پرونده رسیدگی تعرض به اراضی ملی نقاط مختلف شهر کامو و چوگان در حال رسیدگی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ۲۰ هکتار از اراضی ملی منطقه اسب ریز در مالکیت اداره منابع طبیعی واقع در منطقه اسب ریز شهر کامو و چوگان از توابع بخش قمصر در شهرستان کاشان به بهانه حمایت از دامداری و کشاورزی تصرف شده است که پرونده قضایی آن در جریان، بررسی و رسیدگی است.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، بدنبال اطلاع از معضل زمین خواری و تصرف عدوانی زمین در شهر کامو و چوگان از توابع بخش قمصر در شهرستان کاشان برای اطلاع رسانی و شفاف سازی بیشتری مصاحبه‌های اختصاصی با معاون مدیر کل و روسای اداره راه و شهرسازی و منابع طبیعی کاشان، شهردار کامو و چوگان، رییس، عضو کانون وکلای دادگستری و یکی از اعضای شورای این شهر انجام داده است.

مهندس مجتبی آراسته، معاون مدیر کل و رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کاشان، در این خصوص با تبیین و تشریح نکات لازم در مبحث تصرفات اراضی ملی یا معضل زمین خواری، در مورد اقدامات این اداره تصریح کرد: ماموران یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن ضمن بازدید از تپه شهدای گمنام و بررسی نوع تصرفات و میزان آن با کسب اخبار و گزارش‌های متصرفان منطقه، اداره راه و شهرسازی کاشان، تصویربرداری از شواهد و ثبت مختصات جغرافیایی نقاط محل تصرف با هماهنگی واحد املاک اداره راه و شهرسازی کاشان نسبت به بررسی نوع مالکیت به ارسال گزارش به واحد حقوقی این اداره اقدام کرده است.

او، با تاکید براینکه حتی از کوچکترین تعرض به اراضی ملی و تصرفات چشم پوشی نمی‌کند و با تمام توان و قدرت اجرایی خود در احقاق حقوق عامه تلاش مضاعف می‌کند: گفت: اداره راه و شهرسازی هیچ مماشاتی با متصرفان ندارد و همواره تلاش می‌کند ضمن مدیریت مدبرانه و حکیمانه مسایل با احتساب جمیع شرایط، تعامل و هماهنگی با همه دستگاه‌های اجرایی و رعایت حقوق مردم موضوعات رسیده به این اداره را با تمام قوا و‌توان پیگیری و رسیدگی کند.


منطقه اسب ریز سند ملی دارد و پرونده قضایی آن در انتظار رای دادگاه است


 محمد مهدی شریفی، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کاشان، در خصوص حدود ۱۹ هکتار از تصرفات عدوانی در شهر کامو و چوگان گفت: پیرو گزارش مورخ پنجم شهریورماه سال ۹۸ مامور یگان حفاظت اداره منابع طبیعی کاشان مبنی بر تصرف ۱۲ نفر از اهالی در منطقه اسب ریز، این اداره به منظور حفظ حقوق عامه شکایت در دادسرای انقلاب را مطرح کرد که به دستور معاون وقت دادستان به شعبه پنجم دادیاری ارجاع می‌شود.

پیگیری تصرف و تخریب ۲۰ هکتار از اراضی ملی شهر کامو و چوگان در کاشان


او، با تاکید بر اینکه منطقه مذکور در حریم شهر کامو و چوگان واقع شده است و باتوجه به اینکه مسئولیت حفاظت از اراضی خارج از حریم شهر به عهده اداره منابع طبیعی است گفت: این اداره به جهت داشتن سند ملی این منطقه ضمن پیگیری موضوع را، چون منطقه اسب ریز در حریم شهری واقع شده است به اداره راه و شهرسازی کاشان نیز اطلاع رسانی کرد.

به گفته او، با پیگیری‌های نماینده حقوقی اداره منابع طبیعی کاشان پرونده به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع می‌شود که کارشناس مربوطه صحت نظر این اداره را تایید می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی کاشان، با اشاره به اینکه کارشناس رسمی دادگستری در تاریخ ۲۳ تیرماه امسال نظر خود را اعلام کرده است گفت: ما منتظر نتیجه نهایی رای دادگاه در تعیین تکلیف و برخورد با تصرفات در منطقه اسب ریز هستیم.


منابع طبیعی برای تپه شهدای گمنام مسئولیت پیگیری برایش متصور نیست


شریفی، همچنین در مورد تصرفات در تپه شهدای گمنام در شهر کامو و چوگان یادآور شد: این منطقه در حریم داخل شهری و خارج از اسناد اداره منابع طبیعی کاشان است بنابراین با توجه به مسئولیت ادارات مربوطه اقدام و در پیگیری اراضی داخل حریم شهر اقدامی از طرف این اداره متصور نیست.

پیگیری تصرف و تخریب ۲۰ هکتار از اراضی ملی شهر کامو و چوگان در کاشان


او، تمامی اقدامات لازم برای پیگیری قضایی تصرفات منطقه اسب ریز و اطلاع رسانی به دستگاه‌های ذی ربط را تاکید و تصریح کرد: تصرفات عدوانی متصرفان بصورت مشارکتی در شهر کامو و چوگان به بهانه کشاورزی و انجام فعالیت‌های باغداری انجام شده است.

به گفته او، در صورتیکه محکومیت متصرفان در منطقه اسب ریز از طریق رای دادگاه ثابت شود ضمن قلع و‌قمع متصرفات در صورتی که از سال گذشته تاکنون متصرفان با کشت محصولات کشاورزی منجر به خسارت وارده به اراضی ملی شده باشند افزون بر گرفتن خسارات و اجرت المثل، مبلغ جریمه نیز برای آن‌ها مشخص و گرفته خواهدشد.


تعرض به سه نقطه اراضی ملی و اراضی دارای رای موات


احمدرضا طحانی، شهردار کامو و چوگان نیزدر پاسخ به سوال ما در خصوص تصرفات اراضی ملی و دولتی و یا مستثنیات که توسط تعدادی از اهالی محله چوگان شهرکامو و چوگان انجام شده است گفت: جهش و افزایش قیمت و ارزش زمین در چند سال گذشته در تمامی شهر‌ها بویژه شهر کامو و چوگان اتفاق افتاده است که متأسفانه دست اند ازی و تجاوز به اراضی ملی و دولتی متقابلاً زیاد شده است.

او، با اعلام اراضی و موارد تصرف شده در سه محل افزود: تصرف در این سه محل یعنی،  اراضی منابع طبیعی مقابل محله چوگان،  اراضی جنب اورژانس جاده‌ای که دارای رأی موات و متعلق به مسکن و شهرسازی است و تپه گلزار شهدای گمنام که اراضی ملی بوده صورت گرفته است.

به گفته او، اراضی مقابل چوگان موصوف به منطقه اسب ریز که حدود ۱۸ هکتار از اراضی منابع طبیعی است، همچنین مقداری از اراضی این شهرداری در جنب آن که عده‌ای از اهالی چوگان تصرف و اقدام به کشت و کار کرده اند.

شهردار کامو و چوگان، با تاکید بر اینکه در این زمینه اقداماتی از سوی مراجع ذیصالح صورت پذیرفته است و در مراجع قضایی در حال پیگیری نیز می‌باشد گفت: البته  موضوع در شورای تأمین شهرستان نیز مطرح و نامه‌ای از معاونت  سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه کاشان نیز صادر و ابلاغ شد تا طرفین از هرگونه فعالیت تا صدور رأی قضایی خوداری کنند که متأسفانه متصرفین توجهی نداشته و کار آبیاری و ... به دلیل عدم صدور دستور قضایی مبنی بر توقف عملیات را تاکنون ادامه داده اند و آب را به محل مورد تصرف انتقال داده و به راحتی آبیاری می‌کنند.

طحانی، تصریح کرد:  روز جمعه ۱۴ شهریورماه ۹۹ تعدادی از متصرفین محله چوگان به قصد تقسیم زمین) مورد تصرف (به محل مراجعه و قصد تقسیم زمین را داشتند که با حضور نیروی  انتظامی متفرّق شده اند.

او، ضمن تشکر از اصحاب رسانه بویژه خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، از مسئولین  قضایی و دستگاه‌های اداری مرتبط درخواست پیگیری و رسیدگی بیشتر و قاطع‌تر موضوع را خواستار شد و گفت: انشاالله دستوری صریح و قاطع در برخورد با متصرفین و متجاوزین اراضی ملی، منابع طبیعی و ... صادر شود که حتماً با برخورد قاطع و به موقع جلوی تصرفات دیگر نیز گرفته خواهد شد.

ماشاالله ابوترابی، رئیس شورای اسلامی شهر کامو و چوگان، در ادامه اظهار داشت: اواخر سال ٩٨ تعدادی از اهالی محله چوگان از شهر کامو وچوگان با ورود به منطقه معروف به اسب ریز و حفر کانال و هدایت آب از رودخانه کبیر کامو اقدام به تصرف وکشت کردند.

او، مساحت تصرفات در ملک مذکور را حدود ٢٠هکتار جزء زمین‌های ملی و با مالکیت رسمی اداره منابع طبیعی دانست و گفت: اداره منابع طبیعی کاشان شکایتی تنظیم کرده است که در مرحله کارشناسی قرار دارد.

به گفته او، بطور همزمان و در ادامه تصرفات در شهر کامو و چوگان همچنین حدود دو هکتار از املاک ثبتی شهرداری این شهر تصرف شده که این موضوع نیز در دستگاه قضائی در حال پیگیری است.

پیگیری تصرف و تخریب ۲۰ هکتار از اراضی ملی شهر کامو و چوگان در کاشان


ابوترابی، افزود: نکته‌ای که متاسفانه قابل ذکر و تامل هست برخورد و رفتار ضعیف متولیان و حافظان منابع ملی وامنیت (ادارات مرتبط وامور قضائی) با اتفاقات این شهر هست

که علاوه بر موضوع املاک عملا آرامش و ساختار اجتماعی شهر را که تلفیقی از دو محله کامو وچوگان هست را هدف قرار داده و شاید در آینده عوارض جبران ناپذیر آن راشاهد باشیم.


انتقاد عضو شورای شهر کامو و چوگان از مسولین در صیانت از اراضی ملی


عزت الله رعیت، عضو شورای شهر کامو و چوگان، هم در خصوص تصرفات اراضی ملی در این شهر اظهار داشت: حدود یک سال قبل دو نفر از اهالی شهر کامو و چوگان توابع شهرستان کاشان همزمان با اطلاع از درخواست مالکیت زمین توسط شهرداری برای ایجاد خدمات عمومی در حریم شهر که مورد اعتراض قرار گرفته و در دادگاه مطرح رسیدگی می‌باشد، با ایجاد ترس برای دامداران به اینکه مراتع شما را خواهند گرفت و راه خروج دام نخواهید داشت و با امیدوار کردن، تحریک و تطمیع تعدادی از دامداران و کشاورزان به زمین دارشدن در منطقه اسب ریز چوگان با نصب تابلو و تصاویر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری شبانه گونه‌های طبیعی از قبیل هیزم و گَوَن بیش از ۲۰ هکتار اراضی دولتی در ضلع شرقی اورژانس بین راهی در چوگان را از بین برده و با نهرکشی و کرت بندی مقداری از آب کشاورزی دشت بالای چوگان را به آن هدایت کردند و در تصرف خود قرارداده اند.

او، افزود: پس از اطلاع نهاد‌های مسئول و حضور آن‌ها در محل، مشخص شد اراضی تصرف شده مراتع ملی و جزء پلاک ثبتی ۱۳۴ فرعی از ۲۰۵ اصلی اداره ثبت اسناد و املاک جوشقان قالی است که سند مالکیت آن در سال ۱۳۸۷ به نام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور صادر شده است.

به گفته او، پس از این مرحله مقرر شد اداره منابع طبیعی شهرستان کاشان شکایت کیفری برای جلوگیری از هر گونه تعرض و ادامه تصرفات را انجام دهد.

این وکیل پایه یک دادگستری، با تاکید بر اینکه براساس ماده ۴۲ و ۴۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع، کندن هر گونه پوشش گیاهی در مراتع جرم شناخته شده و بر مبنای ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی تصرف غیر قانونی هر گونه اراضی متعلق به دولت نیز جرم است و وفق تبصره یک همان ماده می‌بایست دستور توقف هر گونه عملیات بر روی آن صادر شود گفت: به دلیل نبود پیگیری لازم و برخورد قاطع با متصرفین اراضی ملی، این نوع عمکرد زمینه توسعه تصرفات و جری‌تر شدن افراد برای تصرف اراضی دیگر را فراهم آورده است.

پیگیری تصرف و تخریب ۲۰ هکتار از اراضی ملی شهر کامو و چوگان در کاشان



عضو کانون وکلای دادگستری، با اشاره به اینکه همین جریان فکری از ۱۰ سال قبل تاکنون سبب شده تا متصرفان اراضی ملی دارای رای موات و متعلق به دولت واقع در تپه ماهور پهن ضلع شرقی خیابان انقلاب در شهر کامو و چوگان را نیز به صورت وسیع در تصرفات خود قراردهند گفت: تاکنون هیچ گونه برخورد قانونی و قضایی با آن‌ها صورت نگرفته است و برای آن‌ها این گونه تصور می‌شود که هیچ شخص و یا مقام و مسولی نمی‌تواند مانع تصرفات آن‌ها شود.

رعیت، تصریح کرد: با این روند تا حدودی برای مردم نیز این تصور نمود عملی یافته است و اعلام می‌کنند اگر در واقع دولت به دنبال بر خورد قانونی با افراد سود جو نیست پس دیگران هم نسبت به تصرف اراضی ملی دیگر می‌توانند اقدام کنند.

به گفته او، متاسفانه به تازگی و از ۱۵ روز قبل به صورت شبانه حدود ۲۰۰ متر مربع از کوه ماهور قلعه واقع در ضلع جنوب خیابان گلزار در شهر کامو و چوگان (ضلع غربی تپه شهدای گمنام) را با یک دستگاه بیل مکانیکی سنگین زنجیری سنگ بری نموده و به زمین شخصی فردی اضافه شده است.

این عضو شورای شهر کامو و چوگان، اقدام به تصرف و ایجاد آثار تحجیر و دیوار کشی در اراضی ملی در این محدوده را توسط چند نفر دیگر یادآور شد و گفت: متاسفانه مسولین اقدام به موقع در برخورد با افراد متخلف را انجام نداده اند و به نوعی می‌توان گفت اراضی ملی در شهر کامو وچوگان بی سرپرست شده است بطوریکه هر شخص مقداری از آن را با توجه به وسع و توان خود در تصرف و تملک خود در می‌آورد.

رعیت، استنباط دو نکته از این رخداد را تاکید کرد و گفت: فرض نخست اینکه بی اطلاعی مسولین از تصرف اشخاصی خاص در اراضی ملی است که به نظر میرسد اهمال در نگهداری اموال دولتی تلقی می‌شود زیرا آن‌ها وظیفه دارند از اموال دولتی و بیت المال و انفال حفاظت و صیانت کنند و هر گونه تعرضی نسبت به آن را کوتاه کنند.

او، تأکید کرد: فرض دوم اینکه مسولین از موضوع تصرف اراضی ملی توسط اشخاص اطلاع داشته اند، ولی اهمیتی بر آن قائل نشده اند که این امر نیز مسولیتش سنگین‌تر از فرض اول است.

به گفته او، در هر حال انتظار می‌رود مسولین اداری و مراجع قضایی آنگونه که مقام معظم رهبری و ریاست محترم قوه قضائیه در برخورد جدی با متصرفین اراضی ملی را تکلیف دانسته اند اقدام کنند و اموال دولتی تعرض شده در سه نقطه اسب ریز، تپه ماهور پهن واقع در خیابان انقلاب اسلامی شهر کامو و چوگان و ضلع غربی تپه گلزار شهدای گمنام را به بیت المال بر گردانند.

گزارش از حرمت سادات متولی

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Spain
Hos
۱۴:۲۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
خدا پدرتونو بیامرزه
Netherlands
اهالی روستا
۰۱:۳۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
خجالت هم خوب چیزیه مردم ازراه کشاورزی مخارج خود راتامین میکنند پدر های زحمت کش روستا چا تهمت هایی که بهشون نمیزنید اول تحقیق کنید بعد انگ زمین خواری به مرد ها بزنید از چیزی که نمیدونید بیخود صحبت میکنید زمین ها برای اجداد ابن پدرا هست دولتبه دنبال تصرف عدوانی این زمین های بی ارزش هست،باید جلوی دزدی برخی از مسئولین گرفته بشه.