مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها هدفمند باشد

نعمت زاده گفت: باید پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها هدفمند باشد تا بتوان مشکلات جامعه را حل کرد.

علیرضا نعمت زاده، مشاور تحصیلی و استاد دانشگاه  در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه ریزی اصولی در دوران دانشجویی برای ورود به بازار کار اظهار کرد: داشتن برنامه ریزی اصولی در دوران دانشجویی برای ورود به بازار کار باید از چند بعد بررسی شود.

او افزود: مهارت‌های فردی دانشجو و امکان ایجاد بستر‌های مناسب در جهت برنامه ریزی اصولی بسیار حائز اهمیت است.

نعمت زاده تصریح کرد: در حال حاضر مهم‌ترین نکته این است که هیچ آموزشی را برای ورود دانش آموزان به دانشگاه نداریم و این عامل به عنوان یک خلاء دیده می‌شود. عملا وقتی یک دانش آموز وارد دانشگاه می‌شود ترم اول را کاملا محو شناسایی قوانین و شرایط محیط خواهد شد به همین علت دانشجویان به علت عدم آمادگی برای ورود به دانشگاه و درک تمام مسائل تجربی از آن، دچار افت شدید تحصیلی در ترم یک می‌شوند.

او گفت: با توجه به عدم آشنایی دانش آموزان با واحد‌ها و دروس دانشگاهی آن‌ها نمی‌توانند درک مناسبی از محیط دانشگاه داشته باشند و بر اساس اطلاعات دانشجویان ترم بالایی مجبور به انتخاب واحد خواهند شد که این موضوع باعث می‌شود تا دانشجویان در بخش‌های برنامه ریزی استقلال نداشته و دچار مشکل شوند.

انتخاب واحد دانشجویان ترم اولی بر اساس سیاست‌های داخلی دانشگاه‌ها

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه دانشگاه‌ها بر اساس سیاست‌های داخلی خود برای دانشجویان ترم اولی انتخاب واحد می‌کنند، تاکید کرد: نبود استادان تخصصی برای همه رشته‌های تحصیلی در دانشگاه باعث می‌شود تا آنان دروس عمومی یا واحد‌های غیرتخصصی را برای دانشجویان ترم یک انتخاب کنند و همین عامل باعث می‌شود تا دانشجویان در ترم‌های بالاتر با فشار مضاعف رو به رو شوند؛ بنابراین برای متعادل کردن بار تحصیلی دانشجویان لازم است تا دروس عمومی در کنار دروس تخصصی ارائه شوند.

او ادامه داد: ارائه جزوه توسط استادان به دانشجویان باعث می‌شود تا آنان تنها به مطالعه همان مطالب محدود بپردازند و شرایط را مختص به همان منابع کنند که در اینصورت دانشجویان در بخش‌های برنامه ریزی نمی‌توانند به خوبی عمل کنند و اکثر برنامه آن‌ها به شب امتحان یا یک ماه قبل از آن سوق داده شود.

این مدرس دانشگاه درباره راهکار‌های اساسی برای داشتن برنامه ریزی مناسب در دوران تحصیلی گفت: آشنایی دانشجویان ترم اولی با قوانین دانشگاه، خروج از بحث نمره گرایی و افزایش مهارت گرایی باعث خنثی شدن مدرک گرایی خواهد شد. سال هاست که این روال نادرست در دانشگاه‌های کشور جا افتاده است و عزم جدی برای رفع این موضوع در سیستم‌های آموزشی دیده نمی‌شود.

کاهش سطح مهارت دانشجویان با دریافت واحد‌های هم نیاز

نعمت زاده ادامه داد: دانشگاه‌ها در بیشتر مواقع با در اختیار قراردادن واحد‌های هم نیاز به دانشجویان باعث کاهش سطح مهارت در آنان می‌شوند و همچنین بسیاری از دانشجویان به علت بحث شهریه بعضی از واحد‌های کارگاهی و آزمایشگاهی را موکول به ترم‌های بالاتر می‌کنند تا بتوانند هزینه آن‌ها تامین کنند که همین عوامل باعث می‌شود تا بخش برنامه ریزی و مهارت آموزی دانشجویان تحت تاثیر قرار گیرد.

او مطرح کرد: سال‌هاست که دانشگاه‌های ما فارغ از نیاز‌های بازار کار در حال فعالیت هستند و دانشجویان خود را به رشته‌های اشباع جذب می‌کنند که این عامل باعث ایجاد خلاء‌های بزرگی در کشور می‌شود.

نعمت زاده ادامه داد: بسیاری از رشته‌ها بازار کار خوبی در داخل کشور ندارند، اما همچنان برای جذب دانشجو پیش‌رو هستند.

او با بیان اینکه دوره‌های مهارت آموزی در دانشگاه‌ها وجود ندارد، تاکید کرد: بیشتر درس‌ها به شیوه نظری ارائه می‌شوند و افراد در دوران دانشجویی به مراکز مرتبط با رشته خود جهت مهارت آموزی و آماده شدن برای ورود به بازار کار هدایت نمی‌شوند. بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی و ورود به بازار کار باید برای کسب مهارت‌های جدید هزینه کنند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: ارگان‌های درگیر در زمینه تحصیل و بحث اشتغال فارغ التحصیلان باید همکاری قوی با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند نیاز‌های جامعه را برطرف کنند. پذیرش هدفمند به جای پذیرش سنتی در دانشگاه‌ها باید اتفاق بیفتد.

نعمت زاده اظهار کرد: پذیرش دانشجویان نخبه و استفاده از آنان در بازار کار باعث افزایش انگیزه در میان دانشجویان برای کسب جایگاه تحصیلی و علمی بهتر خواهد شد، اما به علت نبود برنامه ریزی صحیح در این بخش بسیاری از جوانان نخبه در همان ترم‌های ابتدایی و میانی به منظور عدم فعالیت‌های هدفمند در کشور خودشان برای پذیرش در دانشگاه‌های خارجی برنامه ریزی می‌کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار