عواقب مصرف بد غذا‌های پرچرب در وعده افطاری گفت: وقتی افراد مدت زمان طولانی غذا مصرف نکنند و در وعده افطار به حجم زیاد غذا‌های سرخ شده بپردازند با بروز بیماری‌های گوناگون از جمله درد معده مواجه می‌شوند. زیرا معده نمی‌تواند با حجم سنگین این غذا‌ها کنار بیاید و درنتیجه هضم آن برای معده، سخت و سنگین خواهد بود و بر خواب شبانه آن تاثیر منفی خواهد گذاشت.

جوزدانی با اشاره به مصرف نوشیدنی‌هایی مانند شیر در وعده افطار، توضیح داد: مصرف شیر برای برخی افراد می‌تواند مشکل ساز باشد؛ بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم تا وعده افطاری را  با شیر شروع کنید. چای کمرنگ برای آغاز، بهترین گزینه است و مصرف شیر چند ساعت بعد از آن مشکلی در بدن افراد ایجاد نخواهد کرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه شروع وعده افطار با مصرف غذا‌هایی سبک مانند شیر برنج و فرنی هم گزینه خوبی است، گفت: از آن جایی که شیر در این غذاها پخته می‌شود؛ بنابراین برای شروع افطاری در معده افراد مشکلی ایجاد نخواهند کرد و همچنین هضم آن آسان‌تر خواهد بود.

وعده‌های غذایی مناسب در وعده افطار را بشناسید

 بدن انسان قدرت دریافت حجم زیادی از غذا را ندارد

جوزدانی درباره عواقب مصرف زیاد غذا در وعده افطار گفت: وقتی حجم زیادی از غذا مصرف می‌شود اولین پیامد این است که دیر‌تر احساس سیری خواهیم کرد. از اولین لقمه‌ای که وارد دهان می‌گذاریم تا زمانی که مغز احساس سیری به ما دهد حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد؛ بنابراین آرام غذا خوردن در این مدت ۲۰ دقیقه باعث می‌شود تا متعادل غذا بخوریم. یعنی میزان دریافتی غذا به بدن بیش از حد معمول نباشد و در صورت تند غذا خوردن بدن احساس سیری نخواهد کرد و در نتیجه، میزانِ زیادی غذاريال دریافت خواهیم کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه بدن انسان قدرت دریافت حجم زیادی از غذا را ندارد، مطرح کرد: هجوم بردن به مصرف وعده‌های غذایی در افطار باعث می‌شود تا افراد با مشکلات گوارشی مواجه شوند؛ بنابراین بهتر است مدت زمان حداقل نیم ساعت بین افطار و شام فاصله انداخته شود تا بدن بتواند بهترین بهره برداری را از ریزمغذی‌ها را دریافت کند.

جوزدانی با اشاره به عواقب مصرف مواد غذایی غیرضروری برای بدن اظهار کرد: مصرف مواد غذایی غیرضروی و پر حجم در وعده افطار یا فاصله زمانی افطار تا سحر باعث می‌شود تا مواد ضروری و لازم به بدن نرسد و در نتیجه سیستم ایمنی بدن کاهش یابد.

وعده‌های غذایی مناسب در وعده افطار را بشناسید

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه افراد نباید در فاصله زمانی بین افطار تا سحر پرخوری کنند، تصریح کرد: افراد باید سه وعده غذایی مانند وعده‌های افطار، شام و سحر مصرف کنند و چند ساعت بعد از شام می‌توانند یک میان وعده کوچک از قبیل میوه یا شیر مصرف کنند.

او با بیان اینکه اصل روزه گرفتن به معنای این است که سالم باشیم، تاکید کرد: تغذیه مناسب و اهمیت دادن به وعده‌های سحری و افطار انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه را در بدن تأمین می‌کند.


بیشتر بخوانید:

بهترین گزینه برای باز کردن روزه هنگام افطار/ دور مصرف غذاهای تند در وعده سحری را خط بکشید

برای افطار و سحر؛ چه بخوریم و چه نخوریم؟

رفع مشکلات گوارشی در ماه رمضان با پرهیز غذایی

اهمیت سلامت مواد غذایی در دوران کرونا و ماه مبارک رمضان

تامین آب مورد نیاز بدن در ایام روزه‌داری با چند راهکار ساده


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار