حضرت عبدالعظیم حسنی از جمله امامزادگانی است که تمام وجود خود را برای رسیدن به اهداف الهی هزینه کرد.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالعظیم حسنی مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث است. نسب او با چهار واسطه به امام حسن (ع) می‌رسد.

عبدالعظیم حسنی، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) را درک کرده و نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی (ع) عرضه داشت و در زمان او وفات یافت. حرم حضرت عبدالعظیم واقع در شهر ری و زیارتگاه شیعیان است. در برخی روایات ثواب زیارت قبر او برابر با ثواب زیارت قبر امام حسین (ع) دانسته شده است.


بیشتر بخوانید


علامه حلی در شرح حال عبدالعظیم او را عالمی پرهیزکار معرفی می‌کند، محدث نوری نیز نقل می‌کند که وی مردی پارسا، معروف به امانت، صداقت در گفتار، عالم به امور دین، قائل به توحید و عدل و دارای احادیث بسیار بود. تقوا پیشگی و درستکاری عبدالعظیم حسنی باعث بلندی جایگاه و مقام وی نزد ائمه اطهار بود.

جایگاه محبت الهی در روایات و سیره حضرت عبدالعظیم حسنی

در باب عظمت علمی ایشان همین مقدار کافی است که ابو تراب رویانی می‌گوید: شنیدم که ابو حماد رازی می‌گفت در سامرا بر امام هادی (ع) وارد شدم و از بعضی مسائل حلال و حرام پرسیدم. چون قصد وداع داشتم حضرت فرمودند: چنانچه در امور دینی در [تشخیص]حلال و حرام، مسئله‌ای بر تو دشوار شد از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی سؤال کن و سلام مرا به او برسان.

حضرت عبدالعظیم (ع) عارفی بوده که شب‌ها به عبادت، روز‌ها روزه دار بود و با کمی تامل در شیوه زندگی ایشان مشاهده می‌کنیم که این امام زاده اهل ساده زیستی و بی توجهی به دنیا بوده و از همه مهمتر تمام وقت خود را هزینه یاری به امام و دعوت مردم به ولایت مداری کرده است.

جایگاه محبت الهی در روایات و سیره حضرت عبدالعظیم حسنی

حجت الاسلام و المسلمین امیر عسگری کارشناس و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شیوه و روش زندگی حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: شیوه زندگی و سیر و سلوک حضرت عبدالعظیم یادآور اویس قرنی است که از تمام لذات و امور دنیوی دست شست و برای دیدار محبوب و معشوقش؛ ذات بی بدلیل عالم امکان حضرت رسول اکرم (ص) از یمن حرکت کرد و عازم دیدار محبوبش شد؛ همین محبت الهی در وجود حضرت عبدالعظیم او را از مدینه به عراق و در نهایت برای ادای دین به ری فرستاد.

جایگاه محبت الهی در روایات و سیره حضرت عبدالعظیم حسنی

وی به ضرورت ایجاد محبت الهی در ذات انسان اشاره کرد و افزود: پیامبر (ص) در روایتی می‌فرمایند: «للناس و هم مجتمعون عنده: أحبّوا اللّهَ لِما یَغْدُوکم به مِن نِعَمة، و أحبّونی للّه تعالی، و أحبّوا قرابتی لی «به خدا عشق بورزید، زیرا هر روز به شما نعمت می‌دهد و مـرا بـرای خدا دوست بدارید و به نزدیکانم برای من محبت کنید. این روایت، تفسیر برخی آیه‌های قرآن در باب محبت است به عنوان مثال آیه ۳۱ سوره آل عمران که خداوند می‌فرماید: «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فـَاتَّبِعُونِی یـُحْبِبْکُمُ اللّه»؛ بگو (ای پیغمبر): اگر خدا را دوست می‌دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد.

جایگاه محبت الهی در روایات و سیره حضرت عبدالعظیم حسنی

این کارشناس مذهبی به روایتی از حضرت عبدالعظیم که در سیره دلدادگان وادی عشقِ الهـی بـسیار آمـوزنده است، اشاره و مطرح کرد: حضرت عبدالعظیم از امام جواد (ع) و ایشان از امام باقر (ع) نـقل مـی‌کند که موسی بن عمران در مکالمه‌ای با پروردگار پرسید: پاداش کـسی کـه در پیـشگاهت به نماز بایستد چیست؟ خداوند فرمود‌: به حالتی که در رکوع و سجود و قیام و قعود دارد، بر ملائکه‌ام مباهات و افـتخار مـی‌کنم و بـه هر که من مباهات کنم، عذابش نمی‌کنم. در ادامه دوباره موسی پرسید: پاداش کسی که آزارش را از مردم بازدارد و خوبی‌ها و خیراتش را بـر مـردم ارزانـی دارد، چیست؟ خداوند پاسخ داد:‌ای موسی، روز قـیامت آتـش نـدایش کند من به هیچ وجه به تو دسترسی ندارم. دوباره حضرت موسی پرسید:پاداش آن کسی که با دل و زبان به یاد تو باشد چیست؟ خداوند فرمود: روز قیامت او را در سایه عرشم و در کنف حمایت خودم قرار مـی‌دهم.

جایگاه محبت الهی در روایات و سیره حضرت عبدالعظیم حسنی

وی در پایان افزود: این روایت از حضرت عبدالعظیم حسنی اشاره به این نکته دارد مادامی که در مسیر الهی و سیر الی الله باشیم و خود را زیر پرچم پرورگار قرار دهیم خدا نیز از ما حمایت می‌کند و ما را از گزند و شر دنیا و آخرت حفظ می‌نماید البته به شرط آنکه محبت در قلبمان خالص و فقط برای خداوند باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
السلام علیک یا حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۰۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
به تو از دور سلام السلام علیک یا حضرت عبدالعظیم حسنی ع .التماس دعا و صلوات .
آخرین اخبار