مسئول آموزش مجموعه رصدخانه و آسمان نمای فضای بیکران ایرسا گفت: خورشیدگرفتگی کامل، بعدی که در ایران قابل رویت خواهد بود سیزده سال دیگر اتفاق می افتد.

لیلا میر شمشیرگران مسئول آموزش مجموعه رصدخانه و آسمان نمای فضای بیکران ایرسا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:در یکم تیرماه سال ۱۳۹۹ شاهد آخرین خورشید گرفتگی قرن بودیم. در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۱ یک گرفت جزئی رخ می‌دهد. بعد از آن هم تا ۵ سال خورشید گرفتگی در ایران قابل رویت نیست و در ۱۱ مرداد ۱۴۰۶ باز هم شاهد یک گرفت جزئی خواهیم بود. اما خورشید گرفتگی کامل در ایران۱۳ سال دیگر اتفاق می افتد.

او ادامه داد: این خورشیدگرفتگی در ایران به صورت جزئی اتفاق افتاده است و حدودا ۵۷ درصد گرفتگی در اصفهان داشتیم که در نقاط مختلف کشور این میزان گرفتگی خورشید متفاوت است.


مسئول آموزش مجموعه رصدخانه و آسمان نمای فضای بیکران ایرسا بیان کرد:خورشید گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که ماه بین زمین و خورشید قرار گرفته باشد و سایه ماه روی زمین نقش ببندد. شاید در طول سال یک الی دو خورشید گرفتگی اتفاق بیفتد، اما در منطقه‌ای که ما هستیم همیشه امکان دیدن خورشیدگرفتگی‌ها وجود ندارد.


میرشمشیرگران عنوان کرد: رصدگران ما امروز در رصدخانه ایرسا به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم رصد خورشیدگرفتگی را انجام دادند. در روش مستقیم با دوربین و تلسکوپ‌های مجهز به فیلتر خورشیدگرفتگی مشاهده می‌شود.

او افزود: نکته مهمی که مردم باید در نظر بگیرند این است که رصد خورشید بدون فیلتر و عینک مخصوص غیرمجاز و ممنوع است، چون خیره شدن در حالت عادی به خورشید نیز باعث آسیب به می‌شود. در زمان گرفتگی نیز نگاه مستقیم به خورشید می‌تواند به چشم آسیب بزند برای همین توصیه می‌شود رصد با عینک‌های مخصوص خورشیدگرفتگی انجام شود. در زمان خورشیدگرفتگی اگر حتی یک ثانیه بدون تلسکوپ به خورشید نگاه شود آسیب جدی و حتی نابینایی برای فرد اتفاق می‌افتاد.

مسئول آموزش مجموعه رصدخانه و آسمان نمای فضای بیکران ایرسا گفت: روش‌های غیرمستقیم از قدیم نیز برای رصد خورشید گرفتگی استفاده قرار می‌گرفت برای رصد غیر مستقیم فقط کافیه است یک ظرف آب داشته باشیم و در زاویه‌ای قرار بگیرم که خورشید کامل در ظرف آب دیده شود بازتاب نور خورشید در موقع پدیده خورشید گرفتگی به صورت هلالی است در صورتی که در حالت عادی تصویر خورشید در آب به صورت یک دایره کامل است.

میر شمشیرگران اضافه کرد: از روش‌های دیگر رصد غیرمستقیم خورشید گرفتگی گرفتن یک آبکش در مقابل نور خورشید است سایه‌ای که از آبکش رد می‌شود اگر در زمان خورشید گرفتگی باشیم به صورت هلال خواهد بود.

مسئول آموزش مجموعه رصدخانه و آسمان نمای فضای بیکران ایرسا در پایان گفت: رصدخانه ایرسا تنها رصد خانه‌ای است در اصفهان که آسمان نما و رصد خانه را مجموعا در کنار هم دارد؛ و به کودکان و نوجوانان به صورت تخصصی نجوم را آموزش می‌دهد.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.