به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دومین برنامه از سلسله نشستهای خانه ملت با حضور جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به صورت مجازی توسط شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور برگزار شد.
در این نشست لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مسائل ملی و استانی بررسی شد که در آن دانشجویان به طرح سوالات و مطالبات خود پرداختند.
جعفر قادری عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد لایحه بودجه۱۴۰۰، بیان کرد: در ماهیت این بودجه بیش از ۴۰ درصد از منابع وابسته به درآمدهای نفتی و فقط ۲۹ درصد درآمدها از درآمدهای مالیاتی بوده که نسبت پایینی است.
او با بیان اینکه با این بودجه نفتی، اتکا به منابع مالیاتی کمتر شده و اشکال جدی به آن وارد است، افزود: از این نظر که بخش قابل توجهی از منابع را از طریق استقراض از مردم تامین میکند که موجب استقراض از بانک مرکزی میشود و افزایش پولی، نقدینگی و نرخ تورم را به دنبال دارد و بیشترین آسیب هم در این جریان متوجه قشر کم درآمد و حقوق بگیر جامعه میشود.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رشد وابستگی به نفت، کاهش سهم درآمدهای مالیاتی و فرض خوشبینانه دولت مبنی بر صادرات روزانه بین یک میلیون تا ۲.۳ میلیون بشکه نفت در شرایط تحریم یک فرض واقعی نیست و مشکلات جدی را متوجه کشور میکند.
قادری با اشاره به ایرادات و مشکلات جدی بودجه سال آینده، آن را شکننده برشمرد و گفت: جهت گیری و سمت و سوی فعالیتها و کارهای دولت به سمت مذاکره و کشاندن کشور و مردم به سمت برجام دو است که این نگاه دولت را در تدوین بودجه میتوان مشاهده کرد.
او بیان کرد: دولت مسیری را که برای تامین منابع در بخش عدم فروش نفت پیش بینی کرده، انتشار اوراق سلف نفتی است که در همان جلسه سران قوا مورد مخالفت رئیس و نمایندگان مجلس قرار گرفت و عملا ادامه پیدا نکرد، اما همان مورد مخالفت دوباره در بحث لایحه بودجه هم آمده از این رو مجلس نمیتواند با این لایحه موافقت کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مورد اقدامات مجلس در اصلاح لایحه بودجه گفت: مجلس طرحی را در دستور کار دارد و بندهایی از آن را مصوب کرده که در حقیقت طرح برخی احکام لازم برای تدوین بودجههای سالیانه بوده و اشارهای به ساز و کارهای اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، جلوگیری از خام فروشی، بحث توزیع عادلانه منابع بودجهای و درآمدهای آن، بحث تکیه و تاکید بر مالیاتها به ویژه مالیاتهای بر مصرف، شفافیت بودجه، کاهش سهم دولت که متاسفانه در لایحه دولت نادیده گرفته شده است و موجب رد آن در مجلس میشود و پس از اصلاح توسط دولت، دوباره به مجلس برگردد.
قادری ادامه داد: جهت گیری و سمت و سوی فعالیتها و کارهای دولت به سمت مذاکره و کشاندن کشور و مردم به سمت برجام دو است که این نگاه دولت را در تدوین بودجه میتوان مشاهده کرد.
او با بیان اینکه مجلس با بحث فروش اوراق سلف نفت مخالفت کرد و دولت دوباره آن را در لایحه بودجه آورد، افزود: این بدان معنا است که برای پاسخگویی به نیاز مردم راهی جز فروش نفت نداریم و برای این اقدام هم باید سمت مذاکره و برجامهای بعدی رفت که این نگاه در عملکرد دولت در تدوین بودجه مشاهده میشود.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، رابطه با آمریکا را مضر عنوان کرد و افزود: متاسفانه آمریکا صداقت خود را در این رابطه نشان نداده و به حداقلهای مذاکره پایبند نبوده از این رو توجیهی برای مذاکره با آمریکا یا تن دادن به قرارداد وجود ندارد.
قادری با بیان اینکه با ورود به مذاکرات و توافق و برگ برنده خود را یکی پس از دیگری از بین برده و تعهداتی برای خودمان ایجاد میشود، اضافه کرد: طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نبوده به ویژه کشوری که نقش غالب را دارد و با توجه به جایگاه آمریکا، میتواند اراده خود را بر کشورها تحمیل کند و این موجب میشود که دیگران جرات عمل به تعهدات خودشان نسبت به ما را نداشته باشند.
او تصریح کرد: باید به مسائل داخلی خودمان پرداخته و در صورت بی توجهی به مذاکرات، خیلی از مسائل و مشکلات حل میشود.
نماینده شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به ابزارهای نظارتی مجلس گفت: در مجلس، استیضاح رئیس جمهور رای بالایی هم میآورد، اما آیا در این شرایط استفاده از ابزار استیضاح و طرح سئوال از رئیس جمهور صلاح است؟ چرا که اینها مباحثی است که فقط به خود مجلس ارتباط پیدا نمیکند و باید با هماهنگی مجموعههای دیگر، مجموعه حاکمیت نیز به این جمع بندی برسد و شاید مصلحت جامعه را در چیزهای دیگری ببینند.
قادری با اشاره به قرارداشتن در ماههای پایانی دولت، گفت: مصلحت اندیشیها و محدودیت زمان که وجود دارد و نگرانی از ساز و کارهای معیوب در قانون مانند اجازه به رئیس جمهوری برای اداره وزارتخانه توسط سرپرست در زمان استیضاح وزیر، کار وزارت خانه را با مشکل روبرو کند و این تغییر و تحولات پی در پی میتواند مشکلاتی را ایجاد کند از این رو در شرایط فعلی از ابزارهای برنده خود در مجلس نمیتوانیم استفاده کنیم و از ابزارهای دیگری استفاده کردهایم.
او مصلحت اندیشی را عامل استیضاح نشدن رئیس جمهور دانست و افزود: جامعه شاید انتظار استفاده مجلس از ابزارهای برنده خود را داشته باشد، اما به دلیل برخی مصلحت اندیشیها که شاید درست هم باشد، این اتفاق نمیافتد چرا که برجسته شدن اختلافات سیاسی در کشور در شرایط فعلی، دشمن را ترغیب به افزایش فشارها به کشور میکند از این رو عدم انجام برخی از کارها در مجلس نشانه ناتوانی آن نبوده بلکه به دلیل مصلحت اندیشی و نگرانی که بدتر شدن اوضاع کشور است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با سازماندهی کارتن خوابها بیان کرد: کاستیها و خلاءهایی در قانون مربوط به ساماندهی کارتن خوابها به دلیل نبود متولی این قضیه وجود دارد که در این فاصله ۶ ماهه ۴۵ تا طرح اصلاح قانون داشتهام و با صحبتی که با آقای نجابت دیگر نماینده شیراز و زرقان داشتیم قرار شد با ایشان خلاءهای قانونی را در این رابطه پر کنیم.
قادری در رابطه با طرح مالیات بر عایدی سرمایه و خانههای خالی گفت: مالیت بر خانههای خالی که در مجلس مصوب شد و چندین مرتبه بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت و آخرین ایرادات شورای نگهبان هم مرتفع شد و دوباره دوباره شورای نگهبان رفت و منتظر نظر نهایی هستیم.
او بیان کرد: برای مالیات بر عایدی سرمایه بک بحث پیچیدهای بوده و اولیتر این است که دولت لایحه بیاورد، ولی دولت لایحهای نمیآورد و مجلس هم با توجه به ساز و کارهایی که در آن وجود دارد شاید طرح پختهای از آن بیرون نیاید.
این استاد دانشگاه با انتقاد از سرعت عمل پایین عنوان کرد: با این سرعت و این دقت ما به جایی نمیرسیم و باید فرآیندها را در مجلس اصلاح کنیم و در عین حال طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمسیون مصوب شده و قرار است در صحن مجلس آورده شود.
قادری در مورد قانون جمعیت گفت: قانون جمعیت و تعالی خانواده که بخشی از مشکلات قوانین قبلی را مرتفع میکند الان اصل هشتاد و پنجی شد و مجلس میتواند به صورت موقت وضع قوانین را به کمیسیونها واگذار کند و در کمسیون مشترک در حال بررسی است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از جمع بندی قانون جمعیت و تعالی خانواده و ارسال آن به شورای محترم نگهبان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در صورت تایید، طرح به مدت ۴ یا ۵ سال به صورت آزمایشی اجرا میشود که در آن سعی کردیم ایرادات و اشکالات قانون تسهیل ازدواج حل شود و فرزند آوری و ازدواج را تسهیل کند.
انتهای پیام/