نامناسب بودن وضعیت خیابان های شهری از طول عمر قطعات خودرو می کاهد و زمان هزینه های دوره ای خودرو را افزایش داده است.

چاله‌های خیابانی، قاتل سلامت خودروها/ رانندگی در کدام خیابانها خسارت زاست؟به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، «انسان محوری» به جای «خودرو محوری» از رویکرد‌های نظری و عملی شورای شهر پنجم بوده است. این رویکرد اگرچه در محل خود جای تحسین دارد، اما این تحسین تا جایی می‌تواند ادامه داشته باشد که از رسیدگی به حقوق خودرو غافل نباشیم.

مناسب سازی معابر شهری توسط مدیریت شهری برای معلولان، پیاده‌ها و دوچرخه سواران مدتی است که با جدیت دنبال می‌شود، و البته شیب مناسب سازی برای دوچرخه سواران تند و برای معلولان کند بوده است.

به نظر می‌رسد، توجه جدی مدیریت شهری به این مقوله، آن‌ها را نسبت به وضعیت خیابان‌هایی که محل تردد خودرو‌های سواری است، کم توجه کرده است.

بسیاری از شهروندان که در ساعاتی از شبانه روز به عنوان عابر پیاده از فضای پیاده راه‌ها استفاده می‌کنند، در ساعاتی دیگر با عنوان سواره رو با استفاده از خودروی شخصی خود از خیابان‌ها استفاده می‌کنند. در این وضعیت اگر شرایط خیابان‌ها مناسب نباشد و دارای دست انداز و چاله چوله باشد، خودروی شهروندان بعد از مدتی دچار آسیب و خسارت شده و آن‌ها را متحمل هزینه های گزاف می‌کند.

رسیدگی به وضعیت آسفالت بزرگراه‌ها و لکه گیری و هموار سازی آن‌ها بر عهده معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و هموار سازی خیابان‌ها هم بر عهده شهرداری‌های مناطق است.

لکه گیری بزرگراه‌ها به دلیل سرعت بالای خودرو‌ها و امکان خطرآفرینی شدید، معمولا در زمان کوتاه انجام می‌شود. اما اصلاح دفرمگی، دست انداز و چاله‌های خیابان‌هایی که اساسا سرعت بالا در آن‌ها از لحاظ قانونی و شرایط ترافیکی امکان پذیر نیست، معمولا با تاخیر طولانی و یا حتی نادیده گرفتن همراه است. گواه این ادعا هم مواجه شدن با دست انداز‌هایی است که در برخی خیابان‌ها بیش از ماه هاست که وجود دارند و کسی هم به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند.

شهرداری تهران برای حل این مشکل از شهروندان درخواست کرده در صورت رویت این موارد، مراتب را به ۱۳۷ اطلاع دهند.

اما این طرح بیشتر مناسب اطلاع رسانی در مورد وضعیت کوچه‌ها و خیابان‌های بسیار کم تردد است، که عوامل شهرداری در طول سال هیچگاه راهشان به آنجا نمیفتد.نه خیابان‌هایی که همواره مسیر گشت زنی و رصد آنهاست.

بی توجهی به مرمت آسفالت‌های آسیب دیده نه تنها در دراز مدت خودرو‌های مردم را دچار خرابی جلوبندی و کمک فنر می‌کند و بر دست آن‌ها هزینه می‌گذارد، بلکه احتمال تصادفات و خسارات جانی را هم افزایش می‌دهد.

صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه طی یک سال گذشته کار مرمت آسفالت‌های آسیب دیده در شهر تهران به صورت مستمر شروع شده، گفت: از اواخر سال ۹۸ روزانه ۳۵۰۰ تن آسفالت در سطح کل مناطق تهران مصرف می‌شود.

چاله‌های خیابانی، قاتل سلامت خودروها/ رانندگی در کدام خیابانها هزینه زاست؟
او تصریح کرد: در صورتی که شهروندان هنگام تردد از خیابان‌ها شاهد آسفالت نامناسب بودند، می‌توانند با ۱۳۷ تماس بگیرند، تا نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در توضیح این مطلب که شهروندان هنگام عبور از  هر ۲ یا ۳ خیابان باید گزارش آسیب دیدگی آسفالت بدهند، و این کار آن‌ها را ملزم به ده‌ها تماس در طول روز می‌کند، گفت: معاونت‌های عمرانی مناطق موظف به رصد مستمر خیابان‌های محدوده خود هستند، تا اگر جایی نیاز به اصلاح آسفالت دارد، به سرعت عمل کنند و بر این اساس ما از این به بعد تاکیدات بیشتری به آن‌ها می‌کنیم و در صورت عدم اجرا برخورد‌ها را جدی‌تر انجام می‌دهیم.

صبوری دیلمی در خصوص وضعیت آسفالت محدوده مرکزی تهران و یه ویژه خیابان خیام گفت: در منطقه ۱۲ در حوزه رسیدگی به وضعیت آسفالت، نسبت به سایر مناطق دچار عقب افتادگی هستیم و به دلیل موضوعات دیگری که در آن محدوده در حال انجام است، نتوانسته اند برای رسیدگی به وضعیت آسفالت آنجا خوب کار کنند.

او تاکید کرد: در سایر مناطق شهرداری تهران نسبت وضعیت آسفالت خیابان ها به صورت مرتب رصد می شود.

معابر پرد ترددی که به وضعیت آسفالت آن ها رسیدگی نمی شود

البته علاوه بر خیابان خیام نقاط دیگری در سطح شهر تهران هستند، که وضعیت آسفالت آن‌ها نگران کننده است و به نسبت شرایطی که دارند، بستری برای بروز خسارات جانی و مالی هستند.

چاله‌های خیابانی، قاتل سلامت خودروها/ رانندگی در کدام خیابانها هزینه زاست؟
ورودی تونل توحید از جنوب به شمال، رمپ جنوبی پل حافظ در تقاطع جمهوری، پل کالج شرق به غرب و پل خانی‌آباد در خیابان شهید رجایی از شمال به جنوب، ورودی نواب جنوب به امام خمینی شرق تا خیابان کاشان و  ورودی چمران شمال به آیت الله هاشمی رفسنجانی تا تونل از جمله خیابان‌های اصلی و پر تردد شهر تهران هستند که رصد آن‌ها به سهولت امکان پذیر است و توجیهی برای بی توجهی به آن‌ها پذیرفته نیست.

البته آنچه ذکر شد، وضعیت خیابان‌های اصلی بود که سرعت خودرو در آن‌ها معمولا از ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت مجاز است. اما در خیابان‌های فرعی که معمولا تنها یک یا دو لاین تردد خودرو دارند و سرعت مجاز هم بین ۳۰ تا ۴۰ است، فراوانی آسیب دیدگی‌ها و بی توجهی برای مرمت آسفالت بیشتر است.

با توجه به تاکید صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهردار به الزام معاونت‌های عمرانی مناطق برای رصد دقیقتر و سریعتر معابر و خیابان‌ها انتظار می‌رود، آسفالت ریزی و مرمت خیابان‌هایی که سلامت خودرو‌های شهروندان را تهدید می‌کنند، نه تنها در خیابان‌هایی که در این گزارش نامشان برده شد، بلکه در تمام خیابان‌های شهر تهران اعم از شمال و جنوب شهر مورد توجه قرار گیرد.

مخاطبین باشگاه خبرنگاران جوان، چنانچه تاکنون تماس های آنها با ۱۳۷ برای مرمت آسفالت معبری  بی اثر بوده یا ماه هاست که از خیابانی عبور می کنند، که آسفالت آن تعمیر نشده می توانند به منظور تسریع در شناسایی و مرمت خیابان ها و کوچه هایی که آسفالت آنها نیاز به مرمت دارد، با ذکر عدد منطقه شهرداری و اعلام نشانی محل مربوطه  در بخش نظرات، آن را برای  برای ما ارسال کنند، تا توسط شهرداری تهران مورد رسیدگی قرار گیرد و یا  با مناطقی که با  گذشت مدت زمان طولانی نسبت به مرمت اقدام نکرده اند، برخورد شود.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۱۷:۳۵ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
واقعاً جای تاسف است که خیابانها وبزرگراره های جای مهمی بنام تهران
که پایتخت کشور است تا این حد خراب وناهمگون است خیابانهای فرعی وغیر اصلی که بماند وجای خود دارد واقعاً معلوم نیست شهرداری این عوارض را که از مردم میگرد خرج کجا میکند اخه مگه با لکه گیری درست میشه کل خیابانهای کشور نیاز به بازسازی واسفالت نو دارد نمیدونم یک توریست وقتی به کشور ما می آید چه میگوید واقعاً مردم چه گناهی کردند که باید هم خودرو های بی کیفیت سوار شوند وهم در این خیابانها رانندگی کنند و هر روز تعمیرگاه باشند با کلی هزینه مگر مردم چقدر درامد دارند چه انسانهایی در این جادها افتضاح جان خود را ازدست دادند واقعاً تاسف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۴ تير ۱۳۹۹
آسفالت در بلوار میرداماد حدفاصل چهارراه میرداماد تا میدان مادر و حد فاصل میدان مادر بالعکس در هر دو قسمت شرقی و غربی طی چندین مرتبه پیام137 به شهرداری منطقه سه اعلام گردید که نه تنها عوامل منطقه، بلکه مدیر137 نیز مورد را پیگیری نکردند و به گردن آبفا می اندازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۴ تير ۱۳۹۹
پشت شهرداری منطقه سه تهران خ کوشا کوچه بدیعی کنار جدول ها درزگیری ها صورت نگرفته اند. در کوچه ی کناری؛ کوچه افتخاری در هر دو سمت پشت منطقه سه و نیز در قسمت غربی کوچه افتخاری یعنی به سمت رودخانه ی رودبار یا مسیل رودبار، آسفالت بسیار افتضاح است.
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۵:۵۵ ۱۴ تير ۱۳۹۹
خیابان پیروزی خ جعفرنیا پشت خ نبردشمالی کوچه محس جلالی واقعا وضعیت آسفالت آن نافرم است.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۳۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
شما میدانید این چاله های به ظاهر کوچک دریچه های خراب پل های شکسته چه بروز موتور سواران میآورد.خود من که با موتور تردد میکنم بارها بخاطر این چاله ها به زمین خورده هم خود آسیب دیده ام هم موتورم.میدانید یک چاله که برای ماشین ممکن است حتی تکانی در بر نداشته باشدمیتواند موتوری را بزمین بزند .من نمیدانم این چه موردیست که در تمامی ادارات و موارد مختلف به مردم میگویند گزارش کنید و رسیدگی هم نمیکنند مگر وظیفه من و امثال من است که گزارش کنیم آن سازمان عرض و طویلی که کلی کارمند حقوق بگیر داره وظیفه داره کمبودها و نقایصش را برآورد کرده و ترمیم کند آیا نمیشود این نیروهای سد معبر و گشت انظباطی شهر شهرداری همانگونه که در خیابانها تردد دارند و سد معبر را رصد میکنند و با فرمولهای خاص خودشان به حل مشکل میپردازند و میبینید با وجود آنها باز هم با وجود سد معبر به کار خود ادامه میدهند نمیتوانند وضعیت آسفالت و عیوب دیگر را گزارش کننداین وظیفه شهرداریست که نیروهایش را جهت پایش به اماکن گسیل کند نه من در هر ادارهای به همین ترتیب برخورد میشود افراد آن اداره کم کاری میکنند مردم باید گزارش کنند مگر در هر اداره بازرسی وجود ندارد پس کار این حقوق بگیران بیکار چیست ؟همین شهرداری مرتب برای دریافت هزینه بیشتر کشور های غربی را مثال میزنند اگر اتفاقاتی که برای امثال من موتور سوار و دیگران بخاطر کاستی های شهرداری در هر کشور غربی اتفاق افتاده بود شهردار آن شهر در زندان بود شما میدانید هر با که بخاطر چاله ای ترمیم نشده با موتور به زمین بخورید متحمل چه خسارت بدنی و مادی بخاطر موتور سیکلت میشوید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
باسلام جاده نعمت اباد ابرکوه خیلی داغون هست هردم ممکن هست تصادف شود شهرداریها انگار خواب تشریف دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
معلوم نیست عوارش سالیانه صرف چی میشه؟ عوارض بین شهری برای این موارد باید استفاده شود اما بین شهری سفر کنید جای صاف کم پیدا میکنید.
داخل شهر که دیگه افتضاحه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
سلام تو شهر شيراز هنوز نيامديد ببينيد چقدررررررر شهرداري تو اين زمينه موفقه ميان درستش كنن ي كوچولو بيشتر مناطق بالاشهر را اونم وقتي درست ميكنن تازه ميشه خودش ي چاله نظارت رو كارها نيست و اصلا خيابان هاي شهر شيراز افتضاح هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
در عوض شهرداریها هی از مردم پول میگیرن و کسی نیست بگه خون مردم خوردن و کار نکردن تا کی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
خیابان های تبریز قیامته اصلا کوچه ها به قدری چاله دارند که اگه ماشین رو توش بندازن از اول کوچه تا اخر کوچه ماشین میریزه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۰۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
از مسولین تبریز تقاضا میشود به داد خیابانها برسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
خدا لعنتشون کنه مسئولین خائن رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
متاسفانه از ابتدای تشکیل شورای شهر همانند ریاست جمهوری و مجلس، احزاب و تشکل های سیاسی چه اصولگرا و اصلاح طلب تمامی سعی و تلاش خود را بر تصاحب تمامی صندلی های شورا معطوف نموده اند.
نکته قابل توجه این است که مدیریت شهری فردی اجرایی، متعهد و علمی می خواهد نه صرفا سیاسی
ضمن احترام به آقای مهندس حناچی باید گفت ایشان صرفا نظریه پرداز و علمی هستند و در طول مدیریت شهری نشان دادند از نظر اجرا بسیار ضعیف می باشند.
البته این از نقاط ضعف شورای شهر است که در انتخاب شهردار بسیار سیاسی عمل می کنند و در طول این مدت با انتصاب چندین شهردار نشان دادند اولویت فقط هم حزبی است نه چیز دیگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۹ تير ۱۳۹۹
تحریم اثر ندارد
تحریم یعنی این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
بی سواد
آخرین اخبار