معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی خبر داد؛

تداوم کمک‌رسانی تا رفع نیاز مناطق سیلزده خراسان جنوبی

میرجعفریان گفت: اقدامات زیرساختی برای جبران خسارات سیل تابستانی در خراسان جنوبی انجام شده و سایر اقدامات تا رفع نیازمندی مناطق سیلزده ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اوایل شهریور امسال در ۲ مقطع زمانی، بارش رگباری باران و جاری شدن روان آب را در منطقه به خصوص در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و خوسف داشتیم.

او افزود: در قسمت‌هایی از شهرستان بیرجند روان آب‌ها شدت بیشتری داشت که باعث خسارت به زیرساخت‌های راه، آب، برق و گاز منطقه شد.

میرجعفریان ادامه داد: این روان آب‌ها خسارت‌هایی در بخش قنوات، مزارع و باغ‌ها ایجاد کرد که بلافاصله با حضور تیم‌های امدادی اولین اقدامات برای برقراری زیرساخت‌ها از جمله شبکه آب، برق، گاز و تلفن ۹۷ روستا انجام شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: نیاز‌های اولیه مردم در همان ۴۸ ساعت اولیه فراهم شد و به دنبال آن تیم‌های ارزیابی و بازسازی در منطقه حضور پیدا کردند که عمدتا اقدامات در زمینه تکمیل زیرساخت‌ها بود.

او اظهار کرد: بیش از ۱۴۳ رشته قنات حدود ۷۵ درصد آسیب دیدند که بازسازی آن در دستور کار جهاد کشاورزی و تیم‌های امدادی قرار گرفته و تا امروز قسمت‌های عمده قنوات احیا و اصلاح شده است.

میرجعفریان گفت: رسوب‌گرفتگی مزارع و باغ‌ها با همکاری مردم و گروه‌های امدادی در حال انجام است و اولین اقدام برقراری زیرساخت‌ها بود که انجام شد؛ در گام بعدی قنوات باید بازسازی شود و سپس رسوب‌گیری مزارع انجام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط تقریبا عادی است و برای تکمیل نیازمند‌ی ها نیز ۲۳ اکیپ در منطقه حضور پیدا کرده‌اند که کار‌های اجرایی را دنبال می‌کنند.

او با بیان اینکه خسارت های ناشی از سیل بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: پیگیری‌های لازم در سطح کشوری انجام شده که با تصویب منابع مالی و ابلاغ آن بحث تامین خسارت کشاورزان و روستاییان در دستور کار قرار می‌گیرد.

میرجعفریان بیان کرد: رسوب‌گیری مزارع بر اساس تقسیم‌بندی مسئولیت‌هایی که در ستاد مدیریت بحران داشتیم، برعهده جهاد کشاورزی است که به لحاظ ماهیت تخصصی کار و ماهیت اجتماعی و اجرایی باید این موضوع را مدیریت کنند.


بیشتر بخوانید


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: رفع آسیب در مزارع به تشخیص جهاد کشاورزی است که در این زمینه اطلاع رسانی شده و مردم می‌توانند از این طریق پیگیری کنند.

او ادامه داد: برای خسارت به باغات و مزارع هم گروه‌های ارزیابی برآورد را انجام خواهند داد.

میرجعفریان گفت: همچنین در حوزه بیمه منازل روستایی اوایل امسال با همت و پیگیری استاندار، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به صورت رایگان بیش از ۸۶ هزار واحد مسکونی روستایی استان را بیمه کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: این بیمه در برابر سیل، آتش‌سوزی و طوفان است که هم خسارت اماکن و هم وسایل زندگی را تا سقف ۳۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

او با تاکید بر اینکه برای اماکن دام باید در قالب بیمه دام و محصولات کشاورزی اقدام شود گفت: روستاییان و عشایر حتما به بیمه محصولات کشاورزی و دامی خود توجه داشته باشند.

۹۷ روستای خراسان جنوبی در بارندگی هفته اول شهریور امسال گرفتار سیلاب شدند و بیشترین میزان خسارت‌ها در بخش‌های مختلف مربوط به شهرستان‌های بیرجند، خوسف و سربیشه بود.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.