آمریکا خواستار گفتگوی ترکیه و عراق برای حل مشکلات شد

معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور عراق، از بغداد و آنکارا خواست برای حل مشکلات خود در پرونده گروه پ. ک. ک با یکدیگر گفتگو کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شفق نیوز، «دیوید کاپلی» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور عراق امروز (چهارشنبه) ترکیه و عراق را به گفتگو برای حل تمامی اختلاف‌های مرتبط با حضور نیرو‌های پ. ک. ک در شمال عراق که ترکیه آنان را تروریست خوانده است، فراخواند.

او گفت: تمایل داریم که ترکیه و عراق با یکدیگر همکاری کنند تا اختلاف‌ها درباره پ.ک.ک را حل و فصل کنند و مسئله مهم در این میان احترام به حاکمیت عراق و همچنین به رسمیت شناختن منافع امنیتی ویژه در ترکیه است.

این مقام آمریکایی افزود: بهترین راه برای حل این مشکلات، همکاری دو کشور در کنار یکدیگر است و امیدوارم که بتوانیم در تقویت این موضع نقشی ایفا کنیم تا به ثبات برسیم و منافع دو کشور محقق شود.

ترکیه اواسط ژوئن عملیات نظامی پنجه عقاب را با هدف حمله به مواضع حزب کارگران کردستان در اقلیم کردستان عراق و دو روز بعد حمله زمینی پنجه ببر را آغاز کرد.

دولت عراق بار‌ها از ترکیه خواسته عملیات خود را متوقف کند، اما این درخواست‌ها با مخالفت صریح آنکارا روبرو شده است با این بهانه که ترکیه در مقابل حملات نیرو‌های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) از خود دفاع می‌کند.

وزارت امور خارجه عراق در اعتراض به حملات مکرر ارتش ترکیه به خاک این کشور، چندین بار «فاتح ییلدز» سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده است. با وجود اعتراض‌های گسترده بغداد و کشور‌های عربی به آنکارا، عملیات ارتش ترکیه همچنان در شمال عراق ادامه دارد.

کشور‌های متعددی نقض حریم و حاکمیت عراق از سوی ترکیه را محکوم کردند و متوقف شدن آن را خواستار شدند. همچنین شماری از وزرای خارجه کشور‌های عربی حمایت کامل خود از امنیت و حاکمیت عراق را اعلام و بر ضرورت توقف فوری حملات نظامی ترکیه به اراضی عراق تاکید کردند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار