به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، خلیل رنجبر رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با گرامیداشت روز جهانی معلولان باشعار "همه ناتوانیها و عواقب ناشی از آنها قابل مشاهده نیستند"، اظهار کرد: این روز فرصت مناسبی است تا به وظیفه خود در قبال معلولین عمل و با نگاهی واقع بینانه توانمندیها و ظرفیتهای آنان را به جامعه نشان دهیم.
او با بیان اینکه معلولیت نه تنها عامل بازدارنده نیست بلکه در بسیاری از عرصهها سبب رشد و تعالی بیشتر نیز میشود، افزود: برخی معلولیت را پایان زندگی نمیدانند و این نقص را نوعی موهبت الهی تلقی میکنند که این امرباعث میشود این نقص را با شکوفایی سایر ابعاد وجودی جبران کنند.
رنجبر خاطر نشان کرد: معلولیت هرگز به معنای محرومیت نیست و هیچ انسانی فقط به دلیل داشتن نقص یا کاستی جسمی از حقوق انسانی و بشری خود محروم نمیشود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اعلام کرد: همه مسوولان باید دست به دست آموزش و پرورش دهند که خدمات آموزشی بهتری به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه دهیم.
رنجبر گفت: معلولیت یک پدیده جهانی، شایع و متعلق به همه کشورهاست و جوامع به تناسب شرایط، وضعیت، سطح آگاهی وبرخورداری به موضوع معلولیت نگاههای متفاوتی دارند، اما در هر صورت تولد یک کودک معلول در هر خانوادهای میتواند اتفاقی سخت و ناگواری باشد.
او با بیان اینکه معلولین بزرگترین اقلیت جهان هستند و معلولیت عارضهای طبیعی و اجتماعی است که محدودیتهای دائمی در زمینههای مختلف جسمی یا حرکتی، حسی، ذهنی و روانی برای افراد به همراه میآورد؛ تصریح کرد: آموزش هر سه دانشآموز با نیاز ویژه برابر با ۳۰ دانشآموز عادی و هزینه تحصیل یک دانشآموز با نیاز ویژه ۷ برابر هزینه تحصیل یک دانشآموز عادی است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با اشاره به آمار یکهزار و ۳۳۱ نفری دانشآموزان که در سال تحصیلی جاری در مدارس با نیازهای ویژه استان ثبت نام کردهاند، گفت: در بین هفت گروه دانشآموزی که از آموزش و پرورش با نیازهای ویژه استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت میکنند دانشآموز ان با نیاز ویژه ذهنی بیشترین آمار را دارند.
رنجبر گفت: از جمله موانع و محدودیتهای اجتماعی پیشروی معلولان غیر قابل دسترس بودن اماکن عمومی، حمل ونقل شهری، بینش منفی، نبود فرصتهای کاری، آموزشی، موانع قانونی و ... است.
او افزود: براساس برآوردهای انجام یافته نزدیک به ده درصد جمعیت جهان را، معلولان تشکیل میدهند که ازاین میزان بیشترین تعداد در کشورهای جهان سوم هستند لذا در راستای حمایت از این افراد فراهم آوردن زمینههای لازم برای تأمین مطالبات قانونی و حقوق معلولان، حفظ منزلت و جایگاه شایسته آنان، افزایش دسترسی پذیری در سطح شهر، مناسب سازی ساختمانها و اماکن دولتی و عمومی و تغییر نگرش از سایر اهدافی است که باید حل آن را در راس امور قرار داد.
رنجبر با اشاره به ۵ پروژه آموزشی، پرورشی و توانبخشی در دست ساخت آموزش وپرورش استثنایی استان در شهرستانهای سنندج، سقز و مریوان گفت: به دنبال بسط و گسترش عدالت آموزشی هستیم که این مهم در همه ابعاد آموزش و پرورش از جمله ساخت فضاهای آموزشی مناسب برای دانشآموزان مد نظر است.
او اظهار داشت: در راستای جبران کمبود فضاهای آموزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه استان، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تمهیدات ایجاد ۷ مرکز آموزشی، پرورشی و توانبخشی و ۷ مرکز مشکلات ویژه یادگیری را در استان فراهم کرده است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان از احداث مدرسه ۱۴ کلاسه خیرساز اوتیسم در سنندج خبر داد و گفت: این مدرسه پنجاه و سومین مدرسه اوتیسم کشور بوده که به همت خیرین مدرسه ساز احداث شده است.
او اضافه کرد: بر اساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا رشدی هستند، تشخیص به موقع این کودکان علاوه براینکه میتواند از بروز و تشدید معلولیتها در آنها جلوگیری کند، در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز موثر است.
رنجبر اظهار کرد: یکی از اولویتهای اصلی، پیشگیری از معلولیتهای مادرزادی و ژنتیکی است و خانوادهها باید آزمایشات و مشاورههای ژنتیک را جدی بگیرند تا از تولد کودکان معلول جلوگیری شود.
انتهای پیام/ع