به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه زنده موج جوونی شبکه رادیویی جوان، آخر هفتهها به شهرهای مختلف کشور سفر میکند.«موج جوونی» با هدف پیگیری مطالبات مردم و معرفی پتانسیلهای گردشگری به بیش از ۳۰۰ شهر و روستا سفر کرده و بصورت استیج در میان مردم اجرا شده است.
ویژگیها و هدفهای ارزشمند برنامه موج جوونی باعث شد تا با عوامل این برنامه گفتوگویی داشته باشیم.
عباس پیری تهیه کننده برنامه موج جونی درباره این برنامه گفت: برنامه موج جوونی، تنها برنامه استیجی معاونت صدا است و هر هفته پنچ شنبه و جمعه به مدت یکساعت از شهر و یا روستا پخش میشود.
وی افزود: موج جوونی یک برنامه تعاملی است که با مشارکت شهرداری یا فرمانداری آن شهر از شبکه رادیویی جوان پخش میشود که با تبلیغات شهری مردم را دعوت به این برنامه میکنیم، شهرداری آن شهرستان در بزرگترین میدان یا پارک آن شهر استیج میزنند و پذیرای حضور مردم خواهیم بود.
بیشتر بخوانید
تهیه کننده این برنامه توضیح داد: برنامه موج جوونی دارای آیتمهای مختلفی است حضور مسئولین رده یک آن شهر، ارائه مطالبات مردم، مسابقه، اجرای ترانهها به صورت زنده و معرفی آثار گردشگری و جاذبههای توریستی آن شهر از آیتمهای این برنامه است.
عباس پیری در ادامه گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا فعلا نمیتوانیم حضور مردم را در برنامه داشته باشیم، بنابراین موج جوونی به شهرستانها سفر میکند و از اقداماتی که در آن شهر برای پیشگیری از شیوع کرونا و اقدامات بیمارستانها و برنامه ریزیهایی آن شهر در این راستا با مسئولین گفتوگو میشود و از سویی از هدف برنامه دور نمیشویم و به معرفی آثار آن شهر و مکانهای گردشگری و همچنین شخصیتهای بارز و استعدادهای آن شهر میپردازیم. امیدوارم هر چه زودتر کرونا رخت ببند و دوباره این برنامه با حضور مردم برگزار شود.
وی درباره حضور مردم در این برنامه استیجی گفت: یکبار این برنامه همزمان با جشنواره جوکول در رشت و در قدیمیترین میدانهای ایران به نام شهدای پل ذهاب اجرا داشت؛ که با حضور ۷ هزار نفر مخاطب مواجه شدیم. این برای اولین بار بود که به صورت حضوری یک برنامه رادیویی برای ۷ هزار مخاطب برنامه اجرا کرده بود.
عباس پیری عنوان کرد: این برنامه حدود ۴ سال است که از شبکه رادیویی جوان پخش میشود خوشبختانه در این ۴ سال در میان مردم جا باز کرده و شناخته شده است و مسئولین نیز این برنامه را میشناسند و حتی برای اجرای برنامه در شهرهای مختلف از ما دعوت بعمل میآید.
این تهیه کننده ادامه داد: در ابتدا از مراکز اصلی شروع کردیم، پس از آن به معرفی شهرهای کوچکی که ناشناخته بودند و مردم کمتر آن را میشناسند، پرداختیم. پس از مدتی که برای مردم و مسئولین شناخته شده شدیم، به روستاهای گردی و معرفی آنها پرداختیم. در صورت همکاری روستاها حرکت بزرگی در راستای معرفی روستاهای کشور به مردم و همچنین درخواستها و مطالبات مردم روستاها به مسئولین میشود.
سید حسن اسماعیل پور گوینده پر انرژی و توانای این برنامه گفت: موج جوونی در ۴ سال فعالیت خود توانسته نزدیک به ۴۰۰ شهر و روستا سفر کند.
وی درباره تفاوت اجرا در این برنامه با سایر برنامهها گفت: این برنامه فرصتی را برای گوینده بوجود میآورد که در میدان عمل خودش را نشان بدهد، برنامه ایی که یک گوینده میتواند تواناییهای خود را در فراتر از استدیو و اجرا پشت میکروفن به نمایش بگذارد. در این برنامه یک گوینده در قالب مجری هم هست در این برنامه صرفا گویندگی نیست و باید هدایت مخاطبی که حضور دارد به دست بگیرد. حضور مخاطب باعث میشود که فرم اجرا متفاوت باشد. گوینده دو کار باید انجام بدهد که کار بسیار سختی است، ولی به شدت میتواند جذاب باشد. اما برای من یک فرصت ایده آل بود؛ و از مدیر شبکه، مدیر گروه و عباس پیری تهیه کننده این برنامه برای اعتماد آنها سپاسگذارم.
اسماعیل پور افزود: به هر کس که میگویم این برنامه تیم این برنامه فقط از سه نفر تهیه کننده، گزارشگر و گوینده تشکیل شده است، تعجب میکند. فکر میکنند که تیم بزرگی پشت این برنامه است.
گوینده برنامه موج جوونی بیان کرد: برنامههای استیجی معمولا نویسنده ندارد مگر برای طرح سوالات بخش مسابقات، در واقع نمیتوانیم در فضای استیجی نویسنده داشته باشیم، برای اینکه براساس موقعیت برنامه را طراحی میکنیم، این گوینده است که باید نسبت به شرایط متن را در ذهن خود بپرواند، باید همزمان این توان را داشته باشد که در ذهن خود برای برنامه طراحی داشته باشد، و یک متن، یک سناریو را طوری طراحی کند که انگار یک نویسنده آن را نوشته است. در واقع گوینده و مجری برنامه موج جوونی، خودش باید قلم به دست باشه، و نویسنده باشد، در غیر اینصورت موفق نخواهد بود.
علاوه بر این در ابتدا گوینده باید قبل از ورود به یک منطقه آن را به خوبی بشناسد. از آداب، رسوم، فرهنگ، سنت، آثار تاریخی، مناطق گردشگری سیاحتی و زیارتی، ورزشی، پوشش لباس و حتی رنگ آنها و رنگی که در ساختمانها و معماری آن منطقه، غذاهای محلی آن منطقه، اطلاعات کامل داشته باشد؛ و وقتی راجب به آن شهر صحبت میکند با اشراف کامل صحبت کند و به لحظه بتواند برنامه ریزی بکند و مدیریت کند. در غیر اینصورت، شکست میخوریم. عیار مجری و گوینده همان دو دقیقه اول مشخص میشود. اما اگر تمام ویژگیهای آن شهر را بدانیم و تمام اطلاعات یک شهر را مطالعه کرده باشیم موفق خواهی بود. مطالعه در این خصوص زمان زیادی نمیبرد مهم این است که در فضای حرفه ایی باید این کار صورت بگیرد.
وی افزود: قبل از ورود به شهری نسبت به آن شهر اطلاعات عمومی خود را بالا میبریم تا وقتی مثلا با فرماندار آن شهر صحبت میکنیم، بتوانیم خیلی حرفه اییتر از او سوال کنیم؛ و او نیز برنامه را جدی میگیرد و حرفه ایی پاسخ میدهد. اما وقتی اطلاعی نداشته باشی، خیلی شما را جدی نمیگیرد و نمیتوانی حس مطالبه گری داشته باشی.
حسن اسماعیل پور در ادامه گفت: همه آنچه که در دوران تحصیل، آموختم یک طرف و این ۴۰۰ شهری که به واسطه برنامه موج جوونی به آنها سفر کردم، یک طرفم. میتوانم بگویم که به شدت و هزار برار اطلاعات من افزایش یافته است. یعنی من الان میدانم که فلان شهر غذای محلی، صنایع دستی اش چیست، یا شاخصههای یک شهر چیست چه ویژگیهایی دارد و چه موارد خاصی دارد.
