مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مجتمع بندری نگین بوشهر زمینه رونق توسعه بندر بوشهر را فراهم کرده است.

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مجتمع بندری نگین بوشهر زمینه رونق توسعه بندر بوشهر را فراهم کرده است بیان کرد: طرح‌های زیرینایی مطلوبی در جزیره نگین بوشهر از جمله اسکله‌ای که قابلیت پهلوگیری کشتی‌هایی تا ۵۰ هزار تن را دارد تکمیل شده و در حال بهره‌برداری است.

او با اشاره به اجرای طرح دایک حفاظتی در ضلع شمال غربی مجتمع بندری نگین بوشهر گفت: برای اجرای این طرح زمین برای سرمایه‌گذاری در ساخت مخازن مواد فله مایع استحصال شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، از اجرای طرح مسیر دسترسی به جزیره نگین بوشهر خبر داد و گفت: بخشی از این طرح در حال اجرا و بخشی هم تکمیل و زیرساخت‌های اصلی در این مجتمع بندری فراهم شده است و کشتی‌هایی در بندر نگین بوشهر در حال تخلیه و بارگیری هستند و این روند تا رسیدن به ظرفیت کامل تداوم دارد.

راستاد، درباره افزایش مساحت جزیره بندری نگین بوشهر گفت: مساحت مجتمع بندری نگین بوشهر در پسکرانه از ۶۰ هکتار به ۵۰۰ هکتار افزایش یافته است و برای تاسیسات روبنایی و تجهیزات از بخش خصوصی استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید

سهم بوشهر از واردات کالای اساسی بیشتر می‌شود


او با اشاره به تخلیه کالا‌های اساسی به‌ظرفیت ۳.۳میلیون تن در بنادر کشور گفت: عمده کالا‌های اساسی در بندر امام خمینی (ره) خوزستان به‌میزان ۲.۱میلیون تن تخلیه و در انبار‌ها ذخیره‌سازی شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با ابراز اینکه تقاضا‌هایی برای سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در جزیره نگین وجود دارد و مذاکراتی با سرمایه‌گذاران در حال انجام است گفت: اطمینان داریم که به‌مرور علاوه بر سرمایه‌گذاری زیرساخت توسط سازمان بنادر و دریانوردی، در زمینه تأسیسات روبنایی هم سرمایه‌گذاری خوبی توسط بخش خصوصی در مجتمع بندری نگین انجام می‌شود.

راستاد، با یادآوری اینکه بخشی عمده از فعالیت بنادر به تخلیه کالا‌های اساسی اختصاص دارد عنوان کرد: بندر امام (ره) به‌عنوان مرکز تخلیه کالا‌های اساسی است، ولی بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده کشتی‌های حامل کالا‌های اساسی در سایر بنادر کشور از جمله شهید رجایی و چابهار تخلیه می‌شود.

او افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده کشتی‌های حامل کالا‌های اساسی به بندر بوشهر تا حجم قابل پذیرش انتقال داده می‌شود که تعدادی کشتی اواخر سال گذشته و ابتدای امسال در بندر بوشهر تخلیه شده است و این مهم بر‌اساس ظرفیت پذیرش کشتی‌ها ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با اظهار افزایش عمق کانال بندر بوشهر تا ۱۰.۸ متر گفت: با توجه به افزایش عمق کانال و حوضچه بندر بوشهر امسال سهم بیشتری در تخلیه کالا‌های اساسی به بندر بوشهر تعلق می‌گیرد.

راستاد از ۱۵۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا در سال خبر داد و گفت: امسال در ۵ ماه گذشته ۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که بخش عمده‌ای از کالا‌های تخلیه‌شده کالا‌های اساسی بوده است.

او با اعلام تخلیه ۳.۳ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور بیان کرد: عمده کالا‌های اساسی در بندر امام خمینی (ره) خوزستان به‌میزان ۲.۱ میلیون تن تخلیه و در انبار‌ها ذخیره‌سازی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیشترین کالا‌های اساسی تخلیه‌شده را ذرت برشمرد و بیان کرد: اکنون ۸ فروند کشتی با ظرفیت ۱۹۴.۸ هزار تن کالای اساسی در بنادر مختلف کشور در حال تخلیه کالا‌ها هستند و این در حالی است که ۱۵ فروند کشتی منتظر ورود به بنادر برای تخلیه کالا‌های اساسی به‌میزان ۶۷۵.۲ هزار تن هستند.

راستاد، به طرح‌های توسعه‌ای بنادر پرداخت و افزود: برای اینکه بنادر به ظرفیت بالاتری برسند از مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای در زمان حاضر ایجاد پایانه جدید کانتینری در بندر شهید رجایی است.

اوبا ابراز افزایش ظرفیت بندر شهید رجایی برای تخلیه و بارگیری کالا‌های کانتینری بیان کرد: امسال با اجرای طرح‌های توسعه‌ای انتظار می‌رود از ۱۴۰۰ متر اسکله کانتینری طراحی‌شده با قابلیت پهلوگیری کشتی‌های ۱۸ هزار و ۴۰۰ تی. ایی. یو. با ۹۰۰ متر طول (اسکله) به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: کنار آن اسکله‌های نفتی در بندر شهید رجایی ــ از پروژه‌های جهش تولید ــ که در حال احداث است امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

راستاد با اعلام اینکه توسعه در بندر امام خمینی (ره)، بنادر استان‌های مازندران و گیلان طرح‌های بندری امسال افتتاح و اجرا می‌شود عنوان کرد: بندر چابهار باقیمانده فاز نخست با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن امسال تکمیل، تجهیز و افتتاح می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.