به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون «آخرین وضعیت از برگزاری آزمون استخدامی»، «۲۵ مرداد؛ زمان توزیع کتاب درسی دانش آموزان» و «کلاف سردرگم برگزاری کنکور سراسری ۹۹» سپری شد.
۲۵مرداد؛ زمان توزیع کتاب درسی دانش آموزان
اسداله مرتضایی، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در باره نحوه و زمان توزیع کتابهای درسی بیان کرد: برای چاپ و توزیع بیش از ۱۴۰ میلیون کتاب در سال تحصیلی آینده همکارانم ۱۲ ماه تلاش کردند تا این کتابها به موقع به دست دانش آموزان برسد.
او ادامه داد: تا بیستم همین ماه ۱۲ میلیون دانشآموز ثبت سفارش کتابهای خود را در سامانه irtextbook.ir انجام دادند البته پیش از این باید نام آنها در سامانه سناد ثبت شده باشد و با توجه به اینکه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز باقی مانده بودند، ثبت سفارش کتابها تا ۳۱ مرداد تمدید شد و این آخرین مهلت نام نویسی است.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه در طول ماههای گذشته تلاشهای بسیاری در سازمان انجام شد تا دانشآموزان با آرامش سال تحصیلی جدید را آغاز کنند، گفت: از بیستم همین ماه توزیع کتاب از منطقه به مدرسه انجام میشود و از ۲۵ مرداد کتابها در اختیار دانش آموزان است.
کلاف سردرگم برگزاری کنکور سراسری ۹۹
ماجرا از فضای مجازی و انتشار یک پیام اینستاگرامی شروع شد، همان پیام سعید نمکی وزیر بهداشت که از تعویق برگزاری کنکور سراسری ۹۹ حکایت داشت و علت این موضوع بعد از کشمکشهای بسیار توجه به رعایت پروتکلهای بهداشتی بود از طرفی وزارت علوم هم برای تعویق یک ماهه کنکور سراسری پیشنهاد داده بود.
با وجود این اظهار نظر بزرگترین ماراتن علمی کشور که قرار بود اواخر همین ماه برگزار شود به تعویق افتاد و در حالی که طی ۲ هفته اخیر کنکور دکتری و کارشناسی ارشد ناپیوسته برگزار شده بود و مسئولان وزارت بهداشت و سنجش از اعلام رضایت داوطلبان نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی خبر داده بودند.
نیروهای خدماتی مشمول رتبه بندی نیستند
یارمحمد حسینبر مدیرکل امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش گفت که آنچه در مصوبه هیئت وزیران برای رتبه بندی فرهنگیان آمدهاست اجرایی میکنیم و در شیوه نامه اجرایی هر آنچه مکلف به اجرا هستیم در دستور کار قرار گرفته دادیم.
او ادامه داد: همه گروههایی که مشمول اجرای این طرح بودند طبق مصوبه هیئت وزیران تحت پوشش قرار دادیم و نیروهای خدماتی و بازنشستگان در این گروه قرار نگرفتند.
اما و اگرهای برگزاری کلاسهای حضوری آموزشگاههای علمی در روزهای کرونایی
سعید صالح مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی درباره فعالیت مراکز آموزشگاهی تحت پوشش آموزش و پرورش در ایام کرونا و برگزاری کلاسهای حضوری در این مراکز بیان کرد: برگزاری هرگونه کلاس حضوری در مدارس و مراکز غیردولتی بدون ابلاغیه ستاد ملی کرونا و وزارت آموزش و پرورش ممنوع اعلام شده است.
او ادامه داد: نحوه برگزاری کلاسها در شرایط قرمز و زرد تابع دستورالعملهای مراجع مربوطه خواهد بود و دانش آموزان و اولیای آنها میتوانند نقض این قانون را به ما اعلام کنند تا اقدامات لازم برای آن را در نظر بگیریم.
آخرین وضعیت از برگزاری آزمون استخدامی/ جذب بیش از ۳۲ هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش
یارمحمد حسین بر مدیرکل امور اداری و تشریفات آموزش و پرورش درباره وضعیت استخدام نیروهای جدید از طریق برگزاری آزمون استخدامی اظهار کرد: دهم شهریور ماه دفترچه آزمون استخدامی در سایت سازمان سنجش بارگذاری میشود و امکان مطالعه سپس نام نویسی در این آزمون برای واجدین شرایط وجود دارد.
او ادامه داد: در آزمون استخدامی از همه رشتههایی که اعلام نیاز داشتیم جذب نیرو خواهیم داشت و سهمیههایی در نظر گرفته شده است.
مدیرکل امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش درباره تعداد سهمیههای در نظر گرفته شده بیان کرد: ۲۷ هزار و ۳۰۰ نیروی جدید برای امسال در نظر گرفتیم همچنین نزدیک به ۵ هزار سهمیه هم از سال گذشته داشتیم که در مجموع بیش از ۳۲ هزار نفر در مناطق مختلف کشور و رشتههای مختلف پذیرش خواهیم داشت.
شبکه شاد بسیاری از ویژگیهای سند تحول بنیادین را ندارد
حجت الله بنیادی مدرس دانشگاه فرهنگیان درباره رابطه شبکه شاد و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: در هدف عملیاتی شماره ۱۷ سند بر ارتباط کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوریهای نوین مورد تأکید قرار گرفته است؛ توسعه ضریب نفوذ شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات در مدارس با اولویت پرکردن شکاف دیجیتالی بین مناطق آموزشی و ایجاد سازوکار مناسب برای بهره برداری توسط مربیان و دانش آموزان و تولید و بهکارگیری محتوای الکترونیک از موارد مورد تأکید در سند تحول است.
او ضمن اشاره به این موضوع که در سند تحول بنیادین الکترونیکی کردن محتوای کتابها مورد توجه قرار گرفته است، در عین حال برنامه شاد را در راستای رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین ندانست و بیان کرد: کارهای بزرگ در مقیاس ملی نیاز به برنامهریزی دقیق، تفکر و خرد جمعی و همچنین اتکا به تجربیات شکست خورده جهانی و داخلی دارد.
این مدرس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: شبکه شاد خیلی از ویژگیهای مورد اشاره و تأکید سند تحول بنیادین را ندارد و به همین دلیل نمیتوان گفت شبکه شاد گامی در راستای ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت با استفاده از فناوریها است.
انتهای پیام/