صدور ۳۰۰ هزار پروانه چرا برای ۹۵۱ هزار خانوار بهره بردار

معاون دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: ۳۰۰ هزار پروانه چرا برای ۹۵۱ هزار خانوار بهره بردار صادر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مصطفی بیگدلی معاون دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در سفر به چهارمحال و بختیاری و بازدید از پروژه‌های مرتعداری فارسان با بیان اینکه برای استفاده صحیح از مراتع باید تاریخ ورود دام به مرتع، مدت چرا و ظرفیت مراتع کشور مشخص باشد افزود: ۷۷ میلیون هکتار از مراتع کشور ممیزی شده و ۳۰۰ هزار پروانه چرا برای ۹۵۱ هزار خانوار بهره‌بردار صادر شده است.

او همچنین با بیان اینکه عرصه‌های منابع ملی براساس ماده سه قانون حفاظت و بهره برداری از مراتع و جنگل‌ها باید دارای طرح باشد از این رو در ۳۴ میلیون هکتار از مراتع کشور طرح مرتع‌داری اجرا شده است افزود: از این میزان ۲۰ میلیون مرتع در قالب اجرای پروژه‌های مرتع‌داری به بهره‌برداران پرداخت شده است.


بیشتر بخوانید: اجرای مدیریت چرای دام در ۲۲۵ هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری


بیگدلی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۸ هزار و ۵۰۰ سامانه عرفی در کشور تشکیل شده است اضافه کرد: بهره‌بردار دارای پروانه چرا موظف است بر اساس تعداد دام، ظرفیت مرتع و زمان ورود به مرتع مدیریت چرا را اجرا کند.

او با بیان اینکه اگر پوشش گیاهی حفظ شود سیلاب و فرسایش خاک کاهش می‌یابد ادامه داد: باید در زمان ورود دام به مرتع، پوشش گیاهی با رشد مناسب به مرحله گل‌دهی رسیده باشد.

بیگدلی گفت: اگر مدیریت مرتع و چرا به درستی اجرا شود دیگر نیازمند اجرای پروژه‌های زمان‌برد و پرهزینه اصلاح و احیای مراتع نخواهیم بود.

او افزود: نگاه به مرتع صرفاً نباید تولید علوفه برای دام باشد چرا که مرتع ظرفیت‌های درآمدزایی فراوانی دارد که باید به بهره‌بردار آموزش داده شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار