سید مجتبی نواب صفوی یکی از جوانانی است که می‌توان از او به عنوان سرمشق جوان مومن انقلابی یاد کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب در بیانات خویش بار‌ها عبارت «جوان مومن انقلابی» را به کار برده و با تبیین ویژگی‌های آن، الگوی تراز جوان در جمهوری اسلامی ایران را به تصویر کشیده‌اند. از آنجا که حوزه‌های علمیه و طلاب، یکی از عوامل مهم در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بوده‌اند؛ اگر انقلاب بخواهد مستمر بماند باید طلاب و حوزه‌های علمیه انقلابی بمانند و از مسیر انقلاب منحرف نشوند.

محمد شاه‌سنایی کارشناس انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: اندیشه و بینش سیاسی شهید نواب صفوی برگرفته از آموزه‌های اسلام و سیره اهل بیت (ع) بود. نواب به امّت اسلامی معتقد و دغدغه وحدت جهان اسلام را داشت. او از هر فرصتی برای اعتلای کلمه حق استفاده می‌کرد و هر مکانی را که آماده شنیدن سخن حق و حرکت اسلامی می‌دید پایگاه جهاد با کفر قرار می‌داد.

محمد شاه‌سنایی یکی دیگر از شاخصه‌های اخلاقی شهید نواب به عنوان یک طلبه مؤمن انقلابی را، شجاعت و شهامت دانست و افزود: او لحظه‌ای در دفاع از دین و ارزش‌های الهی، خوف و ترس به دل راه نمی‌داد و با تمام قدرت در برابر انحرافات و هتک حرمت‌ها می‌ایستاد.

او ادامه داد: اجتناب از دنیاپرستی و زرق و برق فریبنده دنیا از دیگر شاخصه‌های این شهید بود. رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها از اعضای فداییان اسلام به عنوان جوانان مؤمن صالح پاکباز مخلص و بی‌طمع و بی‌اعتنای به دنیا و زخارف آن، یاد و تجلیل کرده‌اند.


کارشناس انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: شهید نواب صفوی به همگان آموخت در راه مبارزه، انسان باید محبت دنیا و مظاهر آن را از دلش بیرون کند؛ چون دنیاپرستی و لغزیدن در این وادی می‌تواند منجر به بی نتیجه ماندن اهداف بزرگ مبارزاتی شود.

شاه‌سنایی با بیان اینکه، شهید نواب و دوستان او در گروه فداییان اسلام، خودجوش و مستقل برای دفاع و حراست از ارزش‌های دینی و اسلامی اقدام می‌کردند، گفت: آن‌ها بر این باور بودند که اگر مراجع به دلیل اقتضای شرایط و برخی مصلحت‌ها نمی‌توانند دست به کار‌های انقلابی بزنند، دلیلی ندارد که طلاب نیز بنشینند و سکوت کنند. شهید نواب صفوی در بازجویی، خود را سرباز اسلام، و آیت اللّه بروجردی را افسر اسلام خواند و اعلام کرد تا زمانی که سرباز هست، افسر به میدان نمی‌رود.

او تصریح کرد: ثمرۀ اقدامات خودجوش و مستقل شهید نواب صفوی و فداییان اسلام، بیداری مردم و برملا شدن ماهیت رژیم پهلوی بود به طوری که بستر و زمینه را برای قیام مردم به رهبری حضرت امام (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی فراهم کرد.

کارشناس انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: بُعد دیگر تأثیرگذاری تفکر و شخصیت شهید نواب را می‌توان شکل‌گیری حرکت‌ها و سازمان‌های سیاسی دانست که بعد‌ها در تحقق انقلاب اسلامی نقش آفرین بودند، که ازجمله آن‌ها می‌توان به حزب مؤتلفه اسلامی اشاره کرد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.