مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سالمندان بیش از دیگر گروه‌ها در معرض آسیب‌های عاطفی، تغذیه‌ای و اجتماعی قرار دارند و فرزندان و بستگان باید با این افراد بیش از پیش، ارتباط تلفنی برقرار کنند.

به گزارش   خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   نسرین علیزاده گفت :  فاصله گذاری اجتماعی به معنی قطع ارتباط حضوری و چهره به چهره، عدم رفت و آمد با اعضای فامیل و دوستان، محدودیت و حتی قطع تردد در محله، منطقه و شهر، محدودیت در خرید مایحتاج روزمره زندگی بویژه مواد غذایی است.

او  بابیان اینکه سالمندان بیش از دیگر گروه‌ها در معرض آسیب‌های عاطفی، تغذیه‌ای و اجتماعی قرار دارند گفت : فرزندان، بستگان، همسایگان و دوستان باید با این افراد بیش از پیش، ارتباط تلفنی برقرار و تسهیلاتی را برای دسترسی آنان به مواد غذایی و مراقبت‌های پزشکی فراهم کنند.

علیزاده عنوان کرد: آموزش‌های لازم در خصوص تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت به سالمندان ارائه شود همچنین سالمندان باید چندین بار در طول روز در محیط منزل برای حفظ عملکرد ماهیچه‌ها و جلوگیری از تحلیل عضلانی ناشی از کم تحرکی قدم بزنند.

او  بیان داشت: تا حد امکان، مکمل‌هایی مانند کلسیم و ویتامین D و همچنین دارو‌های مورد نیاز سالمندان برای مدت یک تا سه ماه تامین شود تا مجبور به خروج مکرر از منزل نباشند.

علیزاده با اشاره به اینکه برخی مواد غذایی ضروری و پرمصرف از جمله لبنیات، میوه و سبزی و نان بصورت هفتگی برای سالمندان تهیه و به روش مناسب و کاملا بهداشتی در یخچال نگهداری شوند، ادامه داد: برای پیدا کردن خدمات تحویل در منزل، نزدیکان افراد سالمندی که به تنهایی زندگی می‌کنند، در منطقه محل سکونت خود پیدا کرده و هماهنگی لازم را برای ارسال مواد غذایی میوه و سبزی مورد نیاز هفتگی آنان انجام دهند.

او  خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این گروه سنی معمولا مشکل اشتها، هضم و جذب دارند بهتر است از مواد با ارزش غذایی بالا مانند مغز‌ها ازجمله مغز گردو بصورت پودر شده داخل غذا‌ها و یا بصورت مجزا استفاده شود.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.