فرماندهان سودانی در دیدار با هیئت اعزامی رژیم صهیونیستی اعلام کردند می‌توانند از ارسال سلاح به گروه‌های مقاومت حاضر در نوار غزه جلوگیری کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، با وجود تلاش رژیم صهیونیستی برای تسریع در حل و فصل نهایی عادی سازی روابط با سودان، مقامات این کشور هر گونه رابطه‌ای با این رژیم را تکذیب می‌کنند، اما یک هیئت نظامی صهیونیست در هفته جاری به خارطوم -پایتخت سودان- سفر و با مسئولان نظامی این کشور دیدار کرد.

منابع آگاه در خصوص این دیدار اعلام کردند که هیئت صهیونیستی که رئیس شعبه خاورمیانه و آفریقای شورای امنیت ملی این رژیم در رأس آن بود، مذاکرات چند ساعته‌ای با مسئولان نظامی سودان داشته است، ولی «عبدالفتاح البرهان» رئیس «شورای حاکمیت» و فرمانده کل نیرو‌های مسلح سودان در این نشست حضور نداشته است و تنها گزارشی از دستاورد‌های این دیدار دریافت کرده است.

به گفته این منابع، مهمترین مسائلی که مطرح شد «همکاری نظامی در مبارزه با تروریسم» به صورت کلی و به صورت ویژه «همکاری اطلاعاتی برای جلوگیری از قاچاق سلاح به نوار غزه و در نتیجه تأمین امنیت راه ورود به آفریقا» بوده است.

در واقع صهیونیست‌ها با کمک فرماندهان سودانی قصد دارند مانع از ارسال سلاح به گروه‌های مقاومت حاضر در نوار غزه شوند.

این منابع افزودند که بعید نیست طرفین همچنین در مورد پروتکل‌هایی که شامل آموزش ارتش سودان و مسلح سازی آن است، به توافق رسیده باشند.

الاخبار نوشت که دولت سودان دیگر باید از سیاست سکوت، انکار و پافشاری بر بی اطلاعی از روابط داشتن با رژیم صهیونیستی دست بردارد، زیرا این در حالی است که رادیو ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد که این سفر روز دوشنبه انجام شده است و مقدمه‌ای برای سفر یک هیئت بزرگتر صهیونیستی است که طی هفته‌های آتی برای بررسی توافقنامه‌های مشترک در زمینه‌های کشاورزی، اقتصادی و آبیاری عازم خارطوم خواهد شد.

سفر هیئت صهیونیستی به سودان در حالی صورت گرفته که عرصه سیاسی سودان در رکود منتظر بازتشکیل دولت انتقالی در دو بخش شورای وزارتی و شورای حاکمیتی است و احتمال پیوستن سران جنبش‌های مسلحانه در خارطوم به دولت انتقالی نوعی پیشبرد روند عادی سازی روابط است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار