حتما شما هم تا‌به‌حال با مجموعه‌ای از اعداد و حروف انگلیسی که روی یک سمت از بدنه تایر حک شده مواجه شده‌اید و برای‌تان جالب بوده بدانید مفهوم این‌ها چیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به جرئت می‌توان گفت تایر‌ها مهم‌ترین قطعه غیرموتوری در هرخودرویی هستند؛ چهار نقطه اتصال خودرو به زمین که جاده را می‌پیمایند. همین قطعات لاستیکی، تنها با وسعت چند سانتی‌متر مربع هستند که از یک سو وزن بسیار زیاد خودرو را تحمل می‌کنند و از سوی دیگر نیروی موتور را مهار کرده و به زمین انتقال می‌دهند.

تایر‌ها مشخص‌کننده میزان دقت عملکرد ترمز‌ها هستند و به خودرو اجازه مانور دادن و دور زدن در فضا‌های محدود را می‌دهند. این‌ها مجموعه پیچیده‌ای از شبکه سیم‌ها، لاستیک و پلیمر هستند که با استفاده از فناوری‌های بسیار پیشرفته، در قالب‌های خاص شکل داده می‌شوند. سپس تایر‌ها روی چرخ‌ها نصب شده و پر از هوا می‌شوند تا آماده استفاده شوند. در واقع تولیدکنندگان خودرو، چرخ‌ها و تایر‌ها به شکلی هماهنگ با هم کار می‌کنند تا بتوانند علاوه‌بر ایجاد چسبندگی مناسب خودرو به کف جاده، احساس رانندگی لذتبخش، باکیفیت و ایمنی را فراهم کنند.


بیشتربخوانید


از طرفی تایر‌ها در ظاهر خودرو و زیبایی بصری آن نیز نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارند. درواقع برای تغییر دادن ظاهر خودرو، هیچ راهی سریع‌تر و موثرتر از تعویض چرخ‌ها و تایر‌ها نیست! چه آن‌که بهبود کارایی مدنظرتان باشد یا فقط از منظر زیبایی‌شناختی بخواهید تایر بخرید، باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید تا از خریدتان پشیمان نشوید.

حتما شما هم تا‌به‌حال با مجموعه‌ای از اعداد و حروف انگلیسی که روی یک سمت از بدنه تایر حک شده مواجه شده‌اید و برای‌تان جالب بوده بدانید مفهوم این‌ها چیست! در واقع این مجموعه اعداد و حروف به ظاهر بی‌معنی، حاوی اطلاعات بسیار مهمی هستند که دانستن آن‌ها پیش از خرید تایر‌های جدید، ضروری است.

برای مثال عدد یا کدی مثل ۲۱۵/۵۵R۱۶۹۳H را در نظر بگیرید؛ عدد ۲۱۵ مشخص‌کننده پهنای تایر بر حسب میلی‌متر است. دو رقم بعد از خط مورب، یعنی عدد ۵۵، نشان‌دهنده ارتفاع دیواره جانبی تایر است که به صورت درصدی از پهنای لاستیک بیان می‌شود. در صورتی‌که در این قسمت عددی نباشد، فرض بر این است که ارتفاع دیواره تایر ۸۲ درصد عرض آن است!

برای درک بهتر این موضوع ترکیب ۵۵/۲۱۵ را در نظر بگیرید؛ در این حالت عرض تایر ۲۱۵ میلی‌متر یا به عبارت دیگر ۵/۲۱ سانتی‌متر است و ارتفاع آن نیز ۵۵ درصد از عرض آن را شامل می‌شود که در این مثال حدود ۱۲ سانتی‌متر است.

بعد از این ارقام یک حرف انگلیسی (معمولا R) قرار می‌گیرد که به‌عنوان یک شاخص از ساخت تایر است. برای مثال حرف R نشان‌دهنده Radial به معنای شعاعی یا محوری است. عددی که پس از آن می‌آید، اندازه رینگ چرخ است که بر حسب اینچ بیان می‌شود.
بعد از این عبارت، با یک فاصله کوتاه، عدد دو رقمی دیگری قرار می‌گیرد که میزان تحمل بار آن تایر را مشخص می‌کند! برای نمونه در همین مثال، عدد ۹۳ را مشاهده می‌کنید که براساس جدول بالا (جدول شاخص وزن مجاز تایر)، این عدد متناسب با ۶۵۰ کیلوگرم است! این بدان معنی است که هر تایر می‌تواند ۶۵۰ کیلوگرم وزن را تحمل کند.

در انتها نیز یک حرف انگلیسی دیگر (معمولا H) در پایان عبارت جای می‌گیرد که حداکثر سرعتی که آن تایر می‌تواند پشتیبانی کند را مشخص می‌کند. برای مثال ما، مطابق با جدول زیر (جدول شاخص سرعت مجاز تایر)، حرف H نشانگر حداکثر سرعت مجاز ۲۱۰ کیلومتر در ساعت برای آن تایر است. در واقع خودرویی که از این تایر استفاده می‌کند، برای آسیب وارد نکردن به تایر‌ها و در نتیجه حفظ ایمنی، نباید با سرعت بیشتر از ۲۱۰ کیلومتر در ساعت براند.

در انتخاب اندازه رینگ چرخ‌ها دقت کنید
در بیشتر موارد، افزایش اندازه چرخ‌ها و تایر‌ها صرفا به دلیل ایجاد زیبایی ظاهری در خودرو صورت می‌گیرد. اگر شما هم قصد دارید اندازه چرخ‌های خودروی‌تان را افزایش دهید، باید ابتدا از هزینه غیرمنتظره‌ای که ممکن است این کار روی دستتان بگذارد مطلع باشید!

به‌طور کلی باید در نظر داشته باشید که با هر اینچ افزایش اندازه رینگ چرخ، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. اما موضوع زمانی جالب‌تر و البته بسیار گران‌تر می‌شود که برای ایجاد این افزایش سایز، سراغ تایر‌ها بروید! بر خلاف چرخ، قیمت یک تایر نه‌تن‌ها به واسطه اندازه آن، بلکه بسته به مدل، کیفیت مواد تشکیل‌دهنده و همچنین فناوری به‌کار رفته در آن، می‌تواند طیف قیمت بسیار گسترده‌ای داشته باشد؛ بنابراین به نظر می‌رسد اگر فقط به قصد ایجاد زیبایی ظاهری تصمیم به تعویض چرخ و تایر‌ها گرفته‌اید، بهتر است حداقل در مورد تایر‌ها کمی بیشتر تأمل و بررسی کنید.

تایر دست‌دوم نخرید!
تا حد امکان سعی کنید از خرید تایر کارکرده بپرهیزید. مطمئنا کسی دوست ندارد یک رینگ چرخ شکسته، خمیده یا ترک‌خورده بخرد. ولی هنگام خرید تایر دست‌دوم اگر کوچک‌ترین ایرادی از نظرتان مخفی بماند، به احتمال بسیار زیاد می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های بزرگ‌تر در سایر قسمت‌های خودرو شود. در مورد تایر‌ها هم باید بسیار مراقب بود تا قیمت پایین و وسوسه‌برانگیز تایر‌های کارکرده مانع بررسی دقیق آن‌ها پیش از خریداری نشود. یک تایر پنچر را می‌توان به شکل کاملا هنرمندانه‌ای روکش یا وصله کرد به طوری‌که تشخیص آن برای یک فرد غیرمتخصص تقریبا غیرممکن باشد!

حتی بازسازی آج تایر‌ها نیز برای افراد سودجو کار عجیبی نیست. گاهی توانایی این افراد در شبیه‌سازی طرح آج بر روی تایر‌ها بسیار اعجاب‌آور است! البته این آج‌های قلابی با کندن شیار‌های جدید روی سطح تایر به‌وجود می‌آیند که این کار باعث کاهش ضخامت سطحی تایر شده و بسیار خطرناک است؛ بنابراین اگر قصد تعویض چرخ‌‎ها و تایر‌های خودروی‌تان را دارید، بهتر است همیشه آن‌ها را از برند‌های معتبر خریداری کنید؛ با توجه به اندازه‌ها و مشخصات درج‌شده روی تایرها، انتخابی مناسب و مقرون به‌صرفه داشته باشید؛ طرح آج مناسب را برای تایر‌ها انتخاب کنید و در صورت امکان سراغ تایر‌های دست‌دوم نروید.

 


به آج تایر‌ها توجه کنید
آج‌ها همان شیار‌های روی پهنای تایر هستند که به‌دلیل تماس مستقیم با سطح آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها، نقش مهمی در بازدهی عملکرد تایر ایفا می‌کنند. طرح آج تایر‌ها بسیار متنوع است، اما این تنوع در شکل ظاهری نباید باعث اختلال یا عدم عملکرد صحیح آج تایر‌ها شود.
آج در تایر خودرو‌های سواری وظایف بسیار مهمی دارد که عبارتند از: کاهش مقاومت غلطشی بین لاستیک و سطح جاده، کاهش مصرف سوخت، بهبود چنگ‌زنی لاستیک به سطح جاده و درنتیجه ترمزگیری بهتر، بیرون راندن آب، خنک‌سازی تایر و همچنین فرمان‌گیری مناسب که منجر به رانندگی نرم و راحت می‌شود.

 


الگوی رینگ چرخ‌ها را نادیده نگیرید
به منظور انتخاب چرخ‌های مناسب‌تر برای خودروی‌تان، نباید تنها به بررسی اندازه قطر و عرض تایر‌ها اکتفا کنید؛ بلکه برای این‌کار لازم است حتما پیش از خرید چرخ‌ها، الگوی رینگ آن‌ها را نیز مورد توجه قرار دهید! در واقع منظور از الگوی رینگ چرخ، همان تعداد و نحوه قرارگیری پیچ و مهره‌های چرخ هستند.
احتمالا بررسی این الگو پیش از خرید چرخ‌ها و تایرها، برای‌تان موضوعی ابتدایی و بدیهی به نظر برسد، ولی در صورت مغایرت با الگوی نظیرشان در خودرو، به همین دلیل ساده چرخ‌هایی که خریداری کرده‌اید قابل استفاده نخواهد بود!

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
درموردتاریخ مصرف ودرج اعدادسال وماه وهفته اشاره نکردید
Iran (Islamic Republic of)
قباد
۱۹:۰۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
ممنون ازراهنمایی شما عزیزان لطفا همین اگاهیها را درب لاستیک فروشی ودفترچه جهت خریدلاستیک تهیه وبه مشتری بدهید چون به جلوگیری ازتصادف کمک میکنید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
رمز گشایی کنید از قیمتهای درج شده
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
میشه لطفا رمز عددی قیمت لاستیک راهم بگشایید،ما هرچه سعی کردیم نشد، علی برکت اله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
چطوری تایر نو بخریم وقتی قدرت خرید تایر کارکرده رو نداریم
Iran (Islamic Republic of)
امیر عباس
۲۰:۲۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
اگه از اعداد و ارقام عجیب قیمت لاستیک هم رمزگشایی کنین خیلی ممنون میشیم