مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: بخشی از الواح هخامنشی بازگشتی از موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به صورت امانت به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپرده شده و در موزه شهر قزوین رونمایی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: ۱۷۸۳ لوح هخامنشی که توسط موسسه شرق‌شناسی شهر شیکاگو ضبط شده بود، با پیگیری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از ۸۴ سال در پاییز سال گذشته به ایران وارد شد و برای اولین بار در موزه ملی ایران به نمایش درآمد.

خزائلی افزود: همچنین گور بانوی سه هزار ساله سگزآباد که به عصر آهن  تعلق دارد در این موزه به نمایش گذاشته شد.

او اضافه کرد: این الواح حاوی اطلاعات با ارزشی از نحوه پرداخت دستمزد و تاریخ آن، تعداد صنعتگران و کارگران ایرانی و غیرایرانی، چگونگی جابه‌جایی کالاها، غلات، میوه ­ها، حیوانات، هزینه‌های سفر و گزارش‌های سالانه، اطلاعات مفید اماکن تاریخی همچون اشاره به شهر شیراز، شکل ونوع بایگانی‌ها، نام ایزدان، اسامی خانواده پادشاهی و همچنین مقامات حکومتی دوران هخامنشی به خط عیلامی هستند و تاریخ‌گذاری آن‌ها به اواسط دوران حکومت داریوش بزرگ هخامنشی مربوط می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۵ با اجرای پروژه عرصه و حریم قره تپه سگزآباد، در کاوش‌های این محوطه به سرپرستی دکتر مصطفی ده پهلوان شواهدی از یک گورستان وسیع پیرامون این محوطه به دست آمد که به عصرآهن دو و سه تعلق دارد.

به گفته خزائلی، محوطه قره تپه سگزآباد یکی از سه محوطه مهم دشت قزوین است که توسط گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران مورد کاوش قرار گرفته و بر اساس آخرین یافته‌ها، استقرار در این محوطه تاریخی بین ۵۰۰ تا ۲۲۰۰ پیش از میلاد را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.