مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

پارس جنوبی سهم ۴۰ درصدی در تولید بنزین کشور دارد

محمد مشکین فام گفت: بخشی از میعانات گازی تولید شده در میدان پارس جنوبی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس فرستاده می‌شود تا این میدان سهم ۴۰ درصدی در تولید بنزین کشور داشته باشد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بیان کرد: در حالی ظرفیت تولید گاز ایران از پارس جنوبی در هفت سال گذشته ۲.۵ برابر شده که بخشی از میعانات گازی به‌عنوان خوراک به پالایشگاه ستاره خلیج فارس ارسال و ۴۰ درصد بنزین مورد نیاز کشور از حوزه پارس جنوبی تأمین می‌شود.

او  با اشاره به اینکه حدود ۲۰ سال از توسعه میدان مشترک پارس جنوبی در سمت ایرانی آن می‌گذرد، افزود: ظرفیت تولید گاز ایران از این میدان به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده و ۷۵ درصد از گاز مصرفی ایران در حوزه پارس جنوبی تولید می شود.

۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: تا اینجای کار نیز ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و از سال ۹۲ به بعد یعنی در هفت سال گذشته، ظرفیت تولید گاز از این میدان ۲.۵ برابر شده است.

مشکین فام عنوان کرد: حجم تولید میعانات گازی با توجه به تولید گاز، حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز است که به شکل عمده به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان خوراک منتقل می‌شود، در حالی که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ۴۰ درصد بنزین کشور را تأمین می‌کند و می‌توان گفت ۴۰ درصد بنزین ایران از پارس جنوبی تأمین می‌شود.


بیشتر بخوانید


۱۵ هزار نفر در طرح‌های پارس جنوبی فعالیت می‌کنند

او با اشاره به شرایط کرونایی جامعه گفت: ابتدای شیوع کرونا فعالیت‌ها کُند شد، اما با پیاده‌سازی رویه‌های بهداشتی شرایط کنترل شد و اکنون مشکل خاصی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس عنوان کرد: اکنون ۱۵ هزار نفر در طرح‌های پارس جنوبی فعالیت می‌کنند و در بدو ورود کنترل‌های بهداشتی انجام می‌شود و هنگام کار نیز مبادی نظارتی( HSE) کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند.

مشکین فام همچنین تنها سکوی پارس جنوبی را که حفاری باقی‌مانده دارد، موقعیت فاز ۱۱ دانست که دکل حفاری در موقعیت این فاز مستقر شده و برنامه این است که از مجموع ۱۲ حلقه چاه، پنج حلقه چاه آماده و تولید آغاز شود.

او افزود: بعد از آن هم‌زمان با تولید از این پنج حلقه چاه، هفت حلقه چاه دیگر را حفاری می‌کنیم. پیش‌بینی این است که ظرف ۱.۵ سال آینده بتوانیم تولید زودهنگام را از بلوک فاز ۱۱ محقق کنیم.

عدم النفع بودن فاز ۱۴ پارس جنوبی صحت ندارد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس  درباره مطالب مطرح شده در خصوص توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی هم بیان کرد: در موضوع فاز ۱۴ عدم‌النفع صحت ندارد و دقت لازم نشده است. این فاز چهار سکوی تولیدی دارد و برداشت حداکثری ایران اکنون انجام می‌شود. هرچند این بلوک از مرز دور است، اما، چون مشترک است، برداشت می‌شود. گاز این فاز به پالایشگاه فاز‌های ۱۲ و ۱۹ منتقل می‌شود، بنابراین هیچ مشکلی در زمینه عدم‌النفع برداشت این فاز از پارس جنوبی نداریم. چنانچه پالایشگاه فاز ۱۴ آماده شود و گاز بلوک را به پالایشگاه فاز ۱۴ بدهیم، نصف ظرفیت پالایشی پالایشگاه فاز ۱۲ خالی خواهد ماند، زیرا یکی از بلوک‌های فاز ۱۲ خشک است، پس باید به فکر توسعه بخشی از میدان‌های جدید برای جبران کمبود خوراک فاز ۱۲ بود.

مشکین فام ادامه داد: از همین رو با توجه به کمبود منابع مالی ساخت پالایشگاه فاز ۱۴ در ابتدا از اولویت خارج شد، زیرا در شرایط تحریم نمی‌توانستیم منابع مالی را بین تمامی این طرح‌‎ها پخش کنیم و تمرکز در پالایشگاه‌هایی بود که زودتر به تولید برسند و بلوک‌هایی را که در مرز با قطر هستند توسعه دهیم و اجازه مهاجرت گاز را ندهیم.

او گفت: عدم‌النفع از نظر ما این است که گاز به سمت قطر برود، وگرنه اینکه گاز برداشت‌شده در کدام پالایشگاه تصفیه شود تفاوتی ندارد.

یلدا در همسایگی پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال، مشعل پالایشگاه فاز ۱۴ را نیز روشن کنیم. در بخش دریا نیز به جز بلوک فاز ۱۱، توسعه به اتمام رسیده و ۳۶ سکو از ۳۹ سکوی تعریف شده تحویل بهره‌بردار است.

مشکین فام درباره کشف میدان جدیدی در نزدیکی پارس جنوبی هم گفت: میدان نفتی یلدا در نزدیکی پارس جنوبی است که مدیریت اکتشاف مسئولیت آن را برعهده دارد و ما همکاری می‌کنیم، اما هنوز مطالعات تکمیل نشده است.

او همچنین افزود: در نظر داریم میدان پارس شمالی را که میدان غیرمشترکی است برای ادامه کار و جبران کمبود خوراک پالایشگاه‌های پارس جنوبی توسعه دهیم، زیرا بعد از گذشت چهار سال افت تولید از میدان پارس جنوبی اتفاق می‌افتد. از همین رو باید به فکر تأمین کمبود خوراک ۱۳ پالایشگاه باشیم.علاوه بر پارس شمالی، میدان‌های کیش و گلشن و فردوسی نیز برای جبران کمبود خوراک پارس جنوبی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به بندر خدماتی و صادراتی تنبک هم اشاره کرد و گفت: بخش اول این بندر مربوط به انبار و صادرات گوگرد است که پیشرفت خوبی دارد و تا پایان سال انبار گوگرد تولیدی از سایت ۲ پارس جنوبی را آغاز و برای صادرات اقدام می‌کنیم. بخش دوم مربوط به دو اسکله صادرات گاز مایع سرد (پروپان و بوتان-LPG) است که نخستین اسکله تا پایان دی وارد مدار می‌شود.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.