معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مراقبت و پیگیری ویژه روند پیشگیری از ابتلای مادران باردار در طول دوره همه گیری کرونا خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از اسفند سال ۹۸ با توجه به شیوع بیماری کووید-۱۹ در جهان و نیاز به مراقبت خاص گروه‌های آسیب پذیر، پیشگیری از وقوع عوارض و مرگ مادران باردار و شناسایی به هنگام مادران مبتلا، طرح ثبت، جمع آوری و پیگیری موارد ارجاع، اعزام و مشکوک به کرونا و اعلام آن در همه ساعات شبانه روز به مدیران و کارشناسان سلامت مادران در ستاد دانشگاه، رابطان سلامت مادران باردار پرخطر و کارشناسان مسئول سلامت مادران در شبکه‌های بهداشت و درمان آغاز شد.

او افزود: در پی آموزش و توجیه مادران باردار در زمینه علائم بیماری‌های حاد تنفسی با اولویت پیشگیری از کروناویروس و ایجاد حساسیت لازم در خصوص توجه به اصول بهداشتی و مراقبتی، در صورت پدیدار شدن خفیف‌ترین نشانه بیماری‌های حاد تنفسی در مادر، شرایط او در سامانه مرتبط گزارش داده می‌شود و پس از مراقب سلامت، نتیجه اقدامات در گروه اعلام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در صورت نیاز به ارجاع فوری مادر به بیمارستان‌های مرکز استان، مداخله و پیگیری فعال از سوی مسوولان استانی دو حوزه بهداشت و درمان و مرکز پایش داده‌های درمانی دانشگاه انجام می‌شود، همچنین آمار موارد ارجاع، اعزام، موارد مشکوک به کرونا، موارد مثبت قطعی، بستری و یا قرنطینه یا افراد دارای علائم حاد تنفسی نیمه‌های هر شب جمع آوری و گزارش کلی استان اعلام می‌شود.

همتی افزود: مادران شناسایی شده به عنوان یک مادر باردار پرخطر، طبق دستورالعمل، تحت مراقبت ویژه دوران بارداری قرار می‌گیرند و همه خدمات استاندارد شامل مراقبت‌ها و انجام آزمایش‌های موردنیاز، پیگیری‌های ویژه، همراه با ثبت در سامانه «سیب» از سوی همه سطوح به صورت فعال انجام می‌شود.

او اضافه کرد: از ابتدای اسفند پارسال تاکنون، هزار و ۵۳۶ مورد مادر ارجاع، ۱۹۲ مورد اعزام، ۲۰۴ مورد مادر مشکوک، ۲۷ مورد مثبت قطعی گزارش شده است که از این تعداد ۱۹ مورد بهبودی کامل گزارش شده و سایر موارد قطعی پس از ترخیص از بیمارستان در دوران قرنطینه خانگی از سوی نیرو‌های حوزه معاونت بهداشت در حال پیگیری هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار