دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد در حال حاضر تمدید توافق «استارت نو» به مدت پنج سال از اولویت‌های امنیتی و خلع سلاح بین‌المللی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در مصاحبه‌ای که اخیرا داشت از روسیه و آمریکا خواست به دلیل اهمیتی که برای امنیت جهانی دارد هرچه سریع‌تر پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک جدید را به مدت پنج سال دیگر تمدید کنند.

گوترش در این مصاحبه گفت «از گفتگو‌های اخیر آمریکا و روسیه در وین استقبال می‌کنم و شدیدا از دو طرف می‌خواهم که برای تمدید توافق استارت نو به مدت پنج سال به سرعت عمل کنند.» دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت اعتقاد دارد این تمدید زمان را برای مذاکره توافق‌های جدید و از جمله حضور دیگر کشور‌های هسته‌ای فراهم می‌کند.»

گوترش در ادامه گفت «در حال حاضر تمدید استارت نو به مدت پنج سال تمام در زمره اولویت‌های امنیتی و خلع سلاح بین‌المللی است. تمدید این توافق اطمینان می‌دهد محدودیت‌های قابل تایید در مورد زرادخانه‌های هسته‌ای جهان حاکم خواهد بود.»

او ادامه داد «در مورد نقش چین مطلع هستم که در حال حاضر چین، روسیه و آمریکا دیدگاه‌ها و برداشت‌های مختلفی در این زمینه دارند. اختلاف در اندازه بین زرادخانه‌های استراتژیک نیز یک نقطه مهم اختلاف است.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین به مسکو و واشنگتن یادآوری کرد که تمدید استارت نو «برای امنیت همه کشور‌ها و ثبات جهانی» مفید است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد داده است که توافق استارت نو بدون هیچ پیش شرطی به مدت پنج سال تمدید شود. اما دولت آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای سه جانبه جدید (با حضور چین) اصرار دارد. به غیر از آن، واشنگتن به دنبال گسترش این پیمان است تا بتواند انواع جدیدی از تسلیحات را پوشش دهد.

روسیه و آمریکا از ماه ژوئن مذاکراتی را برای تمدید پیمان استارت نو، که تنها پیمان تسلیحاتی بین آمریکا و روسیه است که واشنگتن از آن خارج نشده است، آغاز کرده‌اند. این پیمان در ماه فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. چین به این مذاکرات دعوت شده، اما هرگز برای شرکت در آن نماینده‌ای اعزام نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار