افزایش تولید گندم در استان فارس/ پرداخت ۸۰ درصد بهای گندم به گندمکاران

تولید گندم و کشت خوب آن در استان فارس نتیجه بارش های پربار امسال بود که افزایش برداشت ۲۰ تا ۸۰ درصدی را در هر یک از شهرستان های جنوبی به دنبال داشت.

افزایش تولید گندم در استان فارس/ پرداخت ۸۰ درصد بهای گندم به گندمکارانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، بارش‌های خوب یکسال گذشته وضعیت برداشت گندم در فارس را متحول کرده به گونه‌ای که به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس پیش بینی می‌شود که در سال زراعی جاری گندم خریداری شده از کشاورزان این استان رشد صد درصدی داشته باشد.

گندمکاران فارس راغب به کشت گندم شدند

احمد دهقان،مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سال زراعی جاری (۹۸-۹۹) با توجه به بارندگی‌های خوب یکسال اخیر کشاورزان راغب به کشت گندم در استان فارس شدند.

او با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۴۱۲ هزار هکتار از اراضی این استان زیر کشت گندم قرار گرفته، گفت: حدود ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی استان فارس در سال زراعی جاری به کشت گندم دیم اختصاص پیدا کرده و حدود ۲۶۷ هزار هکتار هزار هکتار نیز گندم آبی کشت شده است.

دهقان ادامه داد: میزان کشت گندم امسال در اراضی کشاورزی استان فارس در مقایسه با سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش پیدا کرده است که به دلیل افزایش هماهنگی با کارشناسان هواشناسی و حضور آنها در جلسات برنامه ریزی و اطلاع رسانی موارد مطرح شده به کشاورزان بوده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس شاخصه اصلی تفاوت در روند کشت و برداشت گندم را در سطح برداشت دانست و افزود: در سال گذشته حدود ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشت گندم استان فارس به مرحله برداشت نرسید اما امسال بیش از ۹۹ درصد زراعت آبی و دیم گندم این استان به دلیل بارش های خوب به مرحله برداشت رسیده است.

او اضافه کرد: در حال حاضر برداشت گندم در شهرستان های جنوبی این استان از جمله لار، لامرد، مهر، خنج، گراش، فراشبند، زرین دشت، قیرو کارزین،رستم ،ممسنی، کازرون، فیروزآباد و سروستان تقریبا به مرحله اتمام رسیده است.

کشت دیم گندم به دلیل بارش های خوب

افزایش برداشت گندم در شهرستان های جنوبی فارس

دهقان بیان کرد: در شهرستان های جنوبی این استان که برداشت گندم رو به اتمام است بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در هر یک از این شهرستان ها در سال زراعی جاری به نسبت سال قبل افزایش داشته است.

او در ادامه شهرستان های مرکزی فارس را عمده مناطق تولید گندم در این استان عنوان کرد و گفت: در شهرستان های مرکزی استان از جمله مرودشت، زرقان، شیراز، خرامه، کوار، استهبان و سپیدان در حال حاضر برداشت گندم ادامه دارد و حوالی دهم تیرماه جاری زمان اوج برداشت در مناطق مرکزی استان است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: شهرستان های مرکزی استان فارس مراکز عمده تولید گندم در فارس بشمار می رود و امسال حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب از سد درودزن برای بهره مندی مزارع این شهرستان ها رهاسازی شده که در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است.

او با اشاره به رهاسازی آب سد درودزن، افزایش قابل توجه تولید گندم امسال در این استان را پیش بینی کرد و گفت: انتظار افزایش هزار درصدی تولید گندم در شهرستان خرامه در سال جاری با تولید ۱۲۰ هزار تن گندم می رود که امسال در شهرستان زرقان نیز حدود ۱۰۰ درصد و مرودشت نیز حدود ۵۰ درصد افزایش تولید گندم خواهند داشت.

برداشت گندم

پیش بینی تولید گندم در فارس به یک و نیم میلیون تن رسید

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس عنوان کرد: پیش بینی می شود که امسال حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم در مزارع استان فارس تولید شود که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن نیز با خرید تضمینی در اختیار دولت قرار گیرد.

دهقان با بیان اینکه تا امروز یکم تیرماه ۹۹ حدود ۴۹ درصد از گندم این استان برداشت شده است،افزود: ۶۴۰ هزار تن گندم تاکنون در سال زراعی جاری در این استان تولید شده که ۵۳۰ هزار تن آن بصورت  تضمینی مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شده است.


بیشتر بخوانید

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه برداشت گندم از ۲۰ فروردین ۹۹ آغاز شده،عنوان کرد: اگر گندم تولیدی این استان وارد چرخه واسطه گری نشود انتظار می رود که از امروز تا پایان تیرماه امسال بیش از میزان خریداری شده تا امروز،گندم از کشاورزان این استان خریداری و در انبارها ذخیره سازی شود.

۸۰ درصد گندمکاران فارس بهای گندم را دریافت کردند

او عنوان کرد: طبق آخرین گزارش های اداره غله این استان حدود ۸۰ درصد بهای گندم خریداری شده به ازای هر کیلوگرم مبلغ دو هزار و ۵۰۰ تومان به کشاورزان پرداخت شده است.


بیشتر بخوانید

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: حدود نیمی از گندم این استان در شهرستان های معتدل خطه مرکزی فارس کشت می شود.

او برداشت گندم این استان را در سال زراعی گذشته حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن دانست و گفت: سال گذشته کشاورزان این استان رغبتی به تحویل این محصول استراتژیک به دولت نداشتند و به همین دلیل میزان کل گندم بصورت خرید تضمینی حدود ۶۷۰ هزار تن و قریب به ۵۵ درصد مجموع محصول تولید شده بود.

پرداخت بهای گندم به گندمکاران

ارتباط نرخ خرید تضمینی گندم با عملکرد

دهقان با بیان اینکه اگر ارزش واقعی نرخ گندم در خرید تضمیی لحاظ نشود ،کشاورزان رغبتی به فروش آن بصورت تضمینی ندارند،افزود: نرخ تضمینی با عملکرد محصول در مزرعه ارتباط تنگاتنگی دارد و هرچه قیمت خرید تضمینی معقول تر باشد کشاورز مدیریت درست و عملکرد بالاتری خواهد داشت و اگر رویه برخلاف آن باشد کشاورز رغبتی به مدیریت مزرعه ندارد و به همین دلیل عملکردها نیز کاهش خواهد یافت.

فروش گندم به دولت از ۵۵ درصد به ۸۳ درصد رسید

او استقبال کشاورزان از خرید تضمینی را در سال زراعی جاری خوب توصیف کرد و اظهار داشت: از ابتدای برداشت گندم تاکنون بالغ بر ۸۳ درصد گندم تولید شده این استان تحویل دولت شده است که این رقم در سال گذشته ۵۵ درصد کل محصول تولید شده بود.

ادهقان گفت:‌ پیش بینی می شود که در سال زراعی جاری به نسبت سال گذشته رشد حدود ۱۰۰ درصد افزایش خرید تضمینی در استان فارس محقق شود.


بیشتر بخوانید

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس عنوان کرد: با توجه به تورم ماه های اخیر ،قیمت کنونی خرید تضمینی گندم مورد قبول کشاورزان نیست و نرخ کنونی در حد ارزش واقعی محصول نیست هرچند که این رقم بهتر از نرخ تعیین شده سال قبل است.

او افزود: سیاست گذاران کشور باید برای حوزه کشاورزی برنامه ریزی جامعی تدوین کنند تا بتوان از این حوزه سطح تولیدات داخلی کشور و استان فارس را ارتقا داد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار