اجرای عدالت یکی از آرمان‏ های اصلی و دیرین جامعه‏ بشری بوده، وظیفه‌ای که اکنون قوه قضائیه در کشور ما آن را بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ، اجرای عدالت و احیای حقوق عامه و مبارزه با فساد از آرمان ‏های اصلی و دیرین جامعه‏ بشری است، اگرچه در طول تاریخ گاه حول همین آرمان‌ها تنش‌های زیادی هم اتفاق افتاده، اما نهایتا با گذشت زمان و با تغییرپذیری و تحول اندیشه و باور جامعه انسانی، این مهم برای همه مردم مورد پذیرش بوده به طوری که هم‌اکنون در نقاط مختلف دنیا اجرای عدالت و مبارزه با فساد، به جزء غیرقابل انفکاک نظام‌ها تبدیل شده است.

در ایران اسلامی با پیروزی انقلاب در سال ۵۷ برخی از سیاست‌های رایج کشور تحت عنوان قانونمداری، دچار تغییر و تحول شد، که قضاوت و اجرای عدالت یکی از این مباحث بود، به طوری که با روی کار آمدن نیرو‌های انسانی در قالب یک ارگان مستقل با عنوان عدلیه، سعی بر رعایت عدالت، برابری، رسیدگی به امور حقوقی و قضایی مردم و از همه مهمتر قضاوتی استوار بر چارچوب و قوانین معینه کشور بیشتر شد.

در زمان تاسیس قوه قضائیه به عنوان یکی از سه قوه اصلی نظام، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که با فعالیت مستمر این نهاد دولتی، اصلِ شایستگی تکریم مردم بدین شکل امروزی تحقق یافته و در جامعه ایرانی نهادینه شود.

چرا که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چیزی با عنوان مردم‌سالاری در جامعه دیده نمی‌شد، نظام، نظامِ سلطه‌گری بود و امر و نهی فقط از سوی مقامات دولتی صادر شده و مردم بالاجبار تن به قوانین و دستورات دولتمردان می‌دادند.

بدین ترتیب شاید بسیاری از مردم، با تکیه بر مستندات تاریخی، ایجاد قوه قضائیه در کشور را پایانی برای تمامی جنایات خرد و کلان، نابرابری، ناعدالتی، پامال کردن حقوق فردی و اجتماعی مردم و اقدامات نابجا و حیرت‌انگیز دولت پهلوی و دولت‌های ماقبل بدانند.

رئیسی

پس از آن شرایط به گونه‌ای تغییر کرد که با گذشت سال‌ها نقش این ارگان و نهاد دولتی برای همگان مبین گشت، چنانکه رغبت مردم برای برخورداری از یک جامعه قانون‌مدار و دست‌یابی به سلامت اجتماعی و برخورداری از موازین اسلامی و انسانی دوچندان شد. تا امروز که شرایط کشور به گونه‌ای است که بسیاری از مردمان کشور‌های دنیا به وضعیت مردم کشورمان به لحاظ آزادی فکر و عمل غبطه خورده و رشک می‌برند.

به بهانه هفته قوه قضائیه به سراغ دستگاه قضایی استان اردبیل رفتیم، نهادی که در طول تمامی این سال‌ها اگرچه همواره نمونه نبوده، اما عملکرد آن در قیاس با دستگاه قضایی سایر استان‌ها بسیار برتر و گاه حائز رتبه بوده است.

خدمت صادقانه؛ از کاهش وقوع جرم تا رتبه برتر در حوزه اشتغال زندانیان

ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: دستگاه قضایی استان اردبیل با در پیش‌گرفتن رویه خدمتگذاری بر مبنای عدالت و برابری در طول سال‌های گذشته عملکرد خوبی از خود نشان داده است، به طوری که این استان در امر قضایی توانسته با تصاحب رتبه‌های برتر در حوزه‌های قضایی و کیفری گام مناسبی در امر اشتغال، اقتصاد و پویایی بردارد.

او با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف استان اردبیل در سال‌های گذشته جزو سه استان برتر کشور در امر آموزش اعضا بوده است، افزود: این استان همچنین جزو استان‌های نخست کشور در میزان بهره‌گیری از مجازات‌های جایگزین حبس می‌باشد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل تصریح کرد: میزان بهره‌گیری از تاسیس حقوقی کیفرخواست شفاهی در استان نیز قابل توجه بوده است.

عتباتی با اذعان به اقدام موثر دستگاه قضایی استان اردبیل در راستای اشتغال زندانیان تصریح کرد: استان ما در حوزه حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

تحول الگوی نظام از دولت سالاری به مردم سالاری؛ قوه‌ای که به شایستگی تکریم مردم معنا بخشید

کاهش ورودی پرونده‌ها و تعیین تکلیف معوقات

عتباتی از کاهش ۲۷ درصدی میزان پرونده‌های موجود دادگستری استان اردبیل خبر داد و افزود: در سال ۹۸ موفق شدیم میزان پرونده‌های موجود را به میزان چشمگیری نسبت به سال ۹۷ کاهش دهیم این در حالی بود که در سال ۹۷، به نسبت ۹۶ بیش از ۱۲ درصد افزایش ورودی پرونده داشتیم.

او از تاسیس نهاد کیفرخواست شفاهی خبر داد و تصریح کرد: از برنامه‌های ما کاهش کنترل ورودی پرونده بود که در این حوزه توانستیم در رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌های معوق نیز حائز رتبه شویم.

عتباتی افزود: در سال ۹۸، ۱۲ درصد را به کمتر از ۲.۵ درصد رساندیم و امسال نیز به دنبال این هستیم رشد پرونده‌ها را منفی کنیم. این مهم با تقویت موسسات داوری، شورا‌های حل اختلاف روستایی و شورا‌های حل اختلاف خاص عملیاتی خواهد شد.

این مسئول قضایی با بیان اینکه سال ۹۸ فقط، ۸ هزار فقره پرونده ثبت «یکتا» توسط بانک‌‎ها ثبت شده بود، ادامه داد: سال ۹۸، ورود ۳۹۱ هزار پرونده است که با بهبود شرایط رسیدگی به پرونده‌ها، به دنبال کاهش ورودی هستیم.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل به استفاده از بستر الکترونیک اشاره کرد و گفت: سال ۹۷، ۶۹ درصد لوایح الکترونیکی بود که توانستیم این موضوع را  پارسال ۳۰ درصد بهبود دهیم و برای امسال در برخی حوزه‌ها بهبود ۱۰۰ درصدی پیش‌بینی می‌کنیم.

تحول الگوی نظام از دولت سالاری به مردم سالاری؛ قوه‌ای که به شایستگی تکریم مردم معنا بخشید

عتباتی با اذعان به کاهش موجودی محاکم تجدیدنظر در سال ۹۸ گفت: این موضوع پارسال با کاهش ۴۸ درصدی موجودی مواجه بود.

او با تاکید بر اهمیت افزایش دقت و سرعت کار در عملکرد دستگاه قضایی با حفظ آبروی مردم، اضافه کرد: سال ۹۸، بیش ازیک میلیون و ۵۶۹ هزار برگه ابلاغی داشتیم که بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مورد نیاز به پرینت کاغذی نبوده است.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل از شناسایی کانون‌های فساد در سپرده گذاری‌ها و عملکرد نهاد‌های اجرایی، اشاره کرد و گفت: پارسال پرونده‌های آب منطقه ای، گمرک، جهاد کشاورزی، آب روستایی و مهمترین آن پتروشیمی بود که در سطح ملی مطرح شد.

عتباتی با بیان اینکه اردبیل از استان‌های امن در جرایم خشن است، تاکید کرد: دستگاه قضایی به هیچ وجه اجازه شرارت و اوباش گری و شرارت را به کسی نمی‌دهد.

برنامه‌های هدفمند دادگستری برای سال ۹۹

رئیس کل دادگستری استان اردبیل ارائه خدمات به صورت غیرحضوری و بر بستر الکترونیک را از محور‌های مهم برنامه امسال دانست و عنوان کرد: با دنباله‌گیری برنامه‌های منسجم و هدفمند دستگاه قضایی استان در حوزه جرایم و آسیب‌ها و همچنین خدمات الکترونیکی قضایی، سعی بر این است تا ۹۵ درصد ابلاغیه‌های قضایی به صورت الکترونیکی انجام شود.

عتباتی استان اردبیل را پیشرو در اجرای سند تحول بنیادین قوه قضائیه معرفی کرد و یادآور شد: برای سال پیش رو، کاهش ۲۰ الی ۲۵ درصدی موجود پرونده‌ها هدف‌گذاری شده است که این مهم موجب تسریع در رسیدگی و کاهش اطاله دادرسی خواهد شد.

به گفته رئیس کل دادگستری اردبیل رسیدن به میزان کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی زمان رسیدگی به پرونده‌ها، کاهش وقوع جرم و اختلافات، ورودی پرونده‌ها، زمان رسیدگی، موجودی پرونده و جمعیت کیفری در سال ۹۹ از اهداف اصلی دستگاه قضایی استان می‌باشد.

قوه قضاییه

احیای حقوق عامه مهمترین وظیفه دستگاه قضایی 

سیدعبدالله طباطبایی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل گفت: قوه قضائیه به عنوان نهاد رسمی و قانونی، وظیفه حفظ و احیای حقوق عامه مردم را بر عهده دارد، که خوشبختانه در این زمینه دستگاه قضایی استان نیز عملکرد خوبی داشته است.

طباطبایی با استناد به سخن امام راحل تصریح کرد: بنابر فرمایش امام خمینی(ره) «هیچ دموكراسی مانند دموكراسی موجود در اسلام به ضعفا اهمیت نداده است» که مصداق این موضوع را به خوبی می توان در دستگاه قضایی کشور مشاهده کرد.

او با اشاره به برخی اقدامات دادگستری استان اردبیل در راستای کاهش بار خشونت در منطقه تصریح کرد: مدیریت اجتماعی دستگاه قضایی استان با هدف پیشگیری از وقوع جرم و شرارت بسیار مطلوب بوده است، به طوری که نزاع دسته‌جمعی در حال‌حاضر در سطح استان با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل گفت: رویکرد دستگاه قضایی استان برخورد جدی با متخلفان و در نظر گرفتن اشد مجازات برای اشرار می‌باشد که در این زمینه تمام نیروی خود را برای برخورد جدی و قانونی با هنجارشکنان و مخلان امنیت و آرامش عمومی به کار گرفته‌ایم.

تحقق بسیاری از آرمان‌های انقلاب اسلامی نظیر عدالت و برابری در جامعه را می‌توان به نسبت زیادی مربوط به قوه قضائیه دانست، قوه‌ای که تا به امروز بر محور عدالت الهی و به دور از افراط و تفریط، سعی در اجرای عدالت داشته است، البته نمی‌توان عملکرد هیچ نهاد دولتی در دنیا را به دور از اشتباه پنداشت و از هرگونه خطا و لغزشی مبری دانست، چرا که انسان؛ به عنوان هسته مرکز تمامی نهاد‌های دولتی، ممکن‌الخطاست.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.