مریم زمانی، مشاور و روانشناس در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکارهایی برای کاهش استرس دانشجویان با توجه به بازگشایی دانشگاهها اظهار کرد: همه انسانها از زمان قدیم تاکنون ممکن است گاهی تحت فشار روانی زندگی کرده و یا دائم در حال تجربه این فشارها باشند.
او افزود: ویژگی انسان رسیدن به تعادل است، همانطور که همه ما از نظر فیزیولوژیکی در زمان گرسنگی و تشنگی یا خستگی به رفع نیازهای خود با استفاده از غذا و خواب میپردازیم؛ در مورد فشارهای روانی، تنش، استرس و اضطراب هم به دنبال رفع این مشکل هستیم.
زمانی تصریح کرد: فشارهای روانی میتوانند منجر به هیجانهای منفی مانند استرس، اضطراب و در صورت پیشرفت تبدیل به افسردگی یا بیماریهای خفیف و شدید به صورت مستقیم و غیر مستقیم شوند و بدن انسان را درگیر کنند که در این صورت روند درمان بسیار سخت خواهد شد.
بررسی ژنتیک
این روانشناس ادامه داد: «بررسی ژنتیکی» اولین تکنیک برای کاهش استرس است که برخی افراد به طور ژنتیکی به آن دچار هستند که در صورت موفقیت آمیز بودن این تکنیک، باید به مرحله دوم یعنی مصرف تاثیرگذار مکملها و ویتامینها قدم بگذاریم، برای مثال ممکن است کمبود ویتامین B در برخی از افراد منجر به بروز استرس شود که در صورت تامین، کمک زیادی به افزایش انرژی و رفع استرس در افراد خواهد کرد.
فعالیت بدنی
زمانی درباره تاثیر ورزش بر کاهش استرس گفت: انجام ورزش یا فعالیت بدنی به صورت مستمر طی یک هفته توسط تردمیل یا سایر وسایل ورزشی، پیاده روی، طناب زدن، مراقبه، تمرینات تنفسی، تمرینات ذهن آگاهی و غیره به صورت روزانه تاثیر بسزایی در کاهش استرس خواهد داشت؛ چرا که بعد از دوران کرونا تعداد مراجعه افراد استرسی نسبت به گذشته بیشتر شده و با انجام این تکنیکها توانستهایم میزان استرس آنان را کنترل کرده و کاهش دهیم.
یادداشت برداری
او اضافه کرد: یادداشت برداری راهکاری دیگر در جهت کنترل استرس دانشجویان است که ما متخصصان با وارد شدن به شناخت افراد، دیدگاه آنان را تغییر میدهیم؛ برای مثال ممکن است دانشجویی شب امتحان استرس برگزاری آن را داشته باشد که با نوشتن نکات و جنبههای مثبت و منفی در یک جدول میتوان شدت آن را کاهش داد.
این روانشناس افزود: جنبههای منفی نکاتی هستند که به ذهن افراد خطور کرده و دائما ذهن آنان را به ناموفق بودن عملکردشان در جلسه امتحان سوق خواهد داد و جنبههای مثبت هم باعث افزایش اعتماد به نفس و انرژی در آنان میشود، در واقع جنبههای مثبت از نگرانی افراد کم میکند، برای مثال اگر فردی با ۳ بار مرور مطالب درسی توانسته در گذشته امتحان موفقی داشته باشد، نگرانی کنونی او در حال حاضر بیدلیل است و با انجام این تکنیک دلواپسی را از خود دور خواهد کرد؛ بنابراین یادداشت برداری تاثیر زیادی در کاهش استرس افراد خواهد داشت.
حمایتهای اجتماعی
زمانی با اشاره به تاثیر حمایتهای اجتماعی در کاهش استرس دانشجویان اظهار کرد: ارتباط استادان با دانشجویان و حمایت آنان تاثیر زیادی در کاهش استرس دانشجویان خواهد داشت؛ برای مثال استادان اگر از همان ابتدا بارم نمره دانشجویان از دروس یا کنفرانس را ارائه دهند، تکلیف دانشجو مشخص شده و قابلیتهای فردی دانشجویان افزایش پیدا کرده و فشارهای روانی و نگرانیها کم میشود.
همدلی و همراهی
او تصریح کرد: دانشجویان و دانش آموزان سالهای طولانی تجربه برگزاری کلاسها به صورت حضوری را داشتهاند و اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا آموزشها مجازی شدهاند که در این صورت لازم است تا استادان به علت ناآشنا بودن این روند و مجازی شدن آموزشها با اندیشیدن تدابیر از میزان استرس دانشجویان کم کنند.
برنامه ریزیهای کوتاه مدت
زمانی درباره برنامه ریزیهای کوتاه مدت در کاهش استرس دانشجویان گفت: اگر دانشجویان از اول ترم تحصیلی برنامه ریزی کوتاه مدتی برای مطالعه دروس خود داشته باشند دیگر شب امتحان با هیچ مشکلی مواجه نخواهند بود، همچنین برنامه ریزی بلند مدت هم تاثیر بسیار زیادی در کاهش استرس دانشجویان خواهد داشت که برای یک ترم تحصیلی کفایت میکند تا دانشجو به خوبی دروس خود را بگذراند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/