به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع بررسی عملکرد مدارس استثنایی در تعطیلی کرونا با اشاره به ماموریتهای این سازمان اظهار کرد: هفت گروه کودکان با آسیب بینایی، آسیب شنوایی، آسیب جسمی و حرکتی، ناتوانیهای ذهنی، مشکلات ویژه یادگیری، طیف اوتیسم و چندمعلولیتیها را تحت پوشش داریم علاوه بر آن برنامهای تحت عنوان سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از سال ۷۲ و با ۱/۵ درصدی آغاز کردیم که نرخ پوشش در سال گذشته به ۹۷/۶ رسید.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به طرح غربالگری برای نوآموزان پیش دبستانی گفت: سال گذشته ۵۰ درصد غربالگری شدند و هدفگذاری امسال ما پوشش ۵۵ درصدی است.
او به زمان برگزاری طرح سنجش نوآموزان برای سال تحصیلی آینده هم اشاره کرد و گفت: امسال به دلیل شرایط خاص کرونا کار از ۱۵ تیر آغاز خواهد شد و هدفگذاری ما پوشش ۹۹ درصد است و اگر کودک از بدو ورود به اول دبستان تحت پوشش این طرح نباشد، امکان نام نویسی او در مدرسه وجود ندارد، سال گذشته هم بیش از یک میلیون کلاس اولی و ۳۸۰ هزار پیش دبستانی را تحت سنجش قرار دادیم.
حسینی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده انجام طرح سنجش سلامت در ایام کرونا بیان کرد: تعداد پایگاههای سنجش را افزایش دادهایم همچنین تعداد افرادی که در هر پایگاه باید سنجش شود از حدود ۴۰ تا ۴۲ نفر به ۲۰ نفر کاهش پیدا کرده است؛ علاوه بر آن اتاق انتظار ایجاد کردهایم که خانوادهها با رعایت پروتکلهای بهداشتی از آن استفاده میکنند.
او ادامه داد: تاکنون در ۶۰ هزار مدرسه برای نوبت گیری اقدام کردهاند و زمان انجام تستها برای هرنفر در سال گذشته ۱۵ دقیقه امسال به ۳۰ دقیقه افزایش یافته است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه این سازمان مولود انقلاب اسلامی است، گفت: اعتبارات سازمان تاکنون رشد هشت برابری پیدا کرده و اعتبارات ایاب و ذهاب تا ۴۲ برابر افزایش یافته است؛ همچنین امسال به عنوان یک اولویت کاری، بسته طلایی مداخلات بهنگام را طراحی کردهایم.
حسینی درباره اقدامات این سازمان در ایام تعطیلی مدارس گفت: به فضای کرونا پرتاب شدیم و هیچ کس آمادگی مقابله با شرایط کرونایی را نداشت اما برای اول مهر آتی دیگر نمیتوانیم چنین ادعایی داشته باشیم؛ سال گذشته در ایام کرونا ابتدا با مدرسه تلویزیونی پیش رفتیم، سپس مدارس با خلاقیتهایی در فضای مجازی آموزش دیدند و ۳۲۰ هزار ساعت فعالیت آموزشی منزل محور و فرد به فرد انجام شده است.
او افزود: علاوه بر این ۱۰ هزار گروه مجازی با ۲۲ هزار معلم در ۲۲ هزار مدرسه تشکیل شده است، همچنین پایگاه جامع مدرسه مجازی را ایجاد کردیم و در سال تحصیلی جدید در هر استان یک پایگاه جامع خواهیم داشت.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از طراحی ۶ استودیو برای نابینایان، ناشنوایان و دانش آموزان اوتیسم خبر داد و گفت: یک هزار و ۸۰۰ محتوا تولید و جمع آوری شده که بعد از بررسی این محتوا آنها را در یک پایگاه میگنجانیم علاوه بر آن کانال ویژه آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد ایجاد شده و تا چند روز آینده در این شبکه راه اندازی میشود.
حسینی درباره اعتبارات سازمان با تاکید بر اینکه بودجه فعلی کفاف نیازهای سازمان را نمیدهد، تصریح کرد: البته امسال در این تنگنای اقتصادی تا ۵۰ درصد افزایش بودجه داشتهایم؛ آموزش و پرورش استثنایی کمتر از آموزش و پرورش عادی کار نکرده هرچند که نواقصی هم در کار بوده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه بیشترین آمار ما مربوط به ناتوانان ذهنی است، گفت: ۶۰ هزار و ۱۷۰ دانش آموز کمتوان ذهنی، هشت هزار و ۵۱ دانش آموز چندمعلولیتی، پنج هزار و۶۷۱ آسیب دیده شنوایی،۲ هزار و ۵۲۴ دانش آموز در طیف اوتیسم، ۲ هزار و ۱۵۶ دانش آموز آسیب دیده بینایی، هزار و ۹۷۰ دانش آموز آسیب دیده جسمی حرکتی داریم.
انتهای پیام/