به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رهبران و مدیران فوق العاده روابط عمومی قوی و خوبی هم دارند. اگر بخواهیم به طور دقیقتر بگوییم این افراد شنوندههای خوبی هستند؛ خوب گوش دادن هم یکی از فاکتورهای اصلی هوش هیجانی به شمار میرود.
وقتی با دقت به حرفهای مخاطب خود گوش دهید دیگر در تمام طول مدت مشغول طراحی جواب برای او نیستید بلکه تمرکز صد درصدی خود را روی شخص مقابل میگذارید و به احساس او فکر میکنید و در واقع به همین خاطر است که افراد حساس عموما رهبران خوبی هستند؛ حس همدردی این افراد و توجهشان به نیازهای دیگران باعث ایجاد رابطه عمیق میان آنها و مخاطبانشان میشود.
اما یکی از مشخصههای کلیدی برای تبدیل شدن به یک شنونده خوب پرسیدن سوال است. متاسفانه افراد معمولا وقتی به صحبتهای دیگران گوش میدهند تلاش میکنند که حرف درست را بر زبان بیاورند و نگرانند که نظر فرد مقابل در مورد حرفی که میخواهند بزنند چه خواهد بود. با این کار آنها در واقع از هدف اصلی گفتگو که برقراری ارتباط و تعامل است دور میشوند.
۳۹ سوالی که باید در جلسات کاری و مکالمههای دونفره مطرح کنید
در ادامه این مطلب فهرست پرسشهایی را میبینید که لازم است در جلسات کاری یا گفتگوهای دونفره خود مطرح کنید تا به رهبری با هوش هیجانی بالا بدل شوید.
بیشتر بخوانید
وقتی بدنبال واکنش از جانب طرف مقابل هستید:
نظرت در مورد آنچه گفتم چیست؟
به نظرت کدام بهتر است؟
این موضوع چطور به نظرت میآید؟
میخواهی چه نکاتی را اضافه کنید یا عوض کنی؟
احساست چیست؟
چه برداشتی از فلان موضوع داری؟
این موضوع چطور با اهداف و برنامه هایت سازگاری دارد؟
وقتی خواهان شفاف سازی هستید
منظورت چیست؟
احساست در مورد این موضوع چیست؟
کدام بخش از موضوع واضح نیست؟
چه انتظاری داری؟
نتیجه مطلوب مورد نظرت چیست؟
وقتی خواستار ارائه توضیحات و جزئیات هستید
میتوانید بیشتر توضیح دهی؟
دیگر چه..
دیگر چه فکر/احساس یا ایدهای داری؟
مثالی میتوانی ارائه کنی؟
اگر بخواهی به فلان موضوع نمره یک تا ۱۰ بدهی نظرت چیست؟
سختترین یا چالش برانگیزترین بخش کار کدام است؟
وقتی میخواهید مردم خارج از چارچوبهای همیشگی به موضوع نگاه کنند
اینجا چه نکتهای وجود دارد که میخواهیم کشف کنیم؟
کدام بخش از شرایط را هنوز متوجه نشده ایم؟
از چه زوایای دیگری میتوانید به موضوع نگاه کنید؟
گزینههای دیگر کدامند؟
چه فرضیاتی میتوانیم در این باره مطرح کنیم؟
بهترین نتیجهای که میتوانیم بگیریم کدام است؟
وقتی میخواهید متوجه شویم که چرا اتفاقی رخ داده است
چه چیزی در این اتفاق نقش داشت؟
چه چیزی منجر به این مساله شد؟
تابحال چه تلاشهایی کرده اید؟
ما از فلان موضوع چه درسهایی گرفته ایم؟
دفعه دیگر چطور میتوانید این شرایط را تغییر دهید؟
وقتی میخواهید فردی دستورالعملها را دنبال کند
برنامه چیست؟
گام اول ما چه میتواند باشد؟
تا بحال چه پیشرفتهایی داشته ایم؟
برای رسیدن به این هدف به چه حمایتهایی نیاز دارید؟
چه اتفاقاتی ممکن است در مسیرمان رخ دهد؟
وقتی فردی مخالف ایدههای شماست:
قبل از اینکه به ایرادات بپردازیم میتوانید دلایل خود مبنی بر عملیاتی بودن طرح را بیان کنید؟
چه پیشنهاداتی برای بهبود کار دارید؟
تمایل دارید چه تغییراتی برای بهبود کار ببینید؟
الان چه روشی موثر است؟
فرض کنیم که موفق میشویم. این تصور چطور میتواند دیدگاه و ایدههای شما در مورد گام بعدی را دستخوش تغییر کند؟
منبع: روزیاتو
انتهای پیام/