به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در هفتمین نشست از سلسله نشستهای گفتوگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دو سویه بین وزارت آموزش و پرورش و دستگاههای مختلف کشور و با موضوع گفتوگو بر محور تحول با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، اعضای شورای معاونان و روسای ۷۶۰ منطقه در کشور برگزار شد، اظهار کرد: هدف ما از تشکیل این جلسات بررسی مسائل و مشکلات مشترک بین دو دستگاه و دستیابی به تفاهم مشترک برای حل این مسائل است.
حاجی میرزایی افزود: نقطه آغاز علم دیدن، شنیدن و اندیشیدن است و مهمترین جایگاهی که به دانش آموزان در بهتر دیدن، شنیدن و اندیشیدن کمک میکند و این سه ظرفیت را ارتقا میدهد، مدرسه است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کسب علم در افراد از همان ابتداییترین روزهای حیات آغاز میشود، تصریح کرد: کسب علم و دانش در دوره پیش از دبستان، ابتدایی و متوسطه دوام پیدا میکند و مهمترین زمان شکل گیری شخصیت دانش آموزان و کسب علم و اندوختن تجربه که بعدها در آینده دانش آموزان نقش تاثیرگذاری دارد، زمانی است که دانش آموزان در مدارس میگذرانند.
او ادامه داد: ما درصدد پرورش دانش آموزان پرسشگر، پژوهشگر، خلاق و نوآور هستیم که قادر باشند خوب بشنوند، تحلیلگر مسائل باشند و در نهایت خوب سوال کردن را بلد باشند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه آینده کشور در عملکرد امروز آموزش و پرورش خلاصه شده است، گفت: سنگ بنای هر کشور در آموزش و پرورش است و اگر این بنا درست پایه گذاری شده باشد، حتما در آینده جامعهای بهتر با عملکرد و بازدهی بالاتر خواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرحهای علمی و پژوهشی در جهت ارتقای سطح علمی دانش آموزان در مدارس، بیان کرد: طرحهایی مانند طرح جابربن حیان، طرح شهاب، جشنواره جوان خوارزمی، مسابقات علمی و پژوهشی که در آموزش و پرورش اجرا میشود و پژوهش سراها، که در دولت تدبیر و امید از ۳۰۰ پژوهش سرا به ۶۶۵ پژوهش سرا افزایش یافته، با هدف ارتقای علمی دانش آموزان است. در صدد توسعه فناوریهای نانو، سلولهای بنیادی پزشکی، زیست فناوری، گیاهان دارویی و طب ایرانی هستیم و محصولات ارزشمندی را برای آشنایی دانش آموزان با مفاهیم اولیه این موضوعات تولید کردهایم.
او حمایت از پژوهشگران و مخترعان را بسیار با اهمیت دانست و اظهار کرد: حمایت از دانش آموزان مخترع و پژوهشگر میتواند ضمن ایجاد انگیزه در دانش آموزان به آنها در پیشبرد اهداف و مقاصد علمی کمک کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شرایط کرونا و آموزش مجازی در سال جدید تحصیلی بیان کرد: شیوع کرونا ما را با وضعیت جدیدی روبرو کرد و مجبور بودیم بسیاری از آموزشها را به فضای مجازی منتقل و در آنجا ادامه دهیم. در زیست بوم جدید روابط بین دانش آموز، معلم، مدرسه و درس تغییر کرد. در این شرایط نقش دانش آموزآن هم تغییر کرده و دیگر تنها به عنوان آموزش بیننده مطرح نیست؛ بلکه در زیست بوم جدید دانش آموزان باید دارای تکاپو، ابتکار و خلاقیت بیشتری نسبت به قبل باشند.
او ادامه داد: کرونا علی رغم مخاطراتی که به همراه داشت، به همین نسبت دارای اثرات خوبی هم بود. اگر چه در شرایط کرونا مجبور شدیم برای احترام به نگرانی والدین و خانوادهها به آموزش مجازی رجوع کنیم، اما از آنجایی که مدرسه جایگاه ارتقای تعاملات اجتماعی و یادگیری مهارتهای اجتماعی دانش آموزان است و این مطلب اثبات شده است، سیاست آموزشی سال تحصیلی جدید را بر آموزش حضوری گذاشتیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش غیرحضوری به برقراری عدالت آموزشی در کشور کمک کرده است، گفت: یکی از مهمترین تغییرات مثبتی که از کرونا در کشور ایجاد شد، فرآیند آموزش غیرحضوری و آموزش در فضای مجازی است. تا قبل از این محتواهای آموزشی سطح اول کشور تنها میتوانست در اختیار تعداد محدودی از دانش آموزان قرار گیرد، ولی امروز با راه اندازی شبکه آموزش دانش آموز (شاد)، قادر هستیم محتوای تولید شده را در اختیار تمام دانش آموزان در سراسر کشور قرار دهیم و این به برقراری عدالت آموزشی کمک شایانی است. امروز این امکان را داریم که دانش آموزان در هر نقطه از کشور بتوانند از تدریس بهترین اساتید بهره ببرند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه شبکه شاد یک پاسخ ملی و راهبردی به کرونا در بحث آموزشی است، ادامه داد: شبکه شاد در آغاز مسیر است و به طور حتم دارای مشکلاتی است که باید برای حل آنها تلاش کنیم. خوشبختانه سرعت پیشرفت و ارتقای شبکه شاد و پوشش دهی دانش آموزان در این شبکه بسیار خوب هست و هر روز شاهد پیشرفت این شبکه هستیم. ما توانستیم برای ساعتی از روز که ترافیک زیاد است کلاسهای درسی دانش آموزان را به گونهای برنامه ریزی کنیم که از بار ترافیکی کاسته شود و دانش آموزان دسترسی بهتری به اینترنت داشته باشند و خوشبختانه اکنون در این قسمت مشکلی نداریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه عرصه فعالیتهای شبکه شاد و آموزش در فضای مجازی یکی از عرصههایی است که میتواند زمینه همکاری مجموعه دو دستگاه را توسعه دهد، بیان کرد: بخشهای گستردهای در کشور هستند که در حوزه اپلیکیشنها و استارت آپها کار میکنند. در کشور ما عرصه خدمات آموزشی، چون حول محور کنکور شکل گرفته است عملا اهداف نظام تعلیم و تربیت را حمایت نمیکند و بیشتر مسئله ورود و موفقیت دانش آموزان در کنکور را هدف قرار میدهد، در حالی که تنها هدف نظام تعلیم و تربیت ورود و عبور دانش آموزان از سد کنکور نیست. بلکه باید بتوانیم افرادی فعال، خلاق، با تدبیر و موثر در آینده تربیت کنیم. شبکه شاد میتواند از طریق اعمال استانداردهایی عرضه خدمات آموزشی را در راستای تعلیم و تربیت تقویت کرده و پیش ببرد.
او گفت: المپیادها مورد تاکید مقام معظم رهبری است و از جمله زمینههای فعالیت و همکاری ما و حوزه علمی و فناوری است و به جدیت در حال برنامهریزی در این مسیر هستیم تا بتوانیم به موفقیتهای بیشتر در این زمینه برسیم.
انتهای پیام/