وی با بین اینکه مطالبه گری، اصلیترین و شاخصترین کاری است که در این برنامه انجام میشود، گفت: هدف اصلی ما این است که به مردم ایران ثابت کنیم کل ایران را اگر بگریدم آنقدر در طول سال جا داریم، برای دیدن که دیگر نیازی نیست پولمان را خرج کنیم با دلار یا یورو به کشورهای دیگر برویم ما در ایران مکانهای دیدنی بسیار داریم، اما مقصر کسانی هستند که نتوانستند این امکان را خوب معرفی کنند و صرفا به چند پوستر و عکس از هر شهر اکتفا شده که بعضا خیلی بی کیفیت گرفته شده است. در این مسیر هنرمندان کشور بسیار میتوانند کمک کنند، به شرطی که وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بخواهد.
اسماعیل پور درباره این برنامه بیشتر توضیح داد و گفت: وظیفه موج جونی این است که یک آن منطقه را به خوبی بشناسد و همه داشته و کاشته ها، افراد موفق، نخبه ها، ورزشکاران، کارآفرینان، مخترعین، مسئولین شهری و افرادی که کارهای خوبی برای آن شهر انجام میدهند، افرادی که ایده پرداز هستند را به خوبی معرفی کند و دوم داشتن روحیه مطالبه گری است. اینکه وقتی وارد آن شهر میشویم اصل حرفمان این باشد که درخواستهای جوانان آن منطقه چیست مشکلات آنها چیست، خواسته مسئولین چیست، مردم عادی چه مشکلاتی دارند، و چه خواستههایی دارند، و، چون برنامه موج جونی تنها برنامه استیجی معانت صدا است، حرفهای آنان به گوش مسئولین میرسد و خدا روشکر موج جونی برنامه ایی بوده که خوشبختانه مورد استقبال مردم بوده، و هم از سوی برخی مسئولان مورد قبول بوده و شنیده شده است که این یک اتفاق مهمی است.
گوینده برنامه موج جوونی از احساس خود نسبت به این برنامه گفت: حس بسیار بسیار خوبی نسبت به این برنامه دارم، به این دلیل که کار مفید در آن صورت میگیرد. وقتی در کاری قدم میگذاری، وارد یک مجموعه میشوی، وارد یک اتفاق یا جریانی میشوی و میبینی که در آن جریان اتفاق مثبتی صورت میگیرد، و هدف آن مشخص است و سرمشق خوبی دارد که میتوان از آن مشق خوبی نوشت خوب معلوم است که حس و حال خوبی داری. اینکه در این برنامه ایران را معرفی میکنیم و مشکلات جوانان عنوان میشود و سعی میکنیم که آنها را حل کنیم، اینکه صدای جوانان را به گوش مسئولین کشور میرسانیم، حال هر گوینده و مجری و حال همه عوامل یک برنامه را خوب میکند.
اسماعیل پور همچنین گفت: در برنامه موج جوونی اتفاقات و خاطرههای بسیار خوبی رقم خورده است ما دوباره به رشت سفر کردیم یک بار بحث ساعت خاموشی زمین بود که هر سال در رشت در همان تاریخ و در میدان شهدای ذهاب اتفاق میافتاد، برای اولین بار برنامه موج جوونی آن را در کل ایران پوشش داد و بار دوم که به رشت رفتیم بالای ۷ هزار نفر جمعیت حضور داشت، برای یک برنامه رادیویی این جمعیت بی نظیر بود.
وی افزود: برنامه موج جوانی در برج میلاد برنامه داشت و جمعیت بسیاری در آنجا حضور پیدا کردند، مدیر برج میلاد تعجب کرده بود و گفت من اعتراف میکنم که شما رکورد تلویزیون را زدید، مگر یک برنامه رادیویی میتواند چنین جمعیتی را دور هم جمع کند.
گوینده برنامه موج جوونی توضیح داو: یکسال پیش، بحث اجرای این برنامه در کشورهای حوزه خزر به پیشنهاد شهردار رشت صورت گرفت، که ما این کار را در کشورهای حوزه خزر انجام بدهیم؛ و تفاهم نامه ایی با شبکه رادیو جوان امضا شد، که بعد از آن فاصله افتاد.
انتهای پیام/