یک خلبان هوانیروز ارتش گفت:در عملیات مرصاد، منافقین بهترین طعمه برای خلبانان نیروی هوایی و هوانیروز ارتش بودند تا به راحتی آن‌ها را شکار کنند.

پنجم مرداد ماه، سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد، بهانه‌ای شد تا با دو رزمنده و خلبان ارتش جمهوری اسلامی ایران که یکی از آنان در دوران دفاع مقدس و مخصوصا عملیات مرصاد حضور داشتند درخصوص نقش هوانیروز ارتش در این عملیات گفتگو کنیم.

استاد خلبان ساعد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،عملیات مرصاد را اینگونه روایت کرد:قطعنامه ۵۹۸ توسط جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شد، ولی منافقین کوردل با حمایت‌های همه جانبه رژیم بعث عراق، ناجوانمردانه، از سمت غرب کشور، به ایران حمله ور شدند. بعد از نفوذ‌های اولیه منافقین، سرانجام عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه ۶۷ و به منظور مقابله با تهاجم وسیع منافقین در منطقه اسلام آباد و کرند غرب آغاز شد.

او ادامه داد:در عملیات قهرمانه مرصاد، اقدام عجولانه و ناپخته منافقین در حرکت به شکل ستونی از جاده اسلام‌آباد، به سمت کرمانشاه، و ادامه حرکت به سمت تهران، منافقین بهترین طعمه برای خلبانان نیروی هوایی و هوانیروز ارتش بودند تا به راحتی آن‌ها را شکار کنند.

ساعد در ادامه گفت: با توجه به پشتیبانی همه جانبه عراق از منافقین، آن‌ها فکر نمی‌کردند در مسیر پیشروی برایشان مشکلی پیش بیاید و با غرور و سر مستی و به خیال رسیدن به تهران، با حمایت وپشتیبانی هواپیما‌های عراقی پیش می‌رفتند و در مسیرعبور خود نیرو‌های مردمی و مدافعین شهری را اعدام و ناجوانمردانه به شهادت می‌رساندند.

خلبان پیشکسوت دفاع مقدس به نحوه استتار در حرکت منافقین اشاره کرد و گفت: لشکر منافقین پرچم ایران را با خود حمل می‌کردند و لباس‌های خاکی بر تن داشتند، از همان خودرو‌هایی که نیرو‌های خودی استفاده می‌کردند بهره می‌بردند تا حدی که حین عملیات، وقتی خودم و یکی از خلبانان در حال پرواز از روی سر آنهابودیم صدای بیسیم هایشان را می‌شنیدیم که باهم صحبت می‌کردند. صدای مردان و زنان می‌آمد اول گمان کردیم نیرو‌های خودی هستند، ولی پس از لحظاتی از پشت بیسیم صدا می‌شنیدیم که می‌گفت:این هلی کوپتر‌ها را بزنید این پرنده‌ها را بزنید، تازه متوجه شدیم این حجم از نیروی روی جاده همه از منافقین هستند.


ساعد افزود:با مراجعه به پایگاه کرمانشاه و تحت هدایت مستقیم شهید صیاد شیرازی، با ده‌ها فروند هلی کوپتر به ستون دشمن پرواز و حمله نمودیم و با اجرای آتش‌های هوایی، انسجام حرکت دشمن از هم پاشید و زمینه برای اقدامات تکمیلی عملیات، برای یگان‌های زمینی حاضر در میدان نبرد که شامل یگان‌های ارتش و سپاه و بسیج بودند فراهم شد.

او ادامه داد:پس از تکمیل این عملیات قهرمانانه، افراد به جا مانده از این گروهک به کوهستان‌های اطراف متواری شده و در چنگال تدبیر شهید صیاد شیرازی صید شده یا اسیر شدند و برخی هم خود کشی کردند.


سرهنگ خلبان ساعد گفت:در این عملیات غرور آفرین، شهید صیاد شیرازی، قرارگاه فرماندهی خود را در اسمان و درون بالگرد تشکیل داده بود و از آسمان عملیات را هدایت می‌کرد و این یکی از مهمترین مشخصه‌های این نبرد بود.

استاد خلبان ساعد در پایان سخنانش به فرازی از زندگی پر بار شهید خلبان حسین فرزانه پرداختند و گفتند:شهید خلبان حسین فرزانه خلبان قهرمان و عزتمندی بود که در صحنه‌های غیرت و عزت، پرواز‌هایش نام اور بود. در ماه آخر که زمزمه پذیرش قطعنامه به گوش می‌رسید، بار‌ها از زبان شهید شنیدم که می‌گفت:جنگ به پایان رسید و من به افتخار شهادت نرسیدم که البته این آرزوی دیرینه چند روزی قبل از آخرین عملیات یعنی مرصاد تحقق یافت و خلبان غیور ارتش حسین فرزانه هم به خیل شهدا پیوست.


سرهنگ خلبان ایمانی، خلبان ارتش در تبیین فعالیت‌های دیگر ارتش در این عملیات اشاره کرد و گفت:در حالی که هوانیروز ارتش با ۶۵ فروند هلی کوپتر در این عملیات قهرمانانه ظاهر شد و با بیش از ۴۳۰ ساعت پرواز عملیاتی حماسه ساز شد، اقدامات پدافند هوایی ارتش عاملی بود تا فعالیت موثرجنگنده‌های عراقی به شدت محدود شود و نیرو‌های خودی راحت‌تر بتوانند به عمق منطقه نفوذ کرده و جناحین و عقبه منافقین را احاطه کنند و محاصره را کامل کنند.

وی گفت بمباران سر ستون و عقب ستون توسط خلبانان فانتوم نیروی هوایی ارتش و شکار نیرو‌های دشمن توسط خلبانان هوانیروز ارتش و نیز هلی برن وسیع نیرو‌ها توسط هوانیروز در منطقه، عامل تسهیل ادامه عملیات توسط یگان‌های زمینی مستقر در منطقه بود.

سرهنگ خلبان ایمانی گفت:حماسه خلبانان هوانیروز در عملیات مرصاد، از جنس حماسه آنان در بین المقدس و فتح المبین و از جنس حماسه و غیرت است و این نوع غیرت و فداکاری، بعد هادر حوادثی، چون زلزله کرمانشاه و بم و منجیل و سیل لرستان و خوزستان در شکل دیگری بروز نمود.

وی افزود:خلبان ارتش جمهوری اسلامی ایران قبل از اینکه جسمش در کابین آهنی به سمت آسمان برود روحش را آماده‌ی فدا شدن برای کشور و ملتش کرده و این رمز اصلی پیروزی‌های ماست.

سرهنگ خلبان ایمانی در پایان سخنانش بر امادگی روز افزون خلبانان ارتش در نقش آفرینی موثر در عزت و ازادی کشور عزیزمان و در خدمت به هم میهنان تاکید کرد.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبداله
۱۹:۵۰ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
جالب بود
آخرین اخبار