به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروز در گفتوگوی زنده تلوزیونی درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای شروع سال تحصیلی جدید گفت: بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده از ۱۵ شهریور سال تحصیلی جدید را شروع خواهیم کرد. شروع سال تحصیلی لزوما به معنای بازگشایی فیزیکی مدارس نیست بلکه به معنای شروع جریان آموزش است.
او در ادامه بیان کرد: بسیاری از خانوادهها دغدغه حضور همه دانش آموزان در مدرسه از ۱۵ شهریور با توجه به شیوع کرونا را دارند که در این زمینه آموزش و پرورش تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا است. جریان آموزش شروع خواهد شد و یا به صورت حضوری خواهد بود و یا به شکل ترکیبی حضوری مجازی این آموزش ارائه خواهد شد.
بیشتر بخوانید
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مناطق دور دستِ عشایری و روستایی که کلاسها و مدارس کم جمعیت داریم با رعایت پروتکلهای بهداشتی آموزش را به صورت حضوری شروع میکنیم؛ زیرا در این مناطق ممکن است دانش آموزان زیر ساخت دسترسی به اینترنت و فضای مجازی را نداشته باشند و قطعا این دانش آموزان نباید از جریان آموزش عقب بمانند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره عدم دسترسی بیش از ۳ میلیون دانش آموز به شبکه شاد تاکید کرد: همه محتوای آموزشی در سال قبل که از طریق آموزشهای مجازی ارائه شد، از ظرفیت صدا و سیما و بستر شاد و راهبران آموزشی استفاده شد.
معاون وزیر علوم در ادامه بازماندن ۳۰ درصد از دانش آموزان از تحصیل در سال گذشته به دلیل آموزشهای مجازی را رد کرد و توضیح داد: ما اعلام کردیم که ۳۰ درصد دانش آموزان امکان استفاده از بستر فناوری را نداشتند و این امر به معنی تعطیل شدن آموزش این دانش آموزان نبوده بلکه با استفاده از درسنامهها و به صورت حضوری جریان آموزان برای این تعداد از دانش آموزان هم پیگیری شد.
حکیم زاده افزود: امتحانات با موفقیت برگزار شد و خوشبختانه هیچ گزارشی از ابتلای دانش آموزان به کرونا در ایام امتحانات نداشتیم. علیرغم شرایط سختی که بود آموزش و پرورش خیلی موفق عمل کرد و البته این به معنای این نیست که هیچ مشکلی هم در کار ما وجود نداشته است. یکی از چالشهای ما عدم دسترسی تعدادی از دانش آموزان به فضای مجازی و بستر اینترنت است، آموزش و پرورش کاری که میتواند انجام دهد این است که شرایط آموزش را فراهم کند، اما تهیه کردن زیر ساختها و این وسایل قطعا از عهده آموزش و پرورش برنمی آید.
او ادامه داد: در گذشته اگر میخواستیم که دانش آموزی از تحصیل بازنماند باید چند میلیارد هزینه ساخت مدرسه میکردیم، ولی امروز با هزینه ۱ و نیم میلیون تومان و تهیه یک تبلت میتوانیم مدرسه را در دستان دانش آموز بگذاریم. این اقدام فرصتی است که میتوان به این وسیله دانش آموزانی که به امکانات آموزش مجازی دسترسی ندارند را پوشش بدهیم. اگر این امر تبدیل به یک پویش ملی شود مشکلات این دانش آموزان نرفع خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی در ادامه درباره نحوه فعالیت مدارسی که قبل از راه اندازی شاد اقدام به طراحی سامانه هایی برای آموزش کرده بودند ادامه داد: شاد به دلایلی تنها بستر رسمی آموزش وزارت آموزش و پرورش است. یکی از این دلایل اختصاصی بودن آن برای آموزش است که برای ما مهم است. قطعا تمام مدارسی که برنامههایی را داشتند باید با شاد هماهنگ باشند و این معنی اجبار این مدارس به کنار گذاشتن برنامههای خودشان نیست، اما یک کارگروه فنی در وزارت خانه تشکیل شده و این موضوع در حال بررسی است. از بعد نظارتی همه مدارس باید عضو شاد باشند تا وظیفه نظارتی را انجام بدهیم. اما سازوکار اینکه به چه شکل مدارس هم برنامههای خودشان را انجام دهند و هم آموزش و پرورش بتواند بر آنها نظارت داشته باشد هنوز نهایی نشده است.
حکیم زاده در ادامه اظهار داشت: سامانه نظارتی در بستر شاد این امکان را میدهد که شهر به شهر و منطقه به منطقه دانش آموزانی که عضو شاد نشده اند را شناسایی کرد. مدیر مدرسه اسامی دانش آموزانی که عضو شاد نیستند را در اختیار دارد و دلایل عضو نبودن در شاد بررسی شده و مشخص است که در یک مدرسه چند دانش آموز دسترسی ندارند و چند نفر از این دانش آموزان به دلیل در اختیار نداشتن گوشی عضو شاد نیستند. آمار این دانش آموزان هم اکنون آماده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای ما سلامتی دانش آموز اولویت است. خانوادهها خیالشان راحت باشد که نظام آموزشی برای سلامت فرزندان آنها اولویت قائل است؛ بنابراین ثبت نام نکردن دانش آموز برای سال تحصیلی جدید مشکلی را حل نمیکند.
انتهای پیام/