رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت:برای جلوگیری از پدیده مدرک گرایی لازم است تا اصلاحاتی ابتدا در بخش‌های دولتی مانند نهاد‌های اقتصادی و نهاد‌های صنعتی صورت بگیرد.

ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پدیده مدرک گرایی اظهار کرد: مدرک گرایی یک پیشینه فرهنگی و تاریخی داشته، چرا که آموزش ما ارتباط دوجانبه‌ای با خروج فارغ التحصیلان دانشگاهی و استخدام در دستگاه‌های دولتی دارد.

او افزود: خانواده‌ها فرزندان خود را به منظور جذب به بازار کار وارد دانشگاه می‌کنند تا با گرفتن مدرک به استخدام دولت دربیایند و مناسک اداری به دست بیاروند بنابراین ورود به دولت با کسب امتیازات سیاسی و قدرتی و اجتماعی همراه بود و این پدیده باعث توجه بیش از پیش آموزش عالی به پدیده مدرک گرایی شد.

صالحی عمران تصریح کرد: با توجه به عدم شرایط استخدام و جذب دستگاه‌های اداری و تکمیل ظرفیت نهاد‌های دولتی فارغ التحصیلان دانشگاهی کم کم جذب بخش‌های خصوصی می‌شوند ،بنابراین باید با تقویت مهارت آموزی و تاکید دانشجویان به فراگیری دروس عملی زمینه حضور فارغ التحصیلان در بخش‌های صنعتی و خوداشتغالی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا به اینصورت از پدیده مدرک گرایی دور شویم.

او با بیان اینکه آموزش عالی باید از فضای مدرک گرایی دور شود، تاکید کرد: برای جلوگیری از پدیده مدرک گرایی لازم است تا اصلاحاتی ابتدا در بخش‌های دولتی مانند نهاد‌های اقتصادی و نهاد‌های صنعتی صورت بگیرد تا رشد اقتصادی به وجود آید و با رجوع به آموزش مهارتی می‌توان پدیده مدرک گرایی را رفع کرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره ارتباط میان مدرک گرایی و مهارت آموزی گفت: مدرک گرایی و مهارت آموزی دو پدیده‌ای است که ارتباطی با یک دیگر ندارند، اما جامعه ما در گذشته به عنوان یک جامعه مدرک گرا بوده و در صورتی که آموزش عالی اصلاحاتی در بخش‌های داخلی خود ایجاد کرده و دانشگاه‌ها و رشته‌های مهارتی را تقویت کند صد درصد زمینه جذب فارغ التحصیلان در بخش‌های غیردولتی فراهم می‌شود.

او با بیان اینکه جذب فارغ التحصیلان به بخش‌های غیردولتی برای اشتغال زایی باعث کاهش گرایش به مدرک گرایی می‌شود، تاکید کرد: این امر باعث می‌شود تا فارغ التحصیلان انسانی متخصص در بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و بخش‌های غیردولتی شروع به کار کنند و حتی بحث خود اشتغالی و کارآفرینی اهمیت پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره میزان اشتغال فارغ التحصیلان انسانی به نسبت سایر رشته‌های دانشگاهی گفت: آموزش عالی در دوره تحصیلات تکمیلی باید مبتنی بر نیازبخش‌های مختلف عمل کند، اگر چه درصدی هم مبتنی بر علایق افراد انجام می‌شود، اما تربیت درست دانشگاه‌ها بیشتر باید بر اساس نیاز دستگاه‌های دولتی و خصوصی انجام شود تا نیرو‌های علوم انسانی به سرعت جذب بازار کار شوند و گفتنی است که هرچه مدرک گرایی افزایش کند به تبع آن بیکاری هم افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار