رئیس دانشکده شمسی پور گفت: تا سال ۲۰۱۸ در زمینه ارتباط مقالات پژوهشی با جامعه جایگاه خوبی داشتیم، اما در دو سال اخیر حدود ۸ درصد در این زمینه افت کرده ایم.

احمدرضا حقیقی، رئیس دانشکده شمسی پور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دانشگاه شمسی پور در سال ۹۸_۹۹ در حوزه ISI تعداد ۲۲ مقاله علمی و ۱۳ مقاله پژوهشی را به چاپ رسانده است.

حقیقی با بیان اینکه بودجه‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها به دو شکل تقسیم بندی می‌شوند، تاکید کرد: بودجه‌های پژوهشی که دانشگاه‌ها در نظر می‌گیرند شامل قرارداد‌های مربوط با بخش‌های رشد و شکوفایی دانشگاه یا ارتباط با سازمان‌ها و نهاد‌های گوناگون است که به اینصورت تامین می‌شوند.

او درباره جایگاه کشور ایران در تولید مقالات علمی- پژوهشی، گفت: طی ۱۰ سال گذشته ایران در منطقه خاورمیانه همواره رتبه یک یا دو را در تولید مقالات علمی داشته است، اما نوع دیدگاه‌های پژوهشی ما باید بیشتر جنبه تولید محور باشد. به خصوص در دو یا سه سال گذشته با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در جهش تولید لازم است تا به سمت و سوی مقالات فناور و مهارتی حرکت کنیم تا بتوانیم باعث رفع مشکلات اقتصادی، بهداشتی و فنی جامعه شویم.

رئیس دانشکده شمسی پور با اشاره به وضعیت مقالات پژوهشی در شرکت‌های دانش بنیان، اظهار کرد: طی دو یا سه سال اخیر مقالات بسیار خوبی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و مهارتی به چاپ رسانده ایم که باید نظام پژوهشی جامعه ما به این سمت و سو حرکت کند.

حقیقی درباره تاثیر و نقش کتابخانه‌ها در افزایش مقالات پژوهشی، گفت: کتابخانه‌ها به عنوان ستون، اسکلت و پایه فعالیت‌های پژوهشی شناخته می‌شوند و در رفع مشکلات جامعه تاثیر زیادی دارند.

لزوم ارتباط پژوهشگران با جامعه برای حل مشکلات کشور

او بیان کرد: برای تولید مقالات علمی و پژوهشی به منظور رفع مشکلات جامعه لازم است تا پژوهشگران این حوزه حتما ارتباط تنگاتنگی با جامعه برقرار کنند، برای مثال جهت کاهش آمار ابتلا به ویروس کرونا یا هم افزایی مهارت با جامعه باید با صنعت رابطه خوبی داشته باشیم.

رئیس دانشکده شمسی پور اظهار کرد: در ارتباط با تولید مقالات پژوهشی و رابطه آن با صنعت و جامعه تا سال ۲۰۱۸ جایگاه خوبی داشتیم، اما در دو یا سه سال گذشته حدود ۷ الی ۸ درصد در این زمینه افت کرده ایم.

او با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها باعث کند شدن شتاب‌ پژوهشی در کشور شده است، تاکید کرد: ارتباط پژوهشگران ایرانی به علت اعمال تحریم‌ها و ویروس کرونا با جامعه علمی و بین المللی کند شده است.

حقیقی در پایان یادآوری کرد: فعالیت‌های مهارتی با حضور دائم شخص پژوهشگر در دانشگاه‌ها انجام می‌شود و ویروس کرونا باعث افت تولید مقالات علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ها شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار