افزایش ۴۳ درصدی بهره وری آب کشاورزی در خوزستان

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بهره وری از آب کشاورزی در استان ۴۳ درصد افزایش داشته است.

علی بناوند مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: بهره وری آب کشاورزی به معنای تولید محصول بیشتر به ازای واحد حجم آب است که طبق آمار و براساس مشاهدات، میانگین بهره وری آب در استان ۴۳ درصد افزایش داشته است.

او با اشاره به اینکه بیشترین آب کشاورزی از کارون تامین می‌شود، افزود: منابع آب از آب‌های سطحی، زیر زمینی، چشمه سارها، ذخیره‌های آب از پشت بند‌ها و حوضچه‌های ذخیره‌ای دز، کارون، زهره، مارون، جراحی و رودخانه‌های فرعی شاوور و کوپال تامین می‌شود.

بناوند با بیان اینکه متقاضیانی که می‌خواهند از سیستم آبیاری نوین استفاده کنند، ۸۵ درصد یارانه را دولت تامین می‌کند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، اظهار داشت: ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یارانه برای هر هکتار جهت استفاده از آبیاری نوین در نظر گرفته شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه با اشاره به این نکته که ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان از آبیاری نوین استفاده می‌کنند و ۸ هزار متقاضی جدید دارد، بیان کرد: آبیاری قطره‌ای (میکرو) بهترین شیوه آبیاری نوین است که دارای راندمان ۹۵ درصدی بوده و تنها ۵ درصد از آب کشاورزی اتلاف می‌شود.

این مقام مسئول اذعان داشت: براساس مطالعات انجام شده برنج و نیشکر بیشترین مصرف و غلات، ماش، خانواده ذرت، یونجه و شبدر کمترین مصرف آب کشاورزی را دارند و برای کشت مشخص، حجم معینی از آب باید در اختیار کشاورز قرار داده شود.

 او ایجاد تشکل‌های آب وران، تحویل حجم آب بین جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق را از راهکار‌های افزایش بهره وری آب کشاورزی عنوان  و تصریح کرد: تشویق کشاورزانی که بهره وری بیشتری داشته و همچنین جریمه کسانی که آب زیاد مصرف می‌کنند  از دیگر راهکار‌های افزایش بهره وری هستند.

بناوند افزود: مقداری زیادی از آب در کانال‌های سنتی و بتنی تبخیر شده که باعث کاهش بهره وری آب کشاورزی می‌شود و بهترین شیوه استفاده از لوله، به جای این شبکه‌ها و کانال‌ها است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر استفاده آب به صورت حجمی گفت: با تولید محصولات بیشتر به نسبت مصرف آب کمتر، سود بیشتری حاصل می‌شود بنابراین تولید بیشتر، ضامن امنیت و کیفیت غذایی در استان و کشور است و باید آب را به شکلی مصرف کنیم که بتوانیم حداکثر زمین استفاده شود تا حداقل مصرف و حداکثر راندمان را داشته باشد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار