معاون وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

افزایش ۲۹ درصدی منابع درآمدی شوراهای آموزش و پرورش در کرونا

فولادوند گفت: در دوران کرونا منابع درآمدی شوراها ۲۹ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شهریار فولادوند، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در نشست خبری به مناسبت هفته شورا‌های آموزش و پرورش با اشاره به اختیاراتی که در شورا‌های آموزش و پرورش وجود دارد، اظهار کرد: تلاش سازمان بر این بوده است که همواره واگذاری اختیارات حداکثری به سطوح پایین‌تر را در دستور کار داشته باشیم.

او ادامه داد: برخی اختیارات در سال‌های گذشته از شورا‌های آموزش و پرورش گرفته شده است البته با پیگیری‌های انجام شده برخی از این مفاد قانونی در حال بازگشت است.

فولادوند با اشاره به اینکه پیگیری موضوع تقویم آموزشی از طریق شورا‌های آموزش و پرورش است، گفت: علاوه بر آن برای احیای چهار تبصره از ماده ١٨ قانون شورا‌ها هم پیگیری‌های لازم را داریم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به عملکرد شورا‌ها در سال ٩٨ گفت: قریب به ٢۵٠ جلسه شورای آموزش و پرورش را سال گذشته داشتیم، همچنین ۶ هزار و ٢٩۵ جلسه در مناطق مختلف آموزش و پرورش داشتیم.

فولادوند تصریح کرد: بیش از ٢٩ هزار مصوبه در شورا‌های آموزش و پرورش طی سال ٩٨ داشتیم. بیش از ٢٧ هزار مصوبه را اجرایی و عملیاتی شده معرفی کردیم که بیش از ۴٠ درصد آن مربوط به حوزه مالی و ١١ درصد آن به مسائل فرادستگاهی مانند مدرسه ترافیک و خانه ریاضی اختصاص پیدا کرد، همچنین ۵ درصد مصوبات  به اقدامات آموزشی معطوف شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه شورای آموزش و پرورش در زیست بوم هم تلاش های خوبی داشته است، گفت: در دوران کرونا نیز منابع درآمدی شوراها ۲۹ درصد افزایش داشته است. در برخی از بخش ها شوراها به کمک مجموعه ها آمدند، همچنین تامین تجهیزات مربوط به شبکه و پوشش حداکثری آموزشی مجازی هم از دیگر برنامه ها بوده است.

او ادامه داد: شورا‌های آموزش و پرورش در شرایط کرونا در بخش مدیریت و کنترل زمان در بحث بازگشایی مدارس کمک‌هایی داشتند حتی در تامین مایحتاج بهداشتی نیز کمک‌هایی را ارائه کردند.

معاون وزیر افزود: در دوران کرونا تلاش شده است پوشش حداکثری بستر آموزش برای بچه‌ها ایجاد شود حتی برای افرادی که هیچگونه دسترسی به آموزش نداشتند، بسته‌های آموزشی را بین آنان توزیع کردند.

فولادوند درباره عملکرد شوراهای آموزش و پرورش تهران برای پیگیری موضوع کمبود مدارس بیان کرد: در اصلاحیه آب که در ماده ١٨ شوراها پیش آمد و تبصره آن برداشته شد، بنا بود هر کسی که ٢٠٠ واحد ساختمان بسازد به منابع آموزشی آن هم توجه کند اما حذف این تبصره موجب شد تا آموزش و پرورش با مشکل مواجه شود.

او با بیان اینکه مواد درآمدی شوراهای آموزش و پرورش کاملا شفاف است، تصریح کرد: برای مثال آنچه در ماده ١٨ پیش بینی شده است برای ایجاد و تجهیز فضاهای آموزشی است، درباره ماده ١٣ هم همین وظایف برقرار است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره حل پرونده های حقوقی اختلافی آموزش و پرورش در شوراهای آموزش و پرورش تصریح کرد: شورای آموزش و پرورش، مشورتی و حمایتی است و معطوف به رفع امور نیست بنابراین حل و فصل پرونده ها در آن پیش بینی نشده است.

او درباره تاثیر شوراها و عملکرد آن بر تقویت شبکه شاد گفت: با حمایت جدی شوراهای آموزش و پرورش، اطلس یادگیری دانش آموزان در استان ها تهیه شد. در شورای آموزش و پرورش موضوع پنهانی نداریم و کاستی‌های موجود در مسیر شبکه شاد در شوراها مطرح می‌شد و اگر قابل کارسازی در استان‌ها بود انجام و اگر در استان قابل انجام نبود به وزارت آموزش و پرورش ارجاع می‌شد.

اقدامات آموزش و پرورش برای انسداد مبادی بیسوادی

فولادوند درباره اقدامات آموزش و پرورش برای انسداد مبادی بیسوادی در قالب طرح آبا گفت: هرساله آموزش و پرورش برنامه‌هایی برای شناسایی و فراهم کردن زمینه‌های تحصیل بازماندگان دارد. شوراهای آموزش و پرورش، کمیته امداد، بهزیستی، بخشداری‌ها را موظف می‌کند هر دستگاهی به هرطریق نسبت به شناسایی و بازگشت کودکان بازمانده اقدام کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اجرای طرح آبا برای کاهش آمار بازماندگی از تحصیل، گفت: تمرکز طرح آبا بر دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان بوده است و نقاط امیدآفرینی در این طرح وجود دارد چراکه ترک تحصیل ممکن است به دلایل مختلفی صورت گیرد.

او افزود: آموزش و پرورش تمام تلاش خود را کرده است تا اطلس کاملی از دسترسی دانش آموزان به آموزش غیرحضوری تهیه کند، استان ها موظف شدند افراد بازمانده را شناسایی و با آنها تماس بگیرند و به تحصیل برگردانند.

فولادوند با اشاره به اینکه آموزش مجازی در مواردی که برخی دانش آموزان ابزار هوشمند یا اینترنت نداشتند مشکل ساز شد، گفت: آموزش و پرورش برای تمام بچه ها در دوره های مختلف درسنامه یا به عبارتی خودآموز ساده ای تهیه کرد تا هرکسی دسترسی به آموزش مجازی ندارد از درسنامه های ارسالی استفاده کند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره رسیدگی به وضعیت مناطق تجاری که جزو مسئولیت های شوراهای آموزش و پرورش است، اظهار کرد: هفت منطقه آزاد تجاری داریم که ۱۷ منطقه آموزش و پرورشی در اطراف آن هستند و اختلاف نظرهایی درباره اداره امور وجود دارد.

او ادامه داد: مشکل اینجاست که در محل حاکمیت یک فرماندار یک منطقه آزاد و یک منطقه مشترک داریم. در اینجا اختلاف در صلاحیت برای انتخاب رئیس آموزش و پرورش پیش می آید. آیین نامه ای طراحی و در اختیار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفت و اصلاحات نهایی انجام شده است. ما پیشنهادات را ارائه کرده ایم و نحوه مدیریت آموزش و پرورش طبق قانون مشخص شده است.

فولادوند به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری امر تربیت کودکان و مهدهای کودک به آموزش و پرورش و تکلیف صدور مجوز مراکز پیش دبستانی اشاره ای کرد و گفت: بر اساس دغدغه‌هایی که درباره تربیت دوران کودکی وجود داشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای درنظر گرفت که ساماندهی مهدهای کودک و سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت‌های دوران از سوی آموزش و پرورش انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار