هفت هزار نفر در استان تحت پوشش دوره‌های سوادآموزی هستند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت : از ابتدای امسال تاکنون حدود هفت هزار نفر در استان تحت پوشش دوره‌های سوادآموزی قرار گرفته اند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، هرمز نوروزی فرد معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه سهمیه ابلاغی توسط وزارت آموزش و پرورش به استان طی امسال را ۹ هزار و ۹۰۰ نفر اعلام کرد و گفت : این سهمیه برای تحت پوشش بردن و آموزش بی سوادان و کم سوادان در سه دوره سوادآموزی انتقال و تحکیم به کرمانشاه ابلاغ شده است و امیدواریم تا پایان بهمن ماه ۱۰۰ درصد از سهمیه ابلاغی تحت پوشش قرار بگیرد.

او با بیان اینکه فعالیت‌های حوزه سواد آموزی بر باسواد کردن گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال متمرکز است، گفت : پارسال تعداد ۱۳ هزار و ۵۲۴ نفر از جامعه هدف تحت پوشش قرار گرفت.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به ارزیابی‌های وزارت کشور از عملکرد سال ۹۸ معاونت‌های سراسر کشور،افزود: در این ارزیابی، کرمانشاه رتبه نخست تشکیل شورای پشتیبانی و نتایج مکتسبه به مخصوص در ارتقا سطح سواد استان و وصول به اهداف مورد نظر را کسب کرد.

نوروزی فرد به ارزیابی مشترک وزارت آموزش و پرورش و سازمان تحقق سوادآموزی اشاره کرد و ادامه داد: استان کرمانشاه از مجموع ۲۵ شاخص تعریف شده طی پارسال در ۱۴ شاخص حائز رتبه نخست کشور شد.

او این شاخص‌ها را مسئولیت پذیری آموزش و پرورش، طرح شتاب بخشی به سوادآموزی، تأسیس و تقویت مراکز یادگیری محلی، طرح آموزش مقدماتی رایانه، هزینه کرد منابع، آموزش و توانمند سازی کارکنان و آموزش دهندگان، تشکیل جلسات بهبود کیفیت و نتایج مکتسبه، تبلیغ و ترویج، طرح خواندن با خانواده، طرح حلقه‌های کتابخوانی، تشکیل شورای پشتیبانی سوادآموزی و ارتقا سطح سواد استان، طرح ویژه نماز، برگزاری نشست‌های کتابخوانی و اجرای برنامه‌های عملیاتی دانست.

نوروزی فرد به آخرین سرشماری انجام شده طی سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: بر اساس این سرشماری درصد باسوادی در جمعیت هدف مناطق شهری استان ۸۷.۶ درصد و در مناطق روستایی ۷۵.۴ درصد بوده است.

او اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری و روستایی استان کرمانشاه را ۱۲.۲ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان یک دهم درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: با برنامه ریزی‌های خاص و توجه ویژه به عدالت آموزشی و منطقه طی سنوات گذشته تعداد بیشتری از گروه‌های هدف در مناطق روستایی باسواد شده‌اند.

نوروزی فرد گفت: از تعداد حجم ابلاغی برای باسواد شدن به استان‌ها در سال ۹۶ معادل ۳۱.۲ درصد از روستاییان و ۶۸.۸ درصد از شهرنشینان، در سال ۹۷ معادل ۳۵.۶۴ درصد از روستاییان و ۶۴.۳۶ درصد از شهرنشینان و در سال ۹۸ معادل ۳۶.۴۶ درصد از روستاییان و ۶۳.۵۴ درصد از شهرنشینان تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی کرمانشاه باسواد شده‌اند.

او گفت: این سیاست امسال برای کاهش اختلاف سطح سواد در مناطق روستایی و شهری سطح استان و برای تحقق عدالت آموزشی و منطقه‌ای ادامه خواهد داشت .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.