به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بهبود وضعیت زیرساختی راههای روستایی یکی از راههای رسیدن به توسعه همه جانبه این مناطق است و کشور را برای دستیابی به توسعه پایدار یاری میدهد.
طرح ملی ابرار یکی از طرحهایی است که سال گذشته با تدبیر دولت در حوزه راهسازی آغاز شد که منجر به کاهش هزینه ساخت راههای روستایی از ۲۵ تا بیش از ۵۰ درصد با روش جدید میشود.
به گفته مسوولان وزارت راه و شهرسازی در این روش عملیات زیرسازی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای انجام میشود؛ استفاده از آسفالت گرم به غیر از نواحی سردسیر ممنوع، لایه اساس حذف و مقرر شد لایه زیر اساس با سیمان یا آهک تثبیت شود که مورد تایید آییننامههای داخلی و بینالمللی است.
وزیر راه و شهرسازی چندی پیش اعلام کرد که در کمتر از یک سال گذشته، با وجود تعهد ۲ هزار کیلومتری وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح ملی ابرار، اما ۲ هزار و ۴۵۰ کیلومتر بهسازی و آسفالت شده و در اختیار روستاییان قرار گرفته است.
استاندار خراسان جنوبی ۲ هفته قبل در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در بیرجند گفت: به لحاظ وضعیت راههای روستایی با میانگین کشوری فاصله داریم که با همراهی و مساعدت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور میتوانیم این فاصله را کمتر کنیم.
معتمدیان وضعیت راههای روستایی را از شاخصهای توسعه عنوان کرد و گفت: تعدد روستاها، فاصله زیاد بین روستاها و تراکم کم جمعیت در خراسان جنوبی سبب شده راههای روستایی در استان وضعیت مطلوبی نداشته باشند و با مساعدت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای میتوانیم وضعیت راههای روستایی را بهبود ببخشیم.
بیشتر بخوانید
او در این دیدار ایجاد اکیپهای راهداری برای روکش آسفالت محورهای اصلی استان را نیز خواستار شد.
داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در دولت تدبیر و امید بیش از هزار و ۲۰ کیلومتر راه آسفالت روستایی در خراسان جنوبی احداث شده و در حال حاضر ۱۰ هزار کیلومتر از راههای استان آسفالت است.
او افزود: ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان خراسان جنوبی وجود دارد که ۸۳۵ روستا دارای راه آسفالت است و حدود ۹۷.۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت برخوردار هستند.
داعی بیان کرد: ۸۳ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آسفالت در استان داریم که احداث راه ۴۰ روستا در دست اجرا است و بیشترین روستاهای فاقد راه آسفالت در شهرستانهای بیرجند، درمیان، سربیشه و نهبندان قرار دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در شهرستانهای فردوس، سرایان و بشرویه ۱۰۰ درصد روستاها از راه آسفالت برخوردار هستند و در شهرستانهای قاینات و زیرکوه نیز ۹۹ درصد جمعیت روستایی راه آسفالت دارند که دستاورد مهمی در توسعه روستایی و محرومیتزدایی محسوب میشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی هم گفت: ۴۵ کیلومتر راه روستایی در قالب طرح ملی ابرار تاکنون در خراسان جنوبی احداث شده و ۴۰ کیلومتر نیز آماده آسفالت است.
او افزود: ۴۰ کیلومتر راه آماده آسفالت با تهیه قیر تحویل پیمانکاران شده است و به زودی بهرهبرداری میشود.
جلالزاده بیان کرد: طرح اقدام ملی برای احداث راههای روستایی اولویت دار از سال گذشته در استان خراسان جنوبی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی گفت: از زمان انتقال وظایف توسعه و احداث روستایی به این اداره کل در استان مقرر شد ۱۳۷ کیلومتر راه روستایی به عنوان طرح ابرار احداث شود که قابل توجه است.
او اظهار داشت: شهرستانهای طبس، سربیشه و نهبندان بیشترین روستاهای زیر پوشش این طرح در خراسان جنوبی را به خود اختصاص دادهاند.
جلالزاده افزود: علاوه بر اجرای طرح ملی ابرار از محل اعتبارات استانی نیز در سال جاری احداث راه روستایی در دستور کار قرار گرفته و عملیات اجرایی آن شروع شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی گفت: ۱۱ هزار و ۳۸۰ کیلومتر راه آسفالت و غیر آسفالت در حوزه روستایی استان داریم که ۵.۲ درصد راههای روستایی کشور را تشکیل میدهد.
او افزود: شاخص برخورداری راه آسفالت کشور۵۳ درصد و در استان خراسان جنوبی ۵۰ درصد است.
جلال زاده بیان کرد: ۴۵۰ کیلومتر راه احداثی در حوزه روستایی هنوز باید بهسازی و آسفالت شود و ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی و آسفالت راههای روستایی استان نیاز است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی گفت: در هفت سال گذشته غیر از طرح ملی ابرار ۹۴۴ کیلومتر راه روستایی در خراسان جنوبی آسفالت شده است.
خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان سومین استان پهناور ایران محسوب میشود و حدود ۴۰ درصد جمعیت این استان در مناطق روستایی ساکن هستند.
منبع :ایرنا
انتهای پیام/ک