مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران خبر داد؛

تلفات ۷۰ درصدی کنه واروا به زنبورستان‌ها

میرمحمدی گفت:کنه واروا تلفات ۷۰ درصدی را به زنبورستان‌ها وارد می‌کند اما در صورت مبارزه با آن ، تلفات حداقل ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

میرمحمدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه کنه  واروا یکی از خطرناک‌ترین بیماری ها برای زنبورها است.گفت: این کنه تلفات ۷۰ درصدی را به زنبورستان‌ها وارد می‌کند و در صورت مبارزه با آن تلفات  تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. 

او با بیان اینکه کنه واروا در دهه ۶۰ وارد زنبورستان‌های ایران شد ، افزود: کنه واروا اولین بار روی زنبور‌های عسل در آمریکا مشاهده شده بود و به مرور زمان در کل جهان به جز چند کشور که حالت جزیره‌ای دارند، شیوع پیدا کرده است.

میرمحمدی ادامه داد: کنه واروا روی زنبور عسل می‌نشیند و از همولنف یا خون زنبور تغذیه می‌کند و  در صورت درمان نشدن سبب مرگ زنبور می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران گفت: زنبورداران راه‌های مختلفی برای مبارزه با آن را در پیش گرفتند و بهترین روش مبارزه با کنه واروا روش‌های ارگانیک و غیر شیمیایی مانند استفاده از اسید اگزالیک، اسید فرمیک و تیمول مارول است.

او وجود زنبورهای مرده، زنبورها و شفیره‌های ناقص ، زنبورهای افتاده روی زمین که بدون هدف حرکت می‌کنند و زنبورهای بدون بال با پاهای ناقص را از جمله علایم وجود کنه واروا در کندوها اعلام کرد و افزود: بهترین زمان مبارزه با این کنه در فصل پاییز و بعد از اتمام تخم ریزی است و زنبورداران بعد از عسل گیری، یک یا دوبار از اسید فرمیک برای مبارزه با واروا استفاده کنند.

کنه‌های واروا تخم مرغی شکل و مسطح به طول ۱/۱ تا ۲/۱ میلیمتر و به عرض ۵/۱ تا ۶/۱ میلیمتر به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت هستند و به دلیل داشتن موهای سخت و محکم قادرند به بدن زنبورعسل چسبیده و از خون یا همولنف زنبور تغذیه کنند.

مازندران با تولید سالانه بیش از ۶ هزار تن عسل در تولید این محصول رتبه چهارم کشور و از نظر تنوع تولید جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

 ۶ هزار و ۶۰۰ زنبوردار در مازندران فعال هستند.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار