معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در نشست ستاد پیشگیری از وقوع جرم گفت: تراکم پرونده‌ها، یکی از معضلات بزرگ دستگاه قضایی استان است که باید برای کاهش این پرونده‌ها اقدام کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، علی فولیان معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در نشست ستاد پیشگیری از وقوع جرم استان گفت:تراکم پرونده‌ها، یکی از معضلات بزرگ دستگاه قضایی استان است که باید با اجرای طرح‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت بسیج و مردم برای کاهش این پرونده‌ها اقدام کرد.

فولیان اضافه کرد: روزانه حجم فراوانی از مردم به دستگاه قضا مراجعه می‌کنند که این موضوع نشان دهنده میزان التزام مردم به قانون است.

او افزود: جرم شناسان معتقدند هرچقدر التزام عملی و احترام مردم به قوانین بیشتر باشد آمار بزهکاری در جامعه نیز کاهش خواهد یافت.

فولیان با بیان اینکه بخشی از رفتار‌های مجرمانه و آسیب‌های اجتماعی که بر اثر سیاست‌های غلط شکل گرفته به اقدامات سایر دستگاه‌ها بر می‌گردد، گفت: شاید دستگاه قضایی در پیداش این آسیب‌ها نقشی نداشته باشد، اما برحسب قانون وظیفه برخوردی، کنترلی و پیشگیرانه از آسیب‌ها را دارد.

به گفته معاون دادستان قزوین، نمی‌توان با ابزار کیفر، حجم بالای پرونده‌های قضایی را کاهش داد و باید به سمت پیشگیری و ابزار‌های پیشگیرانه حرکت کنیم.

فولیان، گشت رضویون یا محله محور بسیج را یکی از سیاست‌های درست جنایی و قضایی عنوان کرد و گفت: در طرح کشف جرم محله محور بسیج یا رضویون، برای هر یک از ارگان‌ها وظایفی پیش بینی شده است و باید دستگاه‌ها در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا شاهد کاهش پرونده‌ها در دستگاه قضا باشیم.

قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز با بیان اینکه انقلاب اسلامی از روز اول متکی به نیروی بسیج مردمی بوده است گفت: رمز تداوم انقلاب، اتکا به نیروی بسیج است.

او افزود: بسیج در همه عرصه‌ها حضور فعال داشته است و از زمانی که گروه‌های جهادی برای مقابله با کرونا وارد شدند، صحنه تغییر کرد.

قاسمی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته کار‌های خوبی درباره گشت رضویون انجام شده است، خاطرنشان کرد: باید برای این نیروی جوان و با انگیزه، بستر‌های مناسبی از نظر آموزش و حمایت فراهم کنیم تا از این ظرفیت به نحو احسن برای پیشگیری از وقوع جرم و ایجاد محیط امن استفاده شود.

او افزود: با تخلف در هر سطحی که باشد برخورد می‌کنیم.

دادستان قزوین از سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی خواست برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هم افزایی کنند تا نتایج بهتری حاصل شود.

او افزود: باید منافذ فساد را شناسایی کنیم تا هم فرد و هم جامعه مصون باشد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار