به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات در مورد برطرف شدن تبعیض آموزشی در مدارس اظهار کرد: باید مشخص شود که از عدالت آموزشی چه انتظاری داریم و تفسیر ما از عدالت آموزشی چه چیزی است؟ جامعه و آموزش و پرورش باید شرایطی را برای خانوادهها فراهم آوردتا در انتخاب مدرسه برای تحصیل فرزندان خود آزادانه عمل کنند. در همین راستا تعدادی از مدارس تحت عنوان مدارس غیردولتی و مدارس خاص در کنار مدارس دولتی شروع به فعالیت کردند و با فعالیت آنها این حق انتخاب و آزادی به خانوادهها سپرده شده تا با شرایطی که در جامعه وجود دارد، بتوانند مدرسه محل تحصیل فرزندانشان را انتخاب کنند.
او افزود: به همین دلیل در آموزش و پرورش قوانینی تصویب و ابلاغ شده است که در آنها انتخاب نوع مدرسه۱۰۰درصد برعهده خانواده و دانشآموز است. در جایگاه تصمیمگیری نیز همه قوانین و آییننامههای مصوب برای مدارس دولتی و غیردولتی، به جز دریافت شهریه که براساس تعیین الگوی شهریه از سوی شورای نظارت و هیات موسسان تصمیمگیری و به مدارس ابلاغ میشود، یکسان بوده و لازم الاجراست.
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات درخصوص لایحه تعارض منافع گفت: این موضوع در هیات وزیران مطرح و مصوب شد که در راستای ارتقای شفافیت در امور جامعه، تقویت و پاسخگویی نظام اداری سیاسی در برابر مردم، ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد، لایحهای به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. البته به دلیل تغییر و تحول مجلس این لایحه مصوب نشد، ولی با تاکید وزیر آموزش و پرورش بر حائز اهمیت بودن منافع عمومی و دولتی بر منافع شخصی، بخشنامه تعارض منافع در خردادماه و در ۹ بند به استانها ابلاغ شد. برای مثال در تعارض منافع در مدارس غیردولتی افراد مدت ۲ ماه فرصت دارند تا آن را مشخص کنند و در مذاکره با دفتر حقوقی مشخص شد، بیش از ۸۰درصد استانها مکاتبه و گزارش خود را ارائه کردهاند این گزارشها پس از جمعآوری به وزیر آموزش و پرورش داده میشود تا نقش نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه در جلسه سیاستگذاری بررسی شود و بتوانیم این مصوبه را به نحو احسن اجرا کنیم.
او ادامه داد: هیچ محدودیتی برای ورود به هیچ مدرسهای نداریم. شهریه فوق برنامه در مدارس غیردولتی و خاص براساس تعیین الگوی شهریه و خدماتی که در فوق برنامه ارائه میشود، در نظر میگیرند. تعرفه خدمات از سوی شورای سیاستگذاری مدارس غیردولتی تعیین میشود و در وزارت آموزش و پرورش برعهده سازمان مدارس غیردولتی است.
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به پاسخگویی به شکایات مردمی در ۷ تا ۱۰ روز پس از ثبت شکایات در سامانه shekayat.medu.ir تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۴هزار و ۳۳۱شکایت در سامانه ثبت شده بود که ۴۴۰مورد از آنها مربوط به ثبتنام مدارس بود. از شروع سال ۹۹تاکنون نیز در حدود ۴هزار و ۳۲۵شکایات ثبت شده داشتهایم که در مقایسه با قبل کاهش۴۰درصدی شکایت دیده میشود.
او با اشاره به اینکه بیش از ۳۹هزار بازرس به طور حضوری از مدارس بازدید کردند، گفت: امسال وظیفه نظارتی را افزایش دادیم و سامانهای طراحی کردیم که از اول تیرماه رونمایی شد تا ثبت گزارش مردمی و ثبت نظارت همگانی و فرآیند ثبتنام را بررسی کند همچنین فرم ۷شاخصهای مبنی بر تکریم ارباب رجوع و صیانت از حقوق مردم طراحی و در این سامانهها بارگذاری کرده ایم. تعداد گزارشات مردمی در این سامانه در حدود۹۸۴عدد بود که ۱۱۵عدد از آنان در رابطه با ثبتنام بوده است و از تعداد هزار و ۲۷فرم که از سوی خانوادهها به هنگام ثبت نام پر شده بود۳۵۰مورد صرفاً در رابطه با اخذ وجه در سال گذشته بود.
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: امسال بخشنامهای را برای صیانت از حقوق والدین و دانشآموزان به استانها فرستادیم که مبنای آن حضور اولیا در مدارس است یعنی در هر مدرسه یکی از اولیا را به عنوان ناظر در ثبتنام و ناظر بر امور مدرسه تعیین کردیم بنابراین رویکردمان نظارت اولیا و حق انتخاب اولیا به عنوان اولیای ناظر است.
انتهای پیام/
و درس های جدید از طریق جزوه که دانش اموزان نوشته اند به دست گروه دیگر بیفتد
البته لازم به ذکر است که دانش اموزان هر دو گروه در مدرسه حاضرن