پس از انتشار اخباری مبنی بر کمک‌های روسیه به طالبان برای کشتن سرباز‌های آمریکایی، جمهوری‌خواهان کاخ سفید به دفاع از رئیس جمهور این کشور او را بی‌اطلاع از این موضوع دانستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری هیل، گروهی از جمهوری‌خواهان آمریکا تلاش دارند تا از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دفاع کرده و او را از زیر بار مسئولت بیرون کشانند؛ به همین دلیل نیز اعلام کرده‌اند گزارش‌های اطلاعاتی از کمک‌هایی که ادعا شده روسیه به طالبان برای کشتن سرباز‌های آمریکایی داده، به دست ترامپ نرسیده است.

از زمانی که برخی اخبار در خصوص آگاهی کاخ سفید از ارتباط ادعایی میان روسیه و طالبان منتشر شده، دونالد ترامپ مورد هجوم و انتقاد‌ها یمتعددی قرار گرفته است، اما او خود مدعی است که این گزارشها «فاقد هرگونه اعتبار» بوده و تقلبی است و این «داستان‌سرایی‌ها» چیزی جز برای خراب کردن وجه جمهوری‌خواهان کاخ نیست.

او در توئیتر خود در این باره نوشت: «دستگاه اطلاعاتی این گزارش را معتبر ندانسته و به همین دلیل هم به من نگفته است. احتمالا این خبر تقلبی بوده و اعتبار ندارد.»

اما جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره، فعالیت روسیه را «شوکه‌کننده» خوانده و تاکید دارند صحبت‌های ترامپ تنها به ایجاد سوالات بیشتر می‌انجامد که دولت واشنگتن باید به آن‌ها پاسخ بدهد.

این درحالی است که جمهوری‌خواهان هم در دفاع از ترامپ و برای پشتیبانی هرچه بیشتر از او در گزارش روزانه کاخ سفید حضور پیدا کرده و تاکید کردند دستگاه اطلاعاتی آمریکا این گزارش را نامفهوم و «فاقد اعتبار» دانسته و اعلام کرده از منبعی تایید نشده به بیرون انتشار یافته است.

آن‌ها همچنین گفته‌اند دموکرات‌ها هم به اطلاعاتی دسترسی داشته‌اند که به ترامپ رسیده و زنگ خطری از سوی آن‌ها در میان نبوده است؛ بنابراین اعتراضات اخیر جنبه سیاسی داشته و به انتخابات آتی آمریکا بی‌ربط نیست.

این در حالی است که از سوی دموکرات‌های سنای آمریکا، انتقاد‌های تند و تیزی به دونالد ترامپ صورت گرفته است.

روز گذشته در خبرگزاری‌های مختلف اخباری مبنی بر آگاهی مقامات کاخ سفید از پیشنهاد روسیه به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان منتشر و اعلام شد که این موضوع در بخش اطلاعات محرمانه به کاخ سفید ارجاع شده است.

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا به نقل از منابع خبری که خواسته بودند نامشان فاش نشود، ادعا کرده که دستگاه اطلاعات نظامی روسیه (GRU) به طور مخفیانه به شبه‌نظامیان نزدیک به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی یا سربازان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان پیشنهاد پول کرده است.

بنابر این گزارش‌ها، این موضوع در قالب گزارش خلاصه سازمان اطلاعات آمریکا دست کم یکبار در اختیار دونالد ترامپ قرار گرفته است.

جان بولتون نیز از پاسخ به سوالات درباره این موضوع خودداری کرد، اما پیش از این در مصاحبه با ان بی سی گفته بود ترامپ خواهان نادیده گرفتن تحرکات روسیه است.

مشاور کاخ سفید نیز گفته است از آنجائیکه چنین گزارش‌های رسانه‌ای به تائید جامعه اطلاعاتی آمریکا نرسیده، رئیس جمهور نیز در خصوص آن مطلع نشده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز گذشته نیز مدعی شد افسران اطلاعاتی آمریکا و نیرو‌های عملیات ویژه در افغانستان از اوایل ماه ژانویه (دی) به مافوق‌های خود درباره «توطئه» مشکوک روسیه برای پرداخت پاداش به طالبان برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان هشدار داده بودند.

با این حال دونالد ترامپ با رد گزارش نیویورک تایمز مبنی بر اینکه او در جریان اطلاعاتی درباره گزارش‌های مربوط به حملات ادعایی به سربازان آمریکایی در افغانستان با حمایت روسیه در سال گذشته قرار گرفته‏، از خود دفاع کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار