مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد گفت: استان یزد بالاترین جایگاه در ظرفیت توسعه حوزه فضاپایه در کشور را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمد رضا پاکدل مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با اشاره به  وضعیت سنجی استان‌های کشور در حوزه فضا پایه از سوی سازمان فضایی ایران، گفت: استان یزد از بالاترین جایگاه در ظرفیت توسعه حوزه فضاپایه در کشور برخوردار است.

او افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده، استان یزد در مولفه‌ها و شاخص‌های علمی پژوهشی، اکو پارک، تجاری سازی و زیرساخت‌های مورد نیاز در جایگاه مناسبی قرار دارد.

پاکدل ادامه داد: با توسعه حوزه فضاپایه، علاوه بر این که نیاز‌های حوزه‌های مختلف مدیریتی استان شامل محیط زیست، کشاورزی، آبخیز داری، منابع طبیعی، صنعت و معدن و مدیریت بحران به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای و سنجش از دور برای کاهش ریسک و تصمیم گیری بهینه فراهم می‌شود، هدایت دانشجویان رشته‌های مرتبط به فعالیت در حوزه فضاپایه و همچنین استفاده از ظرفیت اساتید و پژوهشگران این رشته‌ها برای تعریف و انجام پروژه‌های تحقیقاتی و علمی، می‌تواند موجب علاقه مندی، ایده پردازی و در نهایت توسعه اشتغال پایدار در این حوزه شود.

او با اشاره به برنامه‌های وزارت ارتباطات به منظور توسعه اقتصاد دیجیتال و ظرفیت قابل توجه استان یزد در این زمینه، خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی در زمینه توسعه کاربرد‌ها و خدمات فضایی با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های بخش خصوصی فعال در حوزه فضایی، برنامه‌های توسعه توانمندی‌های نوآوری و کارآفرینی مورد نیاز فعالین حوزه ICT در سطح استان با مشارکت پارک علم و فناوری، دانشگاه یزد و بخش خصوصی، از جمله اقدامات این اداره کل در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال و توجه بیشتر به حوزه فضا پایه می‌باشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اظهار داشت: آسمان پاک و پتانسیل احداث پارک گردشگری که به طور خاص از شاخصه‌های مولفه اکو پارک هستند، میتواند نقش موثری در تبلیغ و ترویج حوزه فضاپایه و ایجاد علاقه مندی به این حوزه در سطح جامعه داشته باشد.

پاکدل گفت: استان یزد جزء استان‌های توانمند کشور در حوزه فضا پایه معرفی شده و با توجه به ظرفیت شرکت‌های خصوصی فعال، استارت آپ‌ها و دانشگاه‌های استان در این حوزه، توجه ویژه به کسب و کار‌های فضاپایه، برگزاری دوره‌های آموزشی، وبینار‌های تخصصی و همچنین نشست‌های مشترک بین شرکت‌های استان و مدیران، کارشناسان و متخصصان سازمان فضایی ایران، در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار