زالی گفت: روز گذشته ۵۰۰ بیمار کرونایی در تهران مرخص شده اند و تعداد ترخیصی‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیمار با آمار بستری فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در جمع خبرنگاران درباره اثربخشی یک داروی ترکیبی گیاهی در بیماران کرونایی اظهار کرد: دارویی گیاهی با ترکیب سه گانه خاصیت ضد ویروسی پیدا کرده است و فاز حیوانی با موفقیت پاس شده است و در فاز دوم این دارو روی ۱۶۰ نفر و در فاز بعدی روی ۵۰۰ بیمار مورد آزمایش قرار گرفته است و این دارو نتایج مثبتی در فاز اولیه بیماری کرونا داشته است.

زالی درباره آمار روزانه کرونا در تهران بیان کرد: تعداد مراجعان سرپایی در تهران ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر بوده که ۶ هزار نفد به بخش سرپایی مراجعه و ۴۷۰۰ به مراکز بهداشتی مراجعه کرده بودند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به آمار کرونا در تهران گفت: آمار بیماران بستری در روز گذشته ۸۹۰ بود که ۱۷۰ نفر در بخش مراقبت ویژه بستری شده اند و بالغ بر ۶۷۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان هابستری هستند.

او ادامه داد: روز گذشته ۵۰۰ بیمار کرونایی در تهران مرخص شده اند و تعداد ترخیصی‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیمار با آمار بستری فاصله دارد و نسبت بستری به ترخیص منفی است و روند بستری‌ها صعودی این و امروز بیماران شرایط متفاوت تری از نظر بالینی دارند و ۸۸ بیمار کرونا مثبت هم فوت شده اند.

زالی گفت: تعطیلی ۲ هفته‌ای کلانشهر‌هایی مانند تهران را ۶۵ رئیس دانشگاه علوم پزشکی و وزیر بهداشت به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده اند.

او اظهار کرد: در شهر تهران، یکی از معضلات جدی، حمل و نقل عمومی است در شهر تهران حمل و نقل عمومی در تناسب با میزان نیاز این شهر در طول 15 سال اخیر نبوده است ناوگان اتوبوسرانی و مترو تهران در سالهای اخیر توسعه قابل قبولی نداشته‌اند.

زالی کمبود درآمد اختصاصی شهرداری گرانتر شدن اقدامات برای توسعه حمل و نقل عمومی را از علل مشکلات موجود در ظرفیت حمل و نقل عمومی دانست.

زالی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم میزان زیرساخت موجود در زمینه حمل و نقل عمومی در شهر تهران تنها پاسخگوی یک سوم تقاضای موجود است یعنی در زمان حاضر نیاز به افزایش سه برابری ظرفیت حمل و نقل عمومی داریم که این امر در کوتاه مدت امکان پذیر نیست به همین دلیل درخواست ما مدیریت سفر‌های درون شهری است تا فشار از روی حمل و نقل عمومی تهران برداشته شود.

او ادامه داد: در شهر تهران، یکی از معضلات جدی، حمل و نقل عمومی است در شهر تهران حمل و نقل عمومی در تناسب با میزان نیاز این شهر در طول پانزده سال اخیر نبوده است و ناوگان اتوبوسرانی و مترو تهران در سال‌های اخیر توسعه قابل قبولی نداشته‌اند.

زالی کمبود درآمد اختصاصی شهرداری گرانتر شدن اقدامات برای توسعه حمل و نقل عمومی را از علل مشکلات موجود در ظرفیت حمل و نقل عمومی دانست.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم میزان زیرساخت موجود در زمینه حمل و نقل عمومی در شهر تهران تنها پاسخگوی یک سوم تقاضای موجود است یعنی در زمان حاضر نیاز به افزایش سه برابری ظرفیت حمل و نقل عمومی داریم که این امر در کوتاه مدت امکان پذیر نیست به همین دلیل درخواست ما مدیریت سفر‌های درون شهری است تا فشار از روی حمل و نقل عمومی تهران برداشته شود.

زالی با بیان اینکه شرایط فعلی کشور اقتضا می‌کند که دو هفته تعطیلی در بسیاری از نقاط کشور اعمال کنیم، گفت: درخواست تعطیلی دو هفته‌ای تهران به این دلیل است که بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و یک زمان ریکاوری برای تیم درمان فراهم کنیم. افزایش فزاینده تعداد تخت‌های بستری کرونا در اکثر استان‌های کشور موجب شده است که توان تیم‌های بهداشتی درمانی تحت‌الشعاع قرار بگیرد. نکته بعدی این است که به دلیل گستردگی میزان انتقال و آلودگی سریع و سرایت‌پذیری ویروس کرونا در اکثر فضا‌های عمومی و اجتماعی کلانشهر‌ها راهی جز تعطیلی برای شکستن این زنجیره انتقال باقی نگذاشته است.

او افزود: تنها راه موثر برای شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا تعطیلی یا لاک‌داون است و به همین دلیل در نظرات کارشناسی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و نامه آن‌ها به وزیر بهداشت این مسئله آورده شده است.

زالی گفت: محدودیت‌های اعمال شده در سطح کشور تا کنون به اندازه کافی نتوانسته است زنجیره ویروس کرونا را بشکند ما امروز باید بپذیریم اکثر نقاط شهری ما به ویروس آلوده شدند و تنها راه شکست زنجیره توقف قابل قبول فعالیت‌های روزمره به مدت دو هفته است

او در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر تعطیلی دو هفته‌ای بر کنترل کرونا تصریح کرد: درخواست تعطیلی دو هفته‌ای علت علمی دارد. ویروس کرونا دوره نهفتگی دوهفتگی دارد به همین دلیل درخواست ما تعطیل دو هفته‌ای است و تعطیلی یک هفته‌ای از لحاظ اپیدمیولوژیک روی بیماری تاثیر ندارد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد: آن‌چه اهمیت دارد این است که این تعطیلی مقطعی است و برنامه‌های ما مانند بیماریابی فعال و امکان ردیابی بیماران پس از تعطیلی دو هفته‌ای باید جهت جلوگیری از گسترش ویروس عملیاتی شود.

او درخصوص تاثیر تعطیلی مشاغل پس از ساعت ۱۸ بر جلوگیری از گسترش کرونا گفت: در کلانشهر تهران زمان می‌برد تا بخواهیم تحلیلی از آثار این اقدام داشته باشیم، اما به نظر می‌رسد که فعالیت‌های اقتصادی مشاغل و کارمندان عموماً در ساعات اولیه روز صورت می‌گیرد و پس از ساعت ۶ عصر اکثر تردد‌ها غیرضروری است؛ بنابراین ایجاد محدودیت‌های درون شهری در ساعاتی که با ریتم موجود در شهر همخوانی ندارد آثار دراز مدتی نخواهد داشت و یک امر گذراست.

زالی بیان کرد: می‌توانیم پس از اجابت درخواست تعطیلی دو هفته‌ای مدل‌های مختلفی را برای محدودیت‌ها طراحی کنیم.

او ادامه داد: تغییرات شیفت کارمندان و مشاغل، زوج و فرد کردن برخی مشاغل، توسعه دادن ساعات کاری مشاغل ضروری و اساسی از جمله برنامه‌هایی است که می‌توان برای کاهش پیک ساعات فعالیت و تردد اجرا کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
سریعتر تصمیم بگیرید
داریم از بین می رویم
آخرین اخبار