تهدید صنعت طیور استان اردبیل/ بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کمین است

مدیر کل دامپرزشکی استان اردبیل گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کمین است و مزارع پرورش طیور استان اردبیل را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،  بهلول تکلوی، مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در جلسه ستاد کنترل و پیشگیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که به منظور مبارزه با شیوع احتمالی این بیماری در استان و هماهنگی‌های بیشتر با دستگاه‌های اجرائی مرتبط تشکیل یافت به فعالان صنعت طیور نسبت به شیوع احتمالی این بیماری هشدار داد و گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حـاد پرندگان در کمـین اسـت و مزارع پرورش طیور استان را تهدید می‌کند.

او افزود: شروع فصل سرما و آغاز مهاجرت پرندگان وحشی و مهاجر و ورود آن‌ها به مناطق مختلف استان از یک طرف و رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور‌های روسیه و قزاقستان از طرف دیگر احتمال ورود ویروس این بیماری و درگیری طیـور صنعتی و طیـور روستایی و بومی استان را تشدید می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: ضرورت دارد عموم مرغداران، صاحبان مـزارع پـرورش مرغ و نیز فعالان صنعت طیور کاملاً هوشیار بوده و ضمن رعایت مقررات بهداشتی و موازین امنیت زیستی، هشدار‌های دامپزشکی را جدی گرفته و همکاری‌های لازم را با دامپزشکی انجام دهند.

تکلوی عنوان کرد: پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا به این بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال دهند و لازم است اقدامات پایش بیماری به صورت مستمر تشدید شود.

او با یادآوری اینکه سهل انگاری در رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه‌ای توسط مدیریت واحد‌های پرورش می‌تواند منـجر به فاجعه‌ای جبران ناپذیر شود افزود: هدف از تشکیل این ستاد تدوین برنامه‌های پشیگیرانه است تا در صورت شیوع احتمالی این بیماری غافلگیر نشده و بتوانیم با واکنش سریع و به موقع اقدامات لازم را انجام دهیم.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به تعدد وجود مزارع پرورش مرغ مادر، گوشتی و تخم گذار و رتبه برتر استان در تولید مرغ و اقدامات ضروری در راستای اهمیت و حساسیت موضوع تجربیات بیماری در سنوات گذشته را مورد تأکید قرار داد و گفت: با رعایت دستورالعمل و پروتکل‌های بهداشتی دامپزشکی، توجه فعالان صنعت طیور به مسائل بهداشتی، جلوگیری از جابجائی هر گونه طیور، تخم مرغ و نهاده‌های مرتبط بـدون مجوز دامپزشکی از یک طرف و همکاری بین بخش دستگاه‌های مرتبط و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب از طرف دیگر می‌توان از شیوع این بیماری در استان پیشگیری کرد.

او افزود: لازم است مرغداران ضمن بیمه طیور خود، وجود هرگونه تلفات احتمالی و غیر عادی یا افت معنی دار و کاهش مصرف آب و دان طیور واحد‌های پرورش خود را به دامپزشکی اطلاع دهند تا با انجام نمونه برداری و ارسال نمونه اقدامات لازم در قالب معیار‌های بهداشتی در سریعترین زمان ممکن انجام شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در عین حال از عموم شهروندان و روستائیان خواست از ورود به زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و وحشی و از هرگونه تماس مستقیم با این پرندگان و شکار آن‌ها جداً خودداری کرده و ضمن گزارش هرگونه تلفات غیر عادی به نزدیکترین مرکز دامپزشکی از خرید طیور روستایی و بومی خودداری کنند.

تکلوی تصریح کرد: در هر حال مهمترین اصل در این راستا پیشگیری است هر چند با همکاری دستگاه‌های مرتبط استان این آمادگی وجود دارد که در صورت شیوع احتمالی اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام/ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.