سوال‌های شرعی خود را درباره «احکام امر به معروف و نهی از منکر» در اینجا مطرح کنید

شما مخاطبان محترم می‌توانید سوال‌های شرعی خود را درباره «احکام امر به معروف و نهی از منکر» از ما بپرسید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مسائل شرعی که متاسفانه در میان مردم کم‌رنگ شده است، بحث  امر به معروف و نهی از منکر است که نه تنها در اجرای واجبات از این فریضه الهی استفاده می‌شود؛ بلکه در دیگر موضوعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اثر مستقیم داشته و در پیشرفت و تعالی و همچنین جلوگیری از انحراف بسیار تاثیرگذار است.

این امر باعث شده موضوع سوال‌های شرعی این هفته را در همین باب مطرح کنیم که در چه مواقعی باید امر به معروف و نهی از منکر کرد؟، این فریضه الهی چه زمانی از گردن انسان ساقط است؟ و آیا در زمانی که موضوع حفظ جان و مال انسان در میان است باید امر به معروف یا نهی از منکر صورت بگیرد یا خیر؟


بیشتر بخوانید


شما مخاطبان محترم می‌توانید دیگر سوال‌های خود در زمینه احکام و مسائل شرعی مربوط به «امر به معروف و نهی از منکر» را در بخش نظرات همین گزارش مطرح کنید.

پاسخ سوال‌های شما روز جمعه (۱۳ تیر) با توجه به فتوای مراجع تقلید در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۰۱:۰۰ ۱۰ تير ۱۳۹۹
سلام چرا وقتی حقوق بازنشسته و شاغل 15 درصد افزایش پیدا می کند می گویند تورم ما حدود 12 درصد است ولی آب که از آسیاب می افتد سیما ن30 درصد خانه 100 درصد کرایه منزل به نرخ دولتی با بیان رئیییس جمهور 25 درصد و... پس چه رابطه ای بین اجرای قانون اساسی در تعیین افزایش حقوق با تعیین سلیقه ای توسط دولت وجود دارد . یا قانون اساسی کشک می ساید یا دولتی که قسم خورده به قانون اساسی پایبند باشد زیر قسمش زده . لذا حکم کسی که قانون اساسی را با توجه به سوگندی که خورده زیر پا می گذارد چیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۰۸ تير ۱۳۹۹
نهی از منکر می کنم در کاخ ها نخوابید ملت پشت بام خواب و کارتن خواب و غارخواب و آواره باشند.
کسی شنیده ؟ نه !!!!!!!!!!
United States of America
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۷ تير ۱۳۹۹
این موضوع رو رهبری پنبه اش را زده و اعلام کرده در زمان نظام اسلامی وظیفه نیروی انتظامی است پس ما کاره ای نیستیم البته اگر نیروی انتظامی از نظر علمی و تقوایی در حد معقول بشه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
باهر
۲۲:۳۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
نکند به قضیه روسری خانمها امر بمعروف و نهی از منکر میگویند؟!!
کلمه الحق یراد به الباطل
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۲۲:۳۲ ۰۷ تير ۱۳۹۹
آیا بااین شرایط جامعه که بدحجابی رواج یافته ،و متاسفانه قبحش شکسته شده، امربه معروف و نهی از منکر تاثیری دارد؟ آیا موجب دعوا و نفرت و ایجاد دوقطبی در جامعه نمیشود؟
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۲۲:۱۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
بهتر نیست فکر اب ونان مردم باشیم که هم ثواب داره وهم از فکر خلاف دورشدن کنیم
Iran (Islamic Republic of)
milad
۲۰:۲۹ ۰۷ تير ۱۳۹۹
سوالی که ذهن منو مشغول کرده اینه ک ایا بهتر نیست سرمون به کار خودمون باشه و به زندگی دیگران سرک نکشیم و در کنار هم راحت زندگی کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۵۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
سلام دوست من،
ما چون کاری به کار هم نداشتیم و امر به معروف و نهی از منکر نکردیم الان وضعمون اینه. قرار نیست خدا بیاد معجزه کنه همه چی درست بشه. ما باید به دست خودمون جامعه را از فساد خالی کنیم. فساد اقتصادی و فساد فرهنگی و غیره نتیجه ی بی توجهی ما نسبت به سرنوشت همدیگر و عدم اجرای امر به معروف و نهی از منکر است.
یا علی.
Iran (Islamic Republic of)
milad
۰۹:۲۰ ۰۸ تير ۱۳۹۹
نخیر دوست عزیز ما بخاطر عدم تخصص وضعمون اینه نه بد حجابی و رقصیدن بقیه/بقیه کشورا امر به معروف و نهی از منکر دارن انقد وضعشون خوبه؟باید هر کی هر جور دلش خواست زندگی کنه تا وقتی به بقیه اسیبی نرسیده و ادمای متخصصی بیان و وضع اقتصادی وفساد و اینارو درست کنن نه اینکه ما بریم به هموطنای خودمون توهین کنیم چون حجابشون اینطوریه..دوم اینکه فساد اقتصادی یا هر نوع فسادی نتیجه فرهنگ سازی نکردن برای مردم و اموزش های اشتباهی هست ک اونم برمیگرده به نداشتن تخصص کسایی ک کتابارو نوشتن یا مسئول اموزش بقیه بودن با امر به معروف اینکارا درست نمیشه...
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۲۰:۲۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
اگر کسانی 500 یا کمتر یابیشتر ملک خریداری و نگهداری کنند و نفروشند به آنها چه باید گفت ؟ و چه حکمی دارد ؟ و حاکمیت مبارز با تفکر صهیونیست یا غاصب چه وظیفه ای دارد ؟ لطفا توضیبح دهید نه توجیح. تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محمد ن ک
۲۰:۰۸ ۰۷ تير ۱۳۹۹
حفظ امر به معروف و نهی از منکر یعنی اینکه دین خدا در جامعه مهم شمرده میشه.
ما در این زمینه ترس از تنش و دعوا و مرافه و شاید بدتر از این داریم که جاهایی نمی تونیم امر به معروف کنیم یا نهی از منکر،چکار کنیم که این امر زنده بمونه و دعوا و مرافه پش نیاد؟
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۹:۴۹ ۰۷ تير ۱۳۹۹
سرقت اموال بیت المال چه حکمی دارد؟وچرا برای بعضی حکم اعدام و بعضی تبرئه میشوند با وجود اثبات شدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۷ تير ۱۳۹۹
دوباره تابستان اومد و امر به معروف
Kuwait
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۷ تير ۱۳۹۹
مردم هم رفتار زشت را از آمرین امر به معروف میبینند به همه مسائل نه تنها بد بین میشوند بلکه متنفر میشوند . حقیقت تلخ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۷ تير ۱۳۹۹
با توجه به اینکه نهی از منکر نباید باعث ایجاد ترس و انزجار (به طور کلی مفسده) شود، برخورد گشت ارشاد با بدحجابها چگونه باید باشد؟
آخرین اخبار