یک شرکت دانش بنیان با تکیه به توان و تخصص نیروی انسانی خود موفق به بومی‌سازی شیر‌های اطمینان شده است که علاوه بر اشتغالزایی و جلوگیری از خروج ارز، نیاز پالایشگاه‌ها را رفع می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شیر اطمینان فشار یا PSV یکی از تجهیزات ایمنی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است. که از قرار گرفتن لوله ها، شیرآلات، مخازن تحت فشار و... در شرایط فشاری بیش از فشار طراحی ممانعت به عمل می‌آورد.

در صنعت نفت و گاز، مخازن تحت فشار، باید به وسیله شیر اطمینان (safety valve) محافظت شوند. شیر‌های اطمینان را باید طوری انتخاب کرد که در صورت بهم خوردن تعادل در فشار مخزن، شیر اطمینان باز شده و مقادیری اضافی مایع یا گاز را خارج کند. از آنجایی که مخازن با فشار بالا، علاوه بر امکان بهم خوردن تعادل در شرایط کاری، در معرض خطرات آتش سوزی و یا انفجار نیز هستند باید این شیر‌ها طوری انتخاب شوند که نه فقط در فشار معینی باز شوند بلکه ظرفیت آن را داشته باشند تا مقدار زیادی مایع یا گاز داخل مخزن را که در اثر حرارت تغییر حالت داده است را به خارج منتقل کنند.

شیر‌های اطمینان (safety valve) در فشاری حدود ده درصد بیش از فشاری که مخزن باید نگه دارد و یا در حدود بالاترین فشاری که مخزن می‌تواند تحمل کند طراحی می‌شوند. «شیر‌های اطمینان» محصولی اساسی برای کنترل خطر در پالایشگاه‌ها محسوب می‌شوند.


بیشتر بخوانید: بی‌نیازی از واردات پروفیل و ورق آلومینیوم با مقاومت ویژه بالا در برابر سایش و خوردگی


صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با این محصول حفاظت خطوط انتقال و مخازن تحت فشار را تامین می‌کنند. تا چند سال پیش ایران وارد کننده این شیرها بود، اما به تازگی شرکت‌های دانش بنیان  در این عرصه نیز ورود پیدا کرده و به دانش تولید این محصولات دست پیدا کرده اند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: محصول دانش بنیانی که تولید می‌کنیم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارد. البته کاربرد‌های آن محدود به این حوزه نیست. پس از دو سال فعالیت تحقیقاتی و ۱ سال تست میدانی موفق به ساخت و دستیابی به دانش تولید آن در کشور شدیم.

جلوگیری از آتش سوزی پالایشگاه ها با تولید شیرهای اطمینان

جلوگیری از خروج ۳۰ میلیون دلار  ارز با تولید شیرهای اطمینان

او ادامه داد: «شیر‌های اطمینان» محصول دانش بنیان و استراتژیکی هستند که تولید آن را انجام می‌دهیم. محصولی تحریمی که تولید آن نیاز به فناوری پیشرفته دارد و اکنون با دانش بومی در کشور تولید می‌شود. این شیر‌ها ۱۵ تا ۲۰ قطعه استراتژیک دارند که طراحی و ساخت آن‌ها را انجام می‌دهیم. تا کنون ۱۰ هزار عدد از این تجهیزات به فروش رفته است و اگر به طور میانگین قیمت هر شیر اطمینان را ۳ هزار دلار محاسبه کنیم در این صورت ۳۰ میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری شده است.

او در ادامه درباره اهمیت این محصول افزود: این محصول در تاسیسات و مخازن نفتی مانع از نشت ناشی از افزایش فشار می‌شود و از خطر آتش سوزی جلوگیری می‌کند. پس خطوط انتقال یا مخازن تحت فشار از انفجار‌های احتمالی حفاظت می‌شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه مخازن تحت فشار موجود در صنایع نفت و گاز از خطر انفجار با این محصول مصون می‌مانند، گفت: در نقاط گوناگونی از پالایشگاه مجموعه‌های سیستم تخلیه فشار وجود دارد که با افزایش فشار به هر دلیلی این سیستم‌ها وارد عمل می‌شود و فشار را کنترل می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار