مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: از سال گذشته تاکنون ۱۶۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در ۱۶ حوزه سیلاب و آبخوانداری در اراضی لرستان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، شیرزاد نجفی،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: عملیات آبخیزداری اثرات خوبی در کنترل سیل و رسوب در بارش های پاییزه برجای گذاشت و به بارش های پاییزه افزایش ۱۷ میلی متری نسبت به میانگین سنوات گذشته در سطح استان داشته است.

او بیان کرد: اما خوشبختانه هیچگونه خسارت جانی و مالی به مناطقی که در بالادست آن عملیات آبخیزداری و پخش سیلاب انجام گرفته بود وارد نشده است.

او افزود: در سطح ۴۳ هزار هکتار از اراضی سیل خیز مشرف به شهرستان خرم آباد، عملیات آبخیزداری اجرا شده که ظرفیت کنترل و ذخیره حجمی معادل چهار میلیون متر مکعب سیلاب در هر بارندگی شدید را دارا است.

او اظهار داشت: در این حوزه آبخیز طی یک بارندگی ۵۷ ساعته با ۲۴ میلیمتر بارش حجمی معادل ۱۵ میلیون متر مکعب آب حاصل از بارش داشته که با در نظر گرفتن تبخیر و تعرق و همچنین نفوذ آب حاصل از بارش حدود ۶ میلیون متر مکعب سیلاب تولید شده است.

نجفی گفت: تمام حجم سیلاب جاری شده در اثر اجرای این عملیات مدیریت، مهار و ذخیره شد که در شهرستان خرم آباد اثر بخشی آن کاملا مشهود بوده است.

او اظهار داشت: علیرغم اینکه سازمان هواشناسی کشور و استان هشدار داده بود که این بارندگی ها باعث آبگرفتگی و طغیان رودخانه خرم رود خواهد شد؛ ولی خوشبختانه شاهد بودیم که با وجود پروژه های آبخیزداری چنین حادثه ای در رودخانه خرم رود رخ نداد.

او اضافه کرد: در سال ۹۹ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مبلغ ۲۱۰ میلیارد ریال به معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان اختصاص داده شده است.

او گفت: بنا به مطالعات صورت گرفته در سطح ۱۶ حوزه موجود در سال جاری، ۴۱ هزار و ۲۰۱ متر مکعب عملیات مکانیکی و ۱۱۰ هکتار عملیات بیو مکانیکی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.