محمد رجبی رئیس انجمن حملونقل کشور در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در یکی، دو ماه گذشته میزان تقاضا با توجه به محدودیتهای اعمال شده در ترددهای بین شهری افزایش یافته است، گفت: میزان تقاضا افزایش یافته، اما متاسفانه به دلیل مشکلات در حوزه حملونقل ریلی تعداد لوکوموتیوهای ما پاسخگوی نیازهای متقاضیان نیست.
او ادامه داد: هم اکنون میزان تقاضا بیشتر از تعداد لوکوموتیوهاست و باید ۳۰ درصد به این ناوگان اضافه شود و به دلیل آنکه ما هم اکنون با کمبود لوکوموتیو روبهرو هستیم سفارش داده شده، اما هنوز تحویل داده نشده است.
رئیس انجمن حملونقل ریلی کشور با بیان اینکه بسیاری از قطعات لوکوموتیوها در بخش مسافری مربوط به زیمنس است که به دلیل مشکلات تحریم و همچنین به دلیل هزینههای بالا برای تامین آن با کمبود روبهرو شدهایم، افزود: راه آهن برای تامین این لوکوموتیوها نیاز به منابع مالی سنگینی دارد به طوری که برای تامین این قطعات حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
بیشتر بخوانید
رجبی با بیان اینکه کمبود این لوکوموتیوها و تامین آن بحرانهایی را در این بخش ایجاد کرده که باید هرچه سریعتر اقدامات لازم در این حوزه انجام شود، افزود: با استفاده از توان داخلی و همت شرکتهای تولید کننده داخلی نیاز بسیاری از واگنهای مسافری و باری تامین شده، اما در بحث لوکوموتیو با توجه به افزایش تقاضا با کمبود در این حوزه روبهرو شدهایم.
رجبی با بیان اینکه متأسفانه در شرایط کرونایی و با توجه به مشکلاتی کــه در بخـش مسـافری از جمله کاهش شـدید مسـافر داشـتهایم، گفت: در برخــی از هفتهها این امکان بــود که قطار اضافه کنیم، اما به دلیل اینکه لوکوموتیوهای بخش مسافری که مختص به لوکوموتیوهای زیمنس هستند زمینگیر شــدهاند، فشار بســیاری به بخش مســافری وارد شد.
او با بیان اینکه امـروز حــدود ۸۶ لوکوموتیـو زیمنس به بخش مسافری وارد شــده است، افزود: سایر لوکوموتیــوهای مــورد نیــاز بخــش خصوصی را از لوکوموتیوهــای بــاری تأمیــن میکنند که سـرعت لوکوموتیوهـا پایینتـر اســت و بــا تأخیرهای بیش از حــد از مبــداء قطارهــا در انتهــای شــب مواجه هستیم.
رجبی با اشاره به اینکه ما به دلیل کمبــود لوکوموتیو مجبور هستیم با لوکوموتیوهای وارده از مسیرهای دیگر جبران کنیم، افزود: کرونا تنها عامل کاهش درآمد بخش مسافری نبود بلکه خســارتهایی که از محل لوکوموتیو در بخش مسافری خوردیم نیز مزید بر علت شد.
او اظهار کرد: اگر در ماههای پیشرو با کنترل ویروس، تقاضای سفر بیشتر شــود این نگرانی وجود دارد که فرصت اضافــه کــردن قطار را به دلیل کمبــود لوکوموتیو از دست بدهیم که خسارت سنگینی به شرکتها وارد میشــود.
رئیس انجمن شرکتهای حملونقلی توضیح داد: شــرکتهایی که با نیروهای انسانی انبوه فعالیت خود را دنبال میکنند، به امید آنکه بتوانند از درآمـد در ماههای پر درآمد در فضای بهتر کرونا جبـران کننــد، این نگرانی وجــود دارد که راه آهن در زمینه لوکوموتیو نتواند خود را به سرعت به روز کند و تعداد لوکوموتیوهای مسافری را به میدان بیاورد.
رجبی یادآور شد: جلسات متعددی بــا معاونت نــاوگان راه آهن داشــتهایم و این معاونت در این موضوع درگیـر دریافــت منابــع از ســوی دولــت است و راه آهن از دولت درخواســت منابع کرده است.
مدیرعامل رجا با بیان اینکه تمامی واگنهای قطار به صورت روزانه ضدعفونی میشوند، افزود: در تمامی مسیرهای داخلی و همچنین در تمامی کوپهها دستور العملهای بهداشتی رعایت میشود.
رئیس انجمن حملونقل ریلی کشور با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا در کشور، تمامی شرکتهای حملونقلی اقدامات بسیار زیادی را در راستای سفر هوشمند (سفر+سلامت) با انجام دستور العملهای بهداشتی انجام میشود، افزود: این اقدامات عبارت است از کنترل وضعیت سلامتی و بهداشت مأموران پیش از اعزام، ضدعفونی قطارها در مبدأ و طول سفر، استفاده از ظروف یکبار مصرف پذیرایی، رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در قطارها، جانمایی و تعبیه مواد ضدعفونی کننده در قطارها، عدم فروش بلیت به بیماران کرونایی که آغاز و اجرایی شده است.
رجبی بیان کرد: سامانههای شرکتهای حملونقلی هم اکنون برای افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت در حال به روز رسانی هستند و تا یکی دو روز آینده تغییرات برای بلیتهای قطار انجام میشود.
او اظهار کرد: افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار مشمول مسافرانی است که بلیت را به صورت تکی خریداری میکنند و مسافرانی که اقدام به خرید بلیت به صورت کوپه دربست میکنند مشمول این افزایش قیمت نمیشوند.
انتهای پیام/