مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: اهدای خون در استان در ۷ ماه گذشته امسال نسبت به پارسال ۱۴ درصد کم شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مجید عبداللهی مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: میزان مراجعه به سازمان انتقال خون در استان نیز در مدت یادشده ۱۶ درصد کم شده است. امسال تعداد مراجعه‌های ۷ ماه گذشته ۹۵ هزار و ۳۱۴ نفر و تعداد اهدای خون ۷۲ هزار و ۹۲۳ نفر بوده که کاهش ذخایر خونی را به همراه داشته است.

او افزود: اکنون ذخایر خونی استان به‌شدت رو‌ به‌کاهش است و با ادامه این روند در روز‌های آینده، پاسخگویی به بیماران نیازمند و مراکز درمانی با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد.
 
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: یکی از علل کاهش اهدای خون باور غلط انتقال ویروس کرونا از این طریق است. ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونا با اهدای خون به افراد منتقل نمی‌شود و متأسفانه تصوری غلط در بین مردم به وجود آمده است که ویروس از این طریق منتشر می‌شود.

عبداللهی با اشاره به اینکه اداره انتقال خون استان از ۶۱ مرکز بهداشتی و درمانی پشتیبانی می‌کند، بیان کرد: پس از شیوع دوباره ویروس کووید ۱۹ در استان، به‌ویژه مشهد مقدس، مراجعه اهداکنندگان به‌شدت کاهش یافت که باتوجه‌به نیاز مبرم به خون و فراورده‌های خونی سالم در بیمارستان‌های استان، اکنون انتقال خون استان کمبود شدید ذخایر خون دارد.

او تصریح کرد: افراد مؤمن، خیر و نوع‌دوست در چنین شرایطی بیماران و نیازمندان به خون و انواع فراورده‌های خونی را تنها نگذارند و با مراجعه به مراکز انتقال خون باعث برطرف‌شدن نیاز بیمارستان‌ها و بیماران به‌ویژه افراد مبتلا به تالاسمی، هموفیلی و سرطان شوند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی تاکید کرد: برای جلوگیری از اتلاف وقت اهداکنندگان، مدیریت بهتر اهدای خون و همچنین تکریم اهداکنندگان، سامانه نوبت‌دهی اینترنتی آماده شده است که اهداکنندگان می‌توانند با مراجعه به سایت nobatdehi.ibto.ir با انتخاب استان، شهر، پایگاه، روز و ساعت مراجعه، پس از دریافت کد رهگیری به مرکز خون‌گیری مراجعه کنند و بدون نوبت پذیرش شوند.

 پایگاه‌های فعال اهدای خون در شهر مشهد عبارت‌اند از:
پایگاه امام رضا (ع): میدان تقی‌آباد - ابتدای خیابان دانشگاه
پایگاه امید: خیابان شیرازی - نبش شیرازی ۳ - مجتمع تجاری اقامتی امید - طبقه منفی ۱
پایگاه شهید سلیمانی (میلاد): آزاد شهر - چهارراه میلاد - بین استقلال ۲ و ۴
پایگاه شهید کریمی: قاسم‌آباد - چهارراه مخابرات - شریعتی ۲۸
پایگاه مهر: بولوار ابوطالب- نبش ابوطالب ۳۳
پایگاه امام رضا (ع) در نوبت صبح و عصر و سایر پایگاه‌ها در نوبت صبح آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون خواهند بود. ساعت پذیرش پایگاه‌ها در نوبت صبح از ۷:۴۵ تا ۱۳ و در نوبت عصر از ۳۰: ۱۴تا ۴۵: ۱۸است. ضمن اینکه همراه‌داشتن کارت ملی و ماسک برای اهدای خون الزامی است.
 
انتهای پیام//ا.د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